Lyssningströtthet - vad är det och vad beror det på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:20

meanmachine skrev:Finns lyssningströtthet?

Jag kan lyssna hela dagen i kass radio på jobbet eller flera timmar i bilen. När jag aktivt lyssnar så kan jag bli trött ena dagen men inte en annan dag?

ÄR det inte lite påhittat tjast som grundar sig på att man i vissa fall kan ha drabbats av en rigg med katastrofalt vass topp eller för murrig och avrullad topp. Båda fall kan ju ge upphov till att man hellre knypplar än lyssnar på musik.

I de flesta normala riggar som låter vettigt och det förutsätter jag att de flesta lyckats med att få fram så är det mer av humörproblem än annat. :)

Individuellt. Jag klarar inte skval och bakgrundsmusik. Klarar inte pubmiljö med skränande musik annat än som uppträdande. Vissa skiter i det och bara skriker högre själva utan att bry sig. Jodå, nog finns lyssningströtthet men den triggas nog igång av olika saker individuellt.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2012-01-06 15:22

glömde jag nämna disst i kombination med sliskig fulöl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 15:22

Flint skrev:
mx skrev:
robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.

Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem. :D

Då har du förmodligen tur med förstärkaren som driver den. :)

Jo. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:22

robert293 skrev:glömde jag nämna disst i kombination med sliskig fulöl.

Ja det gjorde du.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 15:26

mx skrev:
Ragnwald skrev:Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.

Eller att ge upp.

Förnöjsamhet präglar inte den genomsnittlige Faktisktmedlemmen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:44

Flint skrev:Jag klarar inte skval och bakgrundsmusik. Klarar inte pubmiljö med skränande musik annat än som uppträdande. Vissa skiter i det och bara skriker högre själva utan att bry sig.

Men den typen av reaktion menar jag egentligen inte med begreppet lyssningströtthet utan den känsla i normalt hifilyssnande som får mig att ideligen vilja byta skiva och lyssna mer på ljudet än på musiken eller helt enkelt bara stänga av skiten för att något med ljudet inte stämmer så att musiken inte blir kul att lyssna till. Något med ljudet som stör koncentrationen på musiken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-06 16:01

robert293 skrev:glömde jag nämna disst i kombination med sliskig fulöl.

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-06 16:02

Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.

Men jag har haft fel förr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 16:05

PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.

Frugan som spelar menar du?
För svårt att bli lyssningstrött om man inte lyssnar på något.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 16:15

PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.

Samma här. Jag har mer tystnad på hemma än hifi numera. Trivs väldigt bra med tystnad och ska det vara hifi så ska det vara hifi som jag vill ha hifi dvs. utan störmoment .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-06 16:16

adzer skrev:

Jag menar att det inte prompt behöver vara musik över huvud taget.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 16:20

PerStromgren skrev:
adzer skrev:

Ja att man ibland vill ha tyst och inte någon musik på är ju en sak, men just lyssningströtthet kopplar jag ihop med ljud som gör dig/öronen trötta.

Att vilja ha tystnad efter humör är en helt annan sak och helt normalt. Hi-Fi system däremot som gör dig trött är något negativt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-06 16:38

adzer skrev:
PerStromgren skrev:
adzer skrev:

Ja att man ibland vill ha tyst och inte någon musik på är ju en sak, men just lyssningströtthet kopplar jag ihop med ljud som gör dig/öronen trötta.

Att vilja ha tystnad efter humör är en helt annan sak och helt normalt. Hi-Fi system däremot som gör dig trött är något negativt.

Jag menade inte att det skulle vara tyst, jag menar att jag kan bli lyssningstrött på kontoret, ett par timmar i stan, eller i något annat sammanhang!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-06 16:44

i Bilen t.ex. då störnivån är hög.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 17:04

PerStromgren skrev:
Jag menade inte att det skulle vara tyst, jag menar att jag kan bli lyssningstrött på kontoret, ett par timmar i stan, eller i något annat sammanhang!

Det håller jag med om. Oväsen runtomkring en själv speciellt på arbetsplatsen kan vara nog så jobbigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-06 18:03

mx skrev:Dålig musik gör mig väldigt lyssningstrött. :)

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 18:04

Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:

Mer konkret så tänker jag mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett apparat-orsakat problem detta med lyssningströttheten.
Tröttheten ifråga kanske även kan bero på lyssnarens sätt att mottaga ljudet.

Dvs det är inte säkert att man alltid skall lasta avsändaren för problemen.
Dvs de UPPLEVDA problemen.
Ety, utan en UPPLEVARE blir det ju väldigt svårt att överhuvudtaget uppleva ett problem.

Men, jag gissar att huvuddelen av "sk hifiintresserade (killar)" är mer intresserade av apparater och tekniken i dessa än de är av känslomässiga processer i människor.
Då är det kanske inte så underligt att det blir ett närmast hundraprocentigt apparatfokus i diskussionerna.

Det ligger mycket i det där, tror jag.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 18:19

Vet inte om jag föredrar att höra nyheterna eller Lotta Bromé genom ett brutalt Inosystem. Köksradion och bilradion är inte så dumma till sånt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-06 18:50

Strmbrg skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:

Mer konkret så tänker jag mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett apparat-orsakat problem detta med lyssningströttheten.

Ety, utan en UPPLEVARE blir det ju väldigt svårt att överhuvudtaget uppleva ett problem.

