Snabb fråga om SD-kuddar..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-21 10:58

Tror det finns trådar där det är mer lämpligt att gräla om SD-kuddarnas vara eller inte vara än i en tråd där man ber om råd kring dem!

Men flaimbaits är ju en del av forumlivet för en del 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-21 10:59

:lol:

Jag bara undrade juhhh :roll: :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-21 11:57

Jag har nu som tipsats om mailat sonic design, och svaret kom fort. Tydligen fungerar kuddarna bättre i närheten av sin maximala belastning än då de är för lätt lastade, och att i mitt fall vore det, som skrivet här, säkrast att väga högtalarna när de är fyllda och skaffa viktanpassat. Det var t.o.m billigare än skrivet i träden..
Så får det bli. Jag är såklart sugen på att få högtalarna att spela bra direkt när jag kopplar in dem nästa helg, men de kan få stä på möbeltassar tills de är vägda och rätt kuddar kommit hem.

Tur att jag frågade. Jag visste inte ens att man kunde beställa viktanpassat. Perfekt!
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-21 16:11

Objektivisten skrev:Bluff att de får högtalarna att låta bättre

Om du med ovanstående menar att det inte är sant att alla uppfattar det som en förbättring när de sätter viktanpassade SD-fötter under högtalarna så håller även jag med. Förstås.

Objektivisten skrev:gör de det så är högtalarna el stativen felkonstruerade imho.

Felkonstruerade och felkonstruerade. Om man vill att högtalarna skall vara så stilla som möjligt så är en mjuk koppling i princip nödvändig om man inte vill ha väldigt komplicerade anordningar. Men högtalarlådor rör ju sig ganska lite trots allt det inte uppstår en stor resonans. En resonans förutsätter en styv koppling. Ett sätt att undvika detta är att införa mycket mjuka kopplingar så att resonansen hamnar under audioområdet. När så inte är möjligt, till exempel i fall där styvhet faktiskt behövs (högtalarlådans väggar) kan dämpning vara ett sätt att minska effekterna av resonansen. Sandwichar med "gucka" emellan kan vara mycket effektiva. Om man nu vill undvika resonanser.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-01-21 18:39

Objektivisten skrev:Jag har SD-fötter i rätt dimensioner och har prövat dem med flertalet högtalare och det är ren bluff enligt mig.

Precis, det skulle förvåna mig MYCKET om någon skulle höra skillnad med/utan SD-kuddar förutom i extremt olycklig kombination av felkonstruerad högtalare och underlag. Och då är nog inte "förbättringen" sd-kuddar gör nån större hjälp.
I liknande trådar brukar det radas upp argument om vibrationer och kopplingar till underlag men har någon undersökt kopplingen av detta till människans hörsel :) ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-21 18:46

Behöver inte vara högtalaren som det är fel på.
Att golvet, stativet, bänken, bordet vibrerar med i musiken grötar alltid till det och skapar missljud.

Hur stor denna effekt är beror ju på omständigheterna. Jag har iaf upplevt klara förbättringar med sd-fötter.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-21 23:15

single_malt skrev:
Objektivisten skrev:Jag har SD-fötter i rätt dimensioner och har prövat dem med flertalet högtalare och det är ren bluff enligt mig.

Precis, det skulle förvåna mig MYCKET om någon skulle höra skillnad med/utan SD-kuddar förutom i extremt olycklig kombination av felkonstruerad högtalare och underlag. Och då är nog inte "förbättringen" sd-kuddar gör nån större hjälp.
I liknande trådar brukar det radas upp argument om vibrationer och kopplingar till underlag men har någon undersökt kopplingen av detta till människans hörsel :) ?

Med "Precis", menade du då att även du tycker att SD-foten är en "ren bluff"? Eller menar du bara att deras hörbara inverkan verkar något överdriven? Jag undrar också vad du har för skäl att tro det? Det finns ju egentligen inte någon anledning att tro varken det ena eller det andra. Att man kan upptäcka och mäta att högtalaren vibrerar mindre eller att golvet vibrerar mindre betyder ju inte att man hör någon skillnad. Ur ett statistiskt perspektiv är det stor skillnad om man har hypoteser med riktning eftersom signifikansnivån stiger till det dubbla för ett visst resultat. Om man inte har rejäla skäl tycker jag därför inte att man behöver ha någon riktning på sin hypotes. Jag tycker dessutom det är lite väl oartigt mot paa, som ju är den som har tagit fram produkten, att kalla den för "ren bluff". Jag tror inte att HAN någonsin hävdat några hörbara förändringar utan hänvisat till de mätbara och kännbara effekterna i form av mindre vibrationer som man kan uppnå med mjuka avkopplingar på olika apparater. IÖ, som var den som först skrev om produkten, har väl antytt att den objektiva prestanda som SD-fötterna har närmast är att betrakta som "feelgood" och att man kan nöja sig med mindre så länge man inte använder sig av väldigt styva fötter, t.ex. spikar.

/DQ-20

PS. För övrigt är "rätt dimensioner" som Objektivisten skriver lite märkligt eftersom det, för de måttbeställda varianterna, endast finns ett optimum. Flyttar man runt dem mellan olika högtalare kan man inte påräkna samma prestanda vad gäller resonansfrekvensen.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-01-22 02:22

Jag har använt 3 SD-fötter (för max 25 kg) under mina Carlsson OA52 sedan de lanserades.
När jag uppdaterade ett annat par till 52.LE köpte jag en sats viktanpassade och jämförde.
Jag har svårt att sätta ord på den lilla skillnad jag anar, men känner att jag för min del föredar att använda 3 av 4 "25 kg" standardfötter utplacerade runt tyngdpunkten jämfört med 4 viktanpassade.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-22 05:54

Jaha, själver så kan jag meddela att jag för en del år sedan
(efter byte av lägenhet/golv) fick en väldans massa problem
i basområdet . . . en polare tipsade om typ SD-fötter . . .
resten är historia, sååå avgörande för välljud var de i mitt,
kanske något extrema, fall. Så dä så . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-22 11:57

I mitt fall handlar det såklart om att jag tycker att det låter bra...eller i alla fall att jag aldrig hört att det skulle ha någon NEGATIV inverkan på ljudet. Jag har länge använt SD både mellan stativ och högtalare samt mellan golvhögtalare och golv. Aldrig mellan stativ och golv, dock.. Det känns för vingligt.

En annan aspekt är att det är smidigt och skyddar golvet. Jag har parkett och att ha en 50kg+ högtalare på spikar är ingenting jag tycker känns säkert. Innan har jag vid något tillfälle använt 35x35 betongplatta av den typen man lägger gångar med i trädgården och med möbeltassar under dem blir en högtalare ställd ovanpå lätt att flytta omkring när man justerar in placeringen. Det skyddar också golvet om man använder spikes.
De nya lådorna är över halvmetern djupa så jag skulle behöva två plattor till varje högtalare och samtidigt skulle högtalaren bli lite för hög. Hade jag kört spikar till dem istället för SD hade det blivit för knöligt att dels få dit skydd under spikarna utan att golvet skadas och dels få till något som gör att de inte glider av skydden om nån unge springer in i dem, vilket lär hända. Med SD gungar det till lite, that´s it. En spik som glider av och ner i parketten orsakar skador som knappt är reparabla.

Möbeltassar är en fin grej.. Att klistra möbeltassar under tunga högtalare är perfekt, det glider kanon på golvet när man placerar in dem. Sedan är det bara att lyfta en kant i taget och slajda in SD-kuddarna.

Jag har aldrig testat att använda BARA möbeltassar.. Vem vet, jag kanske inte skulle höra någon skillnad. Högtalare så tunga som 50kg med kraftigt, välstagat kabinett och sandfyllning i botten kanske inte behöver SD utan skulle klara sig utmärkt.
Det KÄNNS ändå bättre att köra SD.. Då vet man att man inte kompromissat på ett område där det är för att handla om hifi väldigt enkelt att INTE göra det..
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-01-22 13:49

skär bort en liten bit av de stora kuddarna
Virrpanna

Föregående

Återgå till Generellt om hifi