Ni med familj: hur påverkas er hifi-hobby av densamma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-13 21:53

Ni med familj: hur påverkas er hifi-hobby av densamma?

På de flesta sätt. Och alla är av de negativa slaget.
Det fysiska utrymmet ska det samsas om. Här är inte barnen speciellt skyldiga.
Det ljudmässiga utrymmet ska det samsas om.
Bolibompa och alla andra barnens aktiviteter stör rejält. Jag stör även dom.
Tidsmässigt går det oerhört mycket tid till annat, än förr i livet.

Utan familj skulle jag lyssna mycket mycket mer på musik och dessutom mer av den musik bara jag gillar.

Men visst är det skoj att dansa och röja loss med 5-åringen. Hon verkar dessutom vara på god väg att få både musikintresse och bli musikalisk. Det senare går det inte att beskylla pappa för.
Jag har t.o.m köpt en disco-kula. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-13 23:08

"Ni med familj: hur påverkas er hifi-hobby av densamma?"

Hm, min hifi-hobby påverkas av min hifi-hobby sålunda att...

8O

...har jag fesstått frågan?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-13 23:13

Nattlorden skrev:
darkg skrev:Hur mycket jag har att säga till om kanske bäst illustreras av följande lilla pärla.

- Jag tror faktiskt att jag ger dig fria händer med trappan! (ska renoveras)
[kort paus]
- Alltså... fria händer att föreslå hur vi skulle kunna göra...

Sagd av vem till vem?

Sambo => mig. :idea:

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Ni med familj: hur påverkas er hifi-hobby av densamma?

Inläggav eljulio » 2012-01-14 12:22

mangs skrev:Efter att ha läst i ett antal trådar både här och annorstädes om hur många som måste göra avkall på sin kära hobby till följd av att man skaffat familj och ynglat av sig.

Självklart är det som så att man när man måste ta hänsyn till andra påverkas men emellanåt undrar jag om inte många entusiaster begränsar sig mer än nödvändigt i onödan. Säljer av utrustning, byter ned sig, lyssnar tyst eller inte alls på kvällar etc.

jag har själv en familj med två relativt små barn och jag har egentligen aldrig upplevt detta som ett problem vad det gäller att lyssna på musik/film. Inte mer än det tidsmässiga då jag såklart har mycket mindre tid över för mina hobbies generellt. Detta har gjort att jag lagt DIY på hyllan men å andra sidan har jag då mer tid och möjlighet att köpa in färdiga saker, justera rummen och få till välljudande lösningar ändå.

Jag kanske har en extremt förstående fru och snälla barn men jag har utan några större problem fått till en bra anpassad lyssningsplats för 2-kanal i vardagsrummet (där halva rummet är helt anpassat för mina behov) och en helt dedikerad hemmabio i ett eget rum. Utöver detta har jag tillgång till bra ljud och bild i så gott som varje rum.

Huset har hyffsat öppen planlösning vilket gör att ljudet från min 2-kanalsrigg sprids i stora delar av huset när jag spelar. Barnen har än så länge aldrig vaknat till följd av att jag dragit på varken där eller i hemmabion. Som referens kan nämnas att jag en kväll i hemmabion körde konserter under 3-4h med ljudtryck uppemot 120dB i topparna utan att de stördes sovande lugnt i sina sängar.

Mitt intresse har snarare gjort att mina barn uppskattar bra musik och bra ljud, de har aldrig fått för sig att pilla på mina apparater, kablar eller gud förbjude högtalare. De har från start fått vara med mig i närheten av utrustningen och en enkel tillrättavisning när de var små och gjorde ett snedsteg räckte, de förstår att de är viktiga för pappa och att de inte får leka med dem. Däremot är de ju allt som ofta med och ser film, dansar järnet till bra musik eller stillsamt sätter sig i sweetspot och lyssnar på tex körmusik. Dottern på 5år sade häromdagen att när jag blundar och lyssnar på denna låten låter det som att jag är på konsert och att kören står där framme och sjunger. Ett betyg så gott som något. :)

Jag har valt att istället för att begränsa mig själv i min hobby, introducera den tidigt för mina barn och min familj och då dels få ökad föståelse för vad som är viktigt för mig och dels hitta likar på hemmaplan som i alla fall delvis delar min hobby. Vem vet, snart kanske jag och barnen kan börja konstruera högtalare tillsammans igen, verktyg är ju kul.

Jag vill bara med denna posten påvisa att man i många fall inte tvunget behöver begränsa sig så mycket bara för att man har barn. jag ser det snarare som min uppgift att föra arvet vidare. :)

Jag har det inte så... Jag har skaffat dämplattor att sätta upp bakom mina Guru och det föll inte väl ut kan man väl säga... När jag initierar ett samtal om estetisk lösning blir svaret att; "nu får du ta över heminredningen, jag orkar inte bry mig lägre". Om man accepterar det svaret och kör på som en struts så är man rökt, bara så att ni vet... :roll:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-01-14 17:25

Jag har två barn, en tjej på 3,5 och en nyfödd pojk. Min hobby påverkas
såklart av detta, men egentligen endast på det sätt att jag inte har tid
att sitta framför stereon och bara lyssna på musik på samma sätt som
innan jag hade familj.

Jag får köpa det jag vill utan gnäll från frun. Det handlar ju inte om
grejer för hundratusentals kronor så det är ju inte så konstigt
egentligen. Vi behöver inte offra något annat bara för att jag får för mig
att köpa en ny förstärkare till exempel och så länge det är så tycker jag
det är helt ok.

I ljud/tv-rummet har jag också vetorätt på hur det ska vara inrett så får
jag lust att hänga upp ett par absorbenter så är det inga problem.

En grej som påverkar det faktum att jag inte kan spela hur mycket /
starkt jag vill är att teverummet med huvudanläggningen ligger i
rummet ovanför dotterns sovrum så på kvällarna när hon ligger och
sover kan jag inte kräma på så mycket som jag hade velat i många fall.

Som jag ser det är jag mycket nöjd med min situation. Min fru tycker det
är kul att jag har ett seriöst intresse (även om hon inte delar det
särskilt mycket) och hon blir jätteglad när jag berättar om hur
hjälpsamma folk på forumet är. Till exempel som när komorok erbjöd
sig att kapa till ett par stenar som buddie sedan erbjöd sig att släpa
med sig tvärs över landet för min skull.

Jag ser fram emot den dagen när barnen är tillräckligt stora för att sitta
med en stund i soffan och lyssna igenom en platta med Neil Young
eller nåt. Som det är just nu är dottern alldeles för rastlös, även om hon
just nu sitter framför mig på golvet och pusslar medan jag spelar
Emmylou Harris och skriver detta.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi