Naim & Audiovector on Tour!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Naim & Audiovector on Tour!

Inläggav Somchart » 2012-01-18 09:14

Kanske inte de mest populära märkena här men har någon mer än jag varit på ett av dessa event?

Jag själv har Naim och har, eller har haft, det mesta av utrustningen dom kör på dvs. Naim Nac202, Nap200, ND5 XS, Naim Dac m.m.

Trevligt event men det jag undrar över är hur ni andra som varit på detta event upplevde det?

Själv så upplevde jag att vid varje "förbättring", dvs. man lade till en extern strömkälla och därefter en extern dac, att ljudet höjdes vid varje steg. Självklart frågade jag men representanten hävdade att utgångsnivån var samma från spelare och dac.

Extra intressant att få veta är att tydligen så är Naims samtliga nätverksspelare, UnitiQute, ND5 XS, NDX, HDX bit-perfekta digitalt ut men resultatet från en extern dac blir ändå bättre från en NDX än den billigaste UnitiQuten?!?!

För mig är detta minst sagt mumbojumbo, för om tre olika mediaspelare lämnar exakt samma data ut via digitalt ut så tycker jag att ljudet analogt ut från en extern dac skulle bli exakt detsamma?

Representanten vidhöll dock sin ståndpunkt efter jag ifrågasatt hans påstående och han mumlade något om jitter och störningar i den digitala signalkällan.

Tydligen så demade man även Audiovector och gjorde en tidsresa från Mi3 till dagens Si3, vid det laget åt jag godis och drack cider istället :)

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Naim & Audiovector on Tour!

Inläggav eljulio » 2012-01-18 10:35

Somchart skrev:Kanske inte de mest populära märkena här men har någon mer än jag varit på ett av dessa event?

Jag själv har Naim och har, eller har haft, det mesta av utrustningen dom kör på dvs. Naim Nac202, Nap200, ND5 XS, Naim Dac m.m.

Trevligt event men det jag undrar över är hur ni andra som varit på detta event upplevde det?

Själv så upplevde jag att vid varje "förbättring", dvs. man lade till en extern strömkälla och därefter en extern dac, att ljudet höjdes vid varje steg. Självklart frågade jag men representanten hävdade att utgångsnivån var samma från spelare och dac.

Extra intressant att få veta är att tydligen så är Naims samtliga nätverksspelare, UnitiQute, ND5 XS, NDX, HDX bit-perfekta digitalt ut men resultatet från en extern dac blir ändå bättre från en NDX än den billigaste UnitiQuten?!?!

För mig är detta minst sagt mumbojumbo, för om tre olika mediaspelare lämnar exakt samma data ut via digitalt ut så tycker jag att ljudet analogt ut från en extern dac skulle bli exakt detsamma?

Representanten vidhöll dock sin ståndpunkt efter jag ifrågasatt hans påstående och han mumlade något om jitter och störningar i den digitala signalkällan.

Tydligen så demade man även Audiovector och gjorde en tidsresa från Mi3 till dagens Si3, vid det laget åt jag godis och drack cider istället :)

Har inte Audiovector demas av Naim, däremot vet jag att GURU demas med Naim-elektronik i UK.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2012-01-20 14:20

Ljudtema ska väl köra denna 'demo' under HiFi-mässan på Sheraton.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-01-20 21:38

Tompa_39 skrev:Ljudtema ska väl köra denna 'demo' under HiFi-mässan på Sheraton.

Citationstecken till trots.
Underskatta inte en firma som har byggt de bästa Cd-avspelningsapparaterna
hittillls.
I min allt ödmjukaste åsikt så klart.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-22 22:05

spännande notering, men ändå något som verkar vara ett halvvanligt försäljningsknep, betyder det att nivån skruvades upp eller var apparaterna konstruerade så att de dyrare gav en högre utnivå mot dom billigare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-22 22:12

celef skrev:

spännande notering, men ändå något som verkar vara ett halvvanligt försäljningsknep, betyder det att nivån skruvades upp eller var apparaterna konstruerade så att de dyrare gav en högre utnivå mot dom billigare?

Folk förväntar sig att höra en förbättring. Repeterade man musikstycket så har du en inlärning av stycket samtidigt som gör det lättare att släppa huvudtemat och gå djupare in bland sidodetaljer för varje genomspelning.
Men kombinerar man det med lätt nivålyft blir det ju ännu "effektivare".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-22 22:36

Jag har varit på en naim PSU upgrade demo för ett antal år sedan hos Ljudmakarn.

I början av demot så lät det lite tunt och för varje upgrade började det låta mer normalt och "fullblodigt".

Att ge nätverksspelare/DAC:ar/slutsteg biffigare linjära PSU:er istället för switchade nätagg är ju en vedertagen prestandahöjare sedan länge. Ser inget mumbojumbo med detta alls, bättre nätagg betyder snabbare currentladdningar, mindre ripple, mer headroom!
100% Digital

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-22 23:02

Nattlorden skrev:
celef skrev:

Folk förväntar sig att höra en förbättring. Repeterade man musikstycket så har du en inlärning av stycket samtidigt som gör det lättare att släppa huvudtemat och gå djupare in bland sidodetaljer för varje genomspelning.
Men kombinerar man det med lätt nivålyft blir det ju ännu "effektivare".

Detta demoförfarande används/användes av Linnhandlare när dom demar CD-spelare.

Okänt musikstycke på knappt hörbar volym med en skräp cd-spelar T.ex en Pioneer :wink: Sen samma volym och en enklare spelare i 35 tusenkronorsklassen, sen CD12 för 100kk. Jäklar vad det funkar :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-23 11:15

så tekniken är att dema samma stycke om-och-om-igen och man upplever då att varje lyssning är av högre kvalitet, en liten nivåhöjning mellan lyssningarna är bara grädde på moset?
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-23 13:37

Naaää ingen volymhöjning... första gången du hör ett musikstycke på väldigt låg volym och du uppmanas att lyssna på vilka instrument som finns med. Nu pratar vi extremt låg volym, knappt hörbart!

Då kommer mer och mer instrument ju fler gånger som man lyssnar. När man kommer upp i dyra spelare hör du inte bara melodi (som du lärt dig tidigare) utan mandolin osv hörs tydligt! Jäkligt smart va! :wink:

Sen sparar du och köper en CD12 för hundra lax...
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2012-01-23 22:48

Var på en demo av S3 serien anordnad av Ljudtema där även Naim elektronik användes. Detta var på Lefflers i Norrköping och nu på torsdag är det dags igen. Det var trevligt sist och jag kan tänka mig att blir trevligt den här gången också. Alltid kul att träffa lite likasinnade och så, sen råkar jag ju digga Audiovector och spelar själv på stativare ur just Mi-serien. Någon mer som ska dit?
/Noak

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-24 01:34

Jag tycker det är helt suveränt att AV/Ljudtema ordnar inbyte även från de tidiga M serierna till SI3 serien. Inte vanligt i branschen och höjer förtroendet för varumärket.
100% Digital

Återgå till Generellt om hifi