Men, jag gissar att huvuddelen av "sk hifiintresserade (killar)" är mer intresserade av apparater och tekniken i dessa än de är av känslomässiga processer i människor.
Då är det kanske inte så underligt att det blir ett närmast hundraprocentigt apparatfokus i diskussionerna.

Ja, jag hoppas du tycker det ligger något i vad du själv skriver. Annars kan jag inte tolka det som annat än att du slösar med min tid, när jag läser dina inlägg med åsikter som du inte ens själv tycker det ligger något i.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 19:24

aisopos skrev:
Strmbrg skrev:

Ja, jag hoppas du tycker det ligger något i vad du själv skriver. Annars kan jag inte tolka det som annat än att du slösar med min tid, när jag läser dina inlägg med åsikter som du inte ens själv tycker det ligger något i.

Ja, jag tror det ligger såpass mycket i det att jag tyckte att det var värt att kopiera det, eftersom jag upplevde en viss ignorans.

:?

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2012-01-06 22:13

Flint skrev:Individuellt. Jag klarar inte skval och bakgrundsmusik. Klarar inte pubmiljö med skränande musik annat än som uppträdande. Vissa skiter i det och bara skriker högre själva utan att bry sig. Jodå, nog finns lyssningströtthet men den triggas nog igång av olika saker individuellt.

+1
Jag blir extremt lyssningstrött t.ex. på julafton eller släktmiddagar då det är massa ungar etc. som springer runt och skriker och tjoar. Även vanliga diskutioner runt middagsbordet vid liknande tillfällen då det är mycket folk och speciellt när det som pratas om är helt ointressant.

Dålig musikåtergivning är samma sak, orkar inte lyssna särskilt länge om jag lyssnar "aktivt". När jag har musik på i bakgrunden så spelar återgivningen ingen större roll däremot.

/Jimmy

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 22:23

Jag kan bli väldigt lyssningstrött av samlyssnande, då det skall snackas heeela tiden...

Lyssnar därför helst ensam.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 22:41

JConsul skrev:... vid liknande tillfällen då det är mycket folk och speciellt när det som pratas om är helt ointressant.

Ger mig huvudvärk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 22:44

När Jönssonligefilmen är slut skall jag försöka bli lyssningstrött av Brittens kammarmusik.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2012-01-17 17:44

Personligen tycker jag att två frekvensområden påverkar mig mycket. Bägge dessa områden har den egenskapen att de är extrempunkter vår hörsel.

Det ena är området som ofta kallas övre mid/nedre diskant, dvs ca 1000-2500 Hz. Här har vi lägst hörtröskel, dvs störst känslighet för svaga ljud. Om utrustningen har distorsion eller för stark återgivning av detta område blir jag snabbt trött i öronen.

Det andra området är det övre basregistret där jag sett att IÖ med flera visat att vi har extra bra förmåga att detektera fasfel/grupplöptidsproblem. Övre basområdet för mig ligger nog runt 100-250 Hz (en tiondel av det övre värdet?).
Problem eller överbetoning av detta område kan göra mig trött i öronen på någon minut...

Mina 0,02 Hz.
/Alexander

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-17 18:29

Strmbrg skrev:
aisopos skrev:
Strmbrg skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:<klipp>

Ja, jag tror det ligger såpass mycket i det att jag tyckte att det var värt att kopiera det, eftersom jag upplevde en viss ignorans.

:?

Strmbrg, dags att citera dig själv igen kanske, det verkar fortfarande vara lika stor ignorans ... :lol:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-01-18 01:39

när oboe inte låter som den ska :cry: don't ask me why..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-18 10:37

Någon som orsakar lyssningströtthet på mig är den där Blomqvist som refererar skidlopp på SVT. Jag tycker han är knalljobbbig. :cry:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-18 11:29

Lyssningströtthet för mig handlar mer om vilket humör jag är på. jag märker det allra tydligast i bilen til loch från jobb, ibland älskar jag formligen att lyssna och digga till musik medan jag iband istället vill ha det knäpptyst och jag står inte ut med tanken på att höra musik, har ändå ibland satt igång bnågot bra för at tsedan allt som oftast stänga av pga att jag tycker det är jobbigt. kan tillägga här att ljudet i bilstereon är måttligt, det är helt ok men långt ifrån det jag kan uppleva hemma.

När förutsättninagrna är de rätta hemma kan jag lyssan länge och väl på nästan all musik, desto mer kräsen jag är desto snävare blir jag i musikvalet.. Nu tycker jag iofs att ljudet i min hemmastereo är mycket bra med bra balans mellan allt. Tidigare när något störde eller stack ut så var det säkert en av anledningarna som ibalnd bidrog till lyssningströtthet.

Överlag tror jag mer att saker som adderas på som inte skall vara där stör mer än saker som saknas. Dvs peakar i frekvensgången, dist i något område, en ruta som skallrar eller en kyl/frys som väsnas i bakgrunden stör mer än att högtalarna inte har full output hela vägen ner till 20Hz elelr om de har en mindre svacka i något register.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-18 19:58

adzer skrev: För svårt att bli lyssningstrött om man inte lyssnar på något.

Jag brukar vara lyssningstrött på kvällen efter att ha lyssnat på sinusvep hela dagen.
Det piper och brusar fast det är helt tyst i rummet.
.... eller kanske just därför ... ? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi