Subbas: HP-filter till frontar eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sensei74

Subbas: HP-filter till frontar eller inte?

Inläggav sensei74 » 2012-01-11 19:17

Hittade ingen tidigare tråd ang. följande fråga --

Om man har full-range högtalare (i mitt fall ELAC FS247), behöver / bör jag ha ett högpass-filter till dem när jag introducerar en sub?

Om det spelar någon roll så tittar jag på att införa aningen en sunfire 10 el. 12-tums subbas alternativt den kommande B&W PV1D. Det är alltså inga jordbävningar jag är ute efter, utan ett trevligt tillägg i takten som vid hög volym känns i "bröstet".

Nåväl, i dokumentationen från sunfire står det att .. "high-pass filter is not necessary".. medan man här läser om olika konstruktioner med exempelvis en behringer DCX2496.

Vad anser forumet -- högpass-filter innan frontarna eller inte?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 19:21

HP-filter avlastar ju topparna och gör att dessa kan spela mer avslappnat och med mindre dist.
Dock är det ingen bra idé att avlasta ett par bra fullregisterhögtalare med ett par dåliga basar. Så jag säger att så länge du har bra basar placerade på ett bra sätt så kör med med basar och HP på topparna eller inga basar alls,
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-11 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 19:35

Filter på.

De lär ha olika fasgång och grupplöptid och med filter minimerar du övergången.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2012-01-11 20:25

Ok tack för era svar!

Nu blir det genast klurigare. Jag har squeezebox som (enda) källa och vill då använda dess digitalutgång och ett digitalt filter -- min utgångspunkt är att jag bör sträva efter filtrering i den digitala domänen.

Har ni några förslag på produkter, förutom DCX2496 som jag läser är ganska "brusig" och kanske inte så bra egentligen? Å andra sidan så är mina slutsteg för pa-bruk, så det kanske funkar?

Schematisk set-up hemma hos mig:

Kod: Markera allt

frontar: Squeezebox -> produkt x med hp filter -> DAC -> InterM R500 -> Elac

bas: Squeezebox -> produkt x med lp-filter -> DAC -> sunfire 12"

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-01-11 21:34

miniDSP? Tyvärr funkar det då inte med miniDSP in a box, utan man får köra alternativet miniDSP/miniDIGI kombo och någon egen låda... (fördelen är dock att man kan om man så önskar ha volymkontroll i miniDSP:n)

http://www.minidsp.com

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2012-01-11 22:37

Ronte skrev:miniDSP? Tyvärr funkar det då inte med miniDSP in a box, utan man får köra alternativet miniDSP/miniDIGI kombo och någon egen låda... (fördelen är dock att man kan om man så önskar ha volymkontroll i miniDSP:n)

http://www.minidsp.com

Tack för ditt förslag! Tyvärr känns svårighetsgraden med "egna lådor" etc inte alls som något som matchar mig. Jag vill ha fabriksbyggda helhetslösningar, manualer och forum jag kan googla :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-12 11:34

Varför krångla till det med mystiska delningsfilter?

Sensei74, om du kör vanlig hembioförstärkare så har den rätt fina delningsfilter. Du får digital ingång samt bass management på samtliga kanaler.

Somliga hembioreceivrar har även parametriska delningsfilter, t.ex. Yamaha, vilket gör dem ännu mer flexibla (om man vet vad man pysslar med).

Normalt sett, om man använder en "köpesubb" brukar man då behöva ställa delningsfiltret på denna på "flat" eller om sådan ej finns, ställer man den på högsta möjliga delningsfrekvens, så får hembioreceiverns filter sköta all eller merparten av delningsfiltrering.

Sedan brukar det vara lämpligt att dela frontar (och övriga högtalare) på small så att de blir högpassfiltrerade, och sedan kan du börja med 80 Hz delningsfrekvens som utgångsläge. Dina högtalare har inte jättestor kapacitet att spela basljud starkt, så de kan säker "må bra" av att slippa spela låga frekvenser. Detta ger mindre konutslag och därmed lägre distorsion ända upp till frekvenser där mellanregistret rullar av.

:!:
Sedan hade vi för bara en liten tid sedan en minst sagt livlig diskussion ( :) ) om just det du frågar om, som kan vara läsvärd. Lite gnabb och så, men jag hoppas det är okej med dig nu, Mx! :) (Mx, tänk på att jag inte kritiserade dig som person som falsk, utan enbart att det som du skrev inte stämde). Friends, please?! )

Här finns denna tråd att läsa, börja på sidan 1:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46821
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2012-01-12 14:33

Ok, intressant. Så du menar att en hemmabioreceiver kan vara ett bra alternativ för mig att addera till ekvationen. Jag köper att den har de funktioner jag behöver. Men jag kommer endast använda förstegs-delen eftersom jag är fullt nöjd med de slutsteg som jag har.

Frågan är då vilken reciever som kan är lämplig, gärna något på begg-marknaden. Tips?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-12 15:41

Jag tycker du bör skaffa någon hyfsad modern, som har möjlighet till läppsynkjustering (behövs om man har platt-tv som ju tar gott om tid på sig att visa bilden). Jag tycker även att det är bra med dem som kan avkoda de nya HD-ljudformaten för Blue Ray. 7.1 är bra såklart, liksom, att den har pre-out. Och HDMI...

Jag har testat ett flertal olika hembioreceivrar för Musik & Ljudteknik (LTS tidskrift). De som genom årens lopp har presterat bra har varit olika modeller av Denon*, HK, och nu senast Marantz. Tyvärr snålas det in på pre-out numera och man måste upp något snäpp till i modellfloran.

* Har haft liknande ljudkaraktär år efter år i olika modeller, mkt mkt liten hörbar ljudförvrängning.

Någon Onkyo har vi tyvärr aldrig testat, men det är något som står på önskelistan.

Då vi testat har även slutstegsdelen varit med i kedjan. Man kan föreställa sig att soundet via pre-out påverkas i mindre grad eftersom slustegen då inte är med.

Generellt sett är påverkarn på ljudet inte särskilt stor från någon hembiorecevier oavsett fabrikat och modell idag. Däremot har vi aldrig funnit någon enda som vi inte kunnat höra någon ljudsignatur ifrån.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi