Pinknoise vad är det för skillnad.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Pinknoise vad är det för skillnad.

Inläggav Nagrania » 2012-01-06 00:07

Jag har en testskiva med en hel massa olika spår tonfrekvenser och några spår med pinknoise. Min undran är vad som menas med okorrelerat pinknoise och korrelerat pinkn. När använder man den ena och eller den andra.

Användarvisningsbild
mzi

Re: Pinknoise vad är det för skillnad.

Inläggav mzi » 2012-01-06 00:58

Nagrania skrev:Jag har en testskiva med en hel massa olika spår tonfrekvenser och några spår med pinknoise. Min undran är vad som menas med okorrelerat pinknoise och korrelerat pinkn. När använder man den ena och eller den andra.

Google är din vän. Första träffen på "correlated pink noise":

Basically we set frequency response using uncorrelated (stereo) pink noise. We set time alignment by ear using correlated (mono) pink noise.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2012-01-08 22:22

Intressant fråga Nagrania, ska se om jag kan sprida lite ljus över detta ämne:

Skillnaden mellan okorrelerat och korrelerat brus är att i det okorrelerade fallet så har brussignalerna i respektive kanal slumpats fram oberoende av varandra medan i det korrelerade fallet så är det exakt samma brussignal i båda kanalerna.

För det okorrelerade bruset, så har signalen från vänster och höger högtalare ett slumpmässigt fasförhållande vid varje frekvens och i varje punkt i rummet. Det betyder att det inte blir några utsläckningar eller positiv/negativ interferens mellan kanalerna, utan i varje punkt i rummet så adderas bara ljudeffekten från varje kanal (vilket ger +3dB om höger och vänster kanal spelar lika starkt i en viss punkt). I det okorrelerade fallet kan man fasvända ena högtalaren utan att ljudet förändras.

För det korrelerade bruset däremot, så är signalerna till de båda kanalerna i perfekt fas. Det innebär att i sweet-spot där avståndet till båda högtalarna är lika, så är bidragen från vänster och höger kanal i princip i fas. Men i alla andra punkter där avstånden till respektive högtalare är olika, så får man en kamfiltereffekt av att bidragen från respektive högtalare ligger i fas vid vissa frekvenser och motfas vid andra frekvenser.

Om man spelar korrelerat brus och lyssnar i sweet-spot, medan man rör huvudet i sidled så kan man ofta höra kamfiltereffekten.

Du har säkert märkt att korrelerat och okorrelerat brus låter helt olika - med det korrelerade bruset blir ljudet som når varje öra väldigt likt och ljudet låter som en punktkälla framifrån.

Med okorrelerat brus blir ljudet som når varje öra mycket mer olikt, och det tolkar hjärnan som att ljudet är mycket mer utspridet i rymden.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-10 17:22

Tack luminous för att du har "upplyst" om detta. Jag har också kontrollerat och finner att du har helt rätt. Min skiva som egentligen är två CD-skivor har några ytterligare spår som jag undrar över. Vad menas t.ex med Pink Gaussian Pulses och en annan som Power Sweep. När använder man de olika typerna?

Återgå till Generellt om hifi