Öppningen mellan dämpet bakom högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Öppningen mellan dämpet bakom högtalare

Inläggav sprudel » 2012-01-08 23:44

Jag hade en liten diskussion med Komorok i medlemsforumet men känner att det kanske blir lite kapning att fortsätta där.
Glipan i dämpet bakom högtalarna ska ju kompensera för stereosystemfel? Men vilken väg ska dessa ljudvågor från högtalarna ta för att komma dit? Jag vill ju gärna diffusera bakom lyssningsplatsen och på den väggen borde ju finnas en "ljudspegel" som högtalarnas ljud reflekteras i för att sedan träffa glipan.
Hur är det hela tänkt egentligen? Dämpar jag för mycket åt mitten så blir det sämre.
(Jag har en 42" plasma mellan högtalarna och dämpet som är Ino Acu och väggskiva samt gardiner ytterliggare åt sidan.)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-01-08 23:52

Ljudet går från högtalarna framåt i rummet mot tomrummet mellan de dämpande ytorna och reflekteras därifrån ut i rummet för att via sido- och bakväggarna anlända som sena reflexer på lyssningsplats.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-09 00:06

PekkaJohansson skrev:Ljudet går från högtalarna framåt i rummet mot tomrummet mellan de dämpande ytorna och reflekteras därifrån ut i rummet för att via sido- och bakväggarna anlända som sena reflexer på lyssningsplats.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack Pekka, men jag förstår inte. Inte än. :)

Från högtalarna ut i rummet, javisst. Men var ska de speglas för att träffa glipan och senare träffa sidoväggarna. Dessutom var på sidoväggarna ska de studsa?
Första reflexen på sidoväggarna försöker jag dämpa/diffusera, men där ska ju finnas plats för reflexen från glipan också.
Det här är ju jätteviktigt känner jag och vill att du förklarar så tydligt du kan.

Edit; Eller menar du att ljudet som strålar snett, bakåt från högtalaren ska slå i glipan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-01-09 00:28

Exakt! Tänk dig att ljudvågen från högtalarna inte bara går rakt ut i rummet utan i alla riktningar. Den frontväggsreflex som skulle komma direkt till lyssningsplats dämpar man för att inte grumla direktljudet. För det har man dämppaneler av varierande storlek bakom respektive högtalare. Mellan högtalarna låter man ljudet reflekteras snett ut i rummet som jag beskriver ovan. De sent anländande reflexerna hjälper till att sy ihop ljudbilden och motverka upplevelsen att man hör vänster och höger högtalare som de separata ljudkällor som de är.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-09 00:57

+1

Inte alls fel att diffusera bakom lyssningsplats således, utan ofta nödvändigt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-09 01:20

Det går ju rätt mycket ljud rakt åt sidan från en högtalare, vilket man kan se på polärdiagramen. Sedan är ju lådorna invinklade. Men, om det ska reflekteras något i platt-TV-apparaten så får den ju inte stå i plan med högtalarnas framsida utan måste stå en bit bakom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-09 08:56

paa skrev:Det går ju rätt mycket ljud rakt åt sidan från en högtalare, vilket man kan se på polärdiagramen. Sedan är ju lådorna invinklade. Men, om det ska reflekteras något i platt-TV-apparaten så får den ju inte stå i plan med högtalarnas framsida utan måste stå en bit bakom.

Nu förstår jag. Tack Pekka och andra. :)

Fronten är 12 cm ut från väggen, i samma plan som dämpet. Membranets centrum 35 cm ut från dämpet. Det borde räcka?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi