Frågor om XTZ-produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-06-07 12:56

Hej för ett tag sen så fanns det ett reportage om en rätt annorlunda xtz-högtalarprototyp, en cool vit liten högtalare som hade ett element framåt och ett neråt men det var en stativare, såg ut som en bredbandare nästan. Högtalaren hade inget vanligt delningsfilter utan ett aktivt eller nåt. Är inte så kunnig så jag kan ha blandat ihop det.

De skulle iallafall hamna runt 5000 kronor med en tillhörande förstärkare. Hur går det med dessa?

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-06-07 14:48

nu såg jag på er hemsida uk delen att de hette xtz MH 800 DSP. Kan man bara köra från datorn eller kan man koppla in andra enheter som cd, vinyl osv.
mvh johan

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-06-08 09:35

Hej! Vi visade dessa i Stockholm och i Bristol senast, produktionen är igång nu äntligen och vi hoppas kunna leverera inom kort. Högtalarna använder som sagt inget vanligt delningsfilter, utan linearisering sker med DSP-mjukvara i datorn man kopplar dem till. Systemet består alltså av högtalare, en förstärkare samt mjukvara från Dirac Research. Det är ett multimediasystem och tanken är att man lika gärna kan använda datorn för att utföra DSP-korrigeringen när man ändå spelar musik ifrån den. Nackdelen är att man behöver datorn som signalkälla även om det finns "okorrigerade" RCA-ingångar på förstärkaren också.
Men eftersom fler och fler använder sina datorer som signalkälla tycker vi det finns bra skäl att erbjuda ett system som ger bättre prestanda än de vanliga datorhögtalarna.

:)

/Rikard
Utvecklingsteamet hos XTZ

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-06-11 13:41

XTZ skrev:Hej! Vi visade dessa i Stockholm och i Bristol senast, produktionen är igång nu äntligen och vi hoppas kunna leverera inom kort. Högtalarna använder som sagt inget vanligt delningsfilter, utan linearisering sker med DSP-mjukvara i datorn man kopplar dem till. Systemet består alltså av högtalare, en förstärkare samt mjukvara från Dirac Research. Det är ett multimediasystem och tanken är att man lika gärna kan använda datorn för att utföra DSP-korrigeringen när man ändå spelar musik ifrån den. Nackdelen är att man behöver datorn som signalkälla även om det finns "okorrigerade" RCA-ingångar på förstärkaren också.
Men eftersom fler och fler använder sina datorer som signalkälla tycker vi det finns bra skäl att erbjuda ett system som ger bättre prestanda än de vanliga datorhögtalarna.

/Rikard

Det är ju en genialisk idé. Hemmabioreceivers i all ära, men det vore ju smidigast för oss lite mer avancerade användare om man bara hade slutsteg (med någon slags volymkontroll) och att resten sköts i datorn. Jag kanske inte är ensam om att ogilla audyssey som förstör mer än det rättar till.

Sköter programvaran även delningen mellan stativarna och eventuella subwoofers? Kan man även koppla bakhögtalare till, eller är det endast tänkt som 2-kanal? Och om det är tänkt som flerkanal, klarar programvaran att man inte har en centerhögtalare, dvs spela dess tänkta information i fronthögtalarna istället?

Egentligen, hur avancerad är den där programvaran? Gjorde en google-sökning men diracs hemsida säger inte så mycket.
Motstånd!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-06-13 13:35

Det här systemet är det första i vår serie DSP-korrigerade multimediasystem och är tänkt i första hand som ett tvåkanalssystem för användning tex i kontor, kök eller andra mindre sammanhang. Det är inte tänkt som ett flerkanalssystem även om det går att komplettera med en aktiv sub. Mjukvarans uppgift är att korrigera högtalarna med avseende på frekvensgång, faslinjäritet och impulssvar. Det är en långt mycket mer avancerad mjukvara än de relativt förenklade versionerna av Audyssey man hittar i många hembioreceivers. Jag håller helt med dig om att det i många fall verkar orsaka värre problem än det löser, och vi har ofta rekommenderat kunder att prova att köra med Audyssey avstängt och optimera anläggningen "manuellt" enligt gammal hederlig skola. Jag är inte säker, men vi har i alla fall indikationer på att många av dessa billiga Audyssey-versiobner inte arbetar alls under 63 hz. Någon som vet om det stämmer? I så fall är det ju komplett värdelöst i ett system med aktiva basar. De mer proffsiga versionerna av Audyssey är däremot helt ok även om Dirac Live är klart vassare som vi ser det (för tvåkanalssystem alltså).

