Vissa inlägg på faktiskt handlar direkt eller indirekt om Ljudtekniska Sällskapets verksamhet och historia varför jag startar jag den här tråden med ambitionen att minska risken för meningslös antagonism och inspirera till samverkan.
Som ordförande för Ljudtekniska Sällskapet har jag aktivt verkat för att vi inom föreningen ska låta bli att diskutera interna föreningsfrågor publikt inklusive att kritisera styrelseledamöter och före detta styrelseledamöter.
Den som har frågor om Ljudtekniska Sällskapet är varmt välkommen att skriva direkt till mig eller någon av mina styrelsekollegor. Sällskapet ”tycker” dock inte något specifikt. Vi är en förening som består av ett antal individer som delar intresset för den underbara konstarten musik och god ljudkvalitet. Vi värderar olika musik olika och har valt olika hi-fi-utrustning för att nå den återgivning vi önskar utifrån våra förutsättningar.
De flesta av oss är dock överens om är att musiken och ljudkvaliteten gynnas om missuppfattningar och myter genomskådas till förmån för ödmjuk lyhördhet och omutlig vetenskaplighet. Min ambition har varit och är att Ljudtekniska Sällskapets tester, testmetodik och sätt att presentera desamma ska ligga i framkant och inspirera, locka och hjälpa aktörer med spjutspetsambitioner. Det är upp till andra att bedöma vilken eventuell nytta vi gjort.
Ur mitt perspektiv är spjutspetsmålet inte uteslutande intressant för att det är önskvärt att uppnå utan också för att vägen i viss utsträckning också är ett mål. För mig är det helt enkelt vansinnigt kul att utveckla metodik, hitta nya tankebanor och argument för och emot i denna spännande process
Jag påstår inte att varje enskilt test som någonsin genomförts i Ljudtekniska Sällskapet var optimalt. Däremot tror jag alla som under de senaste 25 åren bidragit på olika sätt har gjort det med gott uppsåt för att det är roligt och för att i bästa fall kunna bidra med något som även kan glädja andra.
Därför kommer jag även framdeles att göra allt jag kan för att skapa trevligast möjliga samarbetsklimat så att alla som kan och vill bidra känner sig välkomna och inspirerade.
Ytterligare information om Ljudtekniska Sällskapet finns på http://www.lts.a.se/. Varmt välkommen att hälsa på och att bli medlem om du delar vår passion för underbar musik som låter bra. Vilken musik och vilket ljud det är avgör du förstås själv.
Claes Wettebrandt