Jag valde rubrik för att provocera lite gällande detta känsliga ämne. Överlag verkar råda konsensus bland entusiaster gällande att 2-kanal är att föredra om man är ute efter välljud. Varför, frågar jag mig?
Det enda jag kan komma på på rak arm är att om man har en befintlig budget är det bättre att fokusera på färre prylar i kedjan och eftersom bra slutsteg/högtalare kostar pengar så blir det mer bang for the buck med en tvåkanalsrigg.
Om vi däremot undantar det ekonomiska?
Köper man en vettigt flerkanalsförstärkare idag kommer den utrustad med en hyffsad DAC, diverse filter, Parametrisk EQ, tidsfördröjning. 11.2 kanaler mm. Kompletterar man densamma med bra slutsteg och högtalare i ett rum anpassat för detsamma kommer man ju mycket närmre verkligheten än med fjuttiga 2 kanaler. Om inspelningen är anpassad efter densamma dvs.
Det faktum att man kan laborera i höjdeled med diverse ljud gör ju att man inspelningsmässigt kan lägga ljuden där de förväntas komma vilket är svårt/omöjligt när man bara har tillgång till två kanaler. Om inspelningen är korrekt kan jag följa en flugas flykt från främre, nedre hörnet till vänster, uppemot taket och sedan rakt över min lyssningsposition och bak till höger, vidare väster etc.
Det är omöjligt att få samma detaljgrad med två högtalare, hur bra än dessa må vara.
Med hjälp av detta kan man ju micka upp instrument etc så att gitarren är placerad ca halvmetern under sångarens röst etc...
På sikt tror jag nog att utvecklingen kommer gå ditåt. Idag börjar teknolign finnas inom rimliga prisklasser för att få till det riktigt bra i multikanal. För 2-kanalsriggar känns det överlag som att det står stilla eller går tillbaka. varför kan tex inte ett vanligt tvåkanalsförsteg för skitmycket pengar inkludera filter, parametriska filter och multipla utgångar? Kostar inte många kronor att lägga in och ger mycket fler möjligheter för användaren. Jag tror som sagt att fler och fler kommer tänka om gällande detta framöver.