Dirac-systemet är ett rumskorrigeringssystem i grund och botten men kan även användas att optimera en högtalare i sig själv. Det fungerar fint eftersom lyssningsavståndet till högtalarna i MH-800 DSP är tänkt att vara kanske någon meter, och därmed reduceras rumspåverkan dramatiskt.

mvh Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-06-13 16:49

Tack för svaret. Kanske inte riktigt vad jag söker isåfall, men det låter som ett mycket intressant system ändå :)
Motstånd!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-13 16:59

XTZ skrev: Jag är inte säker, men vi har i alla fall indikationer på att många av dessa billiga Audyssey-versiobner inte arbetar alls under 63 hz. Någon som vet om det stämmer?
mvh Rikard
Jag tror spontant att de enklare varianterna av Audessey inte verkar på sub-kanalen, men är inte heller säker.

Användarvisningsbild
pthan

ap-100

Inläggav pthan » 2011-09-05 18:11

Om jag bryggkopplar två AP-100 ökar då också uteffekten i class-A läget?

Användarvisningsbild
XTZ

Re: ap-100

Inläggav XTZ » 2011-09-06 15:20

pthan skrev:Om jag bryggkopplar två AP-100 ökar då också uteffekten i class-A läget?

Svar: Uteffekten inom klass A-området bestäms av tillgänglig maxström genom utgångstransistorerna innan någon halva av slutsteget slutar leda. Det betyder på vanlig svenska att uteffekten i klass A förblir konstant även om man bryggkopplar. Det som händer är att spänningssvinget dubblas, och därmed kan lasten (högtalaren) dra högre ström från förstärkaren vilket ökar effekten utanför klass A-området ganska dramatiskt.

Det fina med AP100 ( och även Class A100 D3) är att steget inte är begränsat att hålla sig inom klass A på samma sätt som de flesta andra förstärkare. Man har hela tiden full effekt tillgängligt även när förstärkaren är inställd för klass A-läge. Allt upp till gränseffekten för klass A levereras i klass A, och om man spelar högre än så levereras resten i klass AB. En klar fördel tycker vi, eftersom man då kan njuta av ett kraftfullt bastrumslag på hög volym utan att riskera klippning av signalen som en vanlig klass A-förstärkare skulle gjort. Samtidigt ligger ofta det mesta av informationen i musik (och även film för den delen) på betydligt lägre ljudvolymer och återges då inom klass A-området för minimal distorsion.

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
pthan

ap100

Inläggav pthan » 2011-09-06 19:03

Tackar

Det blir nog ett AP100 till i alla fall.

/P[/quote]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-25 11:25

Skulle vilja att XTZ kommer in och kommenterar följande tråd. Det vore intressant för alla som är intresserade av deras produkter:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46422

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
joel

Leveranser

Inläggav joel » 2012-01-16 17:17

Hej XTZ!

När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?

Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
metalfan

Re: Leveranser

Inläggav metalfan » 2012-01-16 22:48

joel skrev:Hej XTZ!

När ni som postorderföretag skickar ut produkter hur ser er ambition ut i de fall en produkt är DOA. dvs trasig vid leverans?

Hur länge tycker ni att det är rimligt att man får vänta innan man får en fungerande produkt som man betalt för vid beställningstillfället?

MVH
/Joel

XTZ är väl inget postorderföretag? De säljer ju sina produkter via återförsäljare (hifi kit, fyndbörsen)

Användarvisningsbild
joel

Re: Leveranser

Inläggav joel » 2012-01-17 09:36

metalfan skrev:
joel skrev:Hej XTZ!

MVH
/Joel

XTZ är väl inget postorderföretag? De säljer ju sina produkter via återförsäljare (hifi kit, fyndbörsen)

Njae XTZ och fyndbbörsen är vad jag förstår samma företag. Ringer du deras nummer svara växeln med välkommen till fyndbörsen och XTZ.

Att nu typ 2st återförsäljare fått börja återförsälja deras varor bör ses som ett undantag då man kan läsa om deras fina filosofi på deras hemsida att de kan hålla så låga priser genom att ta bort mellanhänder så som återförsäljare.

