Effektfördelning mellanregister/bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassez

Effektfördelning mellanregister/bas

Inläggav hassez » 2012-01-27 02:03

Jag ska ha två OA51.LE2 och fyra Bremenbasar. Varje högtalare får sin egen effektförstärkare så att jag slipper paralell eller seriekopla basarna. Jag har tolv färdigbyggda Bullitkort, med tre paralellkopplade LM3886T i varje, så strömtålighet finns, både till