Alltså XTZ/Fyndbörsen anser jag vara ett postorderferetag/webbhandelsbolag.

Men jag har redan fått svar via mail från XTZ/fyndborsen om hur de hanterar ärenden av DOA.

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-19 00:28

Fråga till XTZ: Har ni inte funderat på att bygga ett referensslutsteg med någon
stans runt kanske 2x500W i 8ohm? Flerkanalssteg lämpliga för att driva en
hemmabio eller kanske en uppsättning basar? Givetvis är då båda dessa steg
fläktlösa, har en låg undre gränsfrekvens samt kostar inte skjortan!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-01-19 12:25

Aerob skrev:Fråga till XTZ: Har ni inte funderat på att bygga ett referensslutsteg med någon
stans runt kanske 2x500W i 8ohm? Flerkanalssteg lämpliga för att driva en
hemmabio eller kanske en uppsättning basar? Givetvis är då båda dessa steg
fläktlösa, har en låg undre gränsfrekvens samt kostar inte skjortan!

Gärna utan att blanda in class-A strömförbrukning/värmeutveckling också.
Emotiva blir ju i så fall den enda konkurrenten och det måste bara gå att konkurrera prismässigt med tanke på frakt/moms som tillkommer på summan när man handlar därifrån.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-19 14:09

Det är väl just det som är problemet. Eftersom redan Emotiva erbjuder just det ni efterfrågar blir det tufft för XTZ att slå sig in på deras marknad och dessutom kunna tjäna pengar på det. Dessutom har deras slutsteg idag redan möjlighet att bryggas och köra upp till 500W i 8ohm.

Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-20 08:23

mangs skrev:Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Å jag som trodde att vi kommit fram till att det är ett slöseri med resurser.

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-20 10:16

Slöseri med resurser?

Har jag en högtalare med 82dBs känslighet men en impedans kring 8ohm och en rejäl effekttålighet vill jag gärna ha 500W i 80hm och jag struntar högaktningsfullt i hur stabilt steget är impedanser under 4ohm.

Har jag däremot ett par andra högtalare med en känslighet på 86dB och med en jobbig impedanskurva med bottnar under 1,5ohm samt fasvändingar på detta, då är jag mycket mer intresserad hur steget klarar av att prestera med dessa förutsättningar. 800W i 8ohm säger då inte så mycket om det bara klarar av att leverera 40W eller så i 1,5ohm.

Då tar jag hellre ett steg på 100W, som i 40hm blir 200W, 20hm 400W och 1ohm 800W. (Om min högtalare tillfälligt klarar 800W dvs)

På vilket sätt är detta slöseri?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-20 10:34

mangs skrev:På vilket sätt är detta slöseri?

Tja det finns de som hävdar det i alla fall.
Se tredje inlägget i denna tråd tex. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22277
Hittar inte en annan tråd där det förklarades mer på djupet.

För oftast handlar det väl om en felkonstruerad högtalare som kräver något sånt av ett slutsteg?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-20 10:56

Helt vansinnigt att dimensionera på det viset!

Marnaden för 1,5 ohmshögtalare är tämligen begränsad och det blir sjukt dyrt att åstakomma det. Då får alla andra betala för mycket ;)

Jag skulle gärna se ett steg som är digitalt uppbyggt där en modul arbetar med den positiva sidan och en på den negativa så man kan nå DC. Helt enkelt ett steg som levererar ca 700w/4 ohm/kanal och det i iallafall 4 kanaler för bashantering, kombinerat med ett G-steg på 2x500w för topparna.

Men marknaden är väl lite begränsad ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-20 11:12

mangs skrev:Det är väl just det som är problemet. Eftersom redan Emotiva erbjuder just det ni efterfrågar blir det tufft för XTZ att slå sig in på deras marknad och dessutom kunna tjäna pengar på det. Dessutom har deras slutsteg idag redan möjlighet att bryggas och köra upp till 500W i 8ohm.

Jag skulle hellre se ett sluteteg som inte är lika kraftigt men som dubblar effekten ner mot 1ohm.

Nja, det är inte svårt att slå sig in på den marknaden. XTZ skulle nog inte ha
problem med att knycka marknadsandelar från Emotiva. Särskilt eftersom de
skulle gå att köpa i en vanlig butik och via fyndbörsen.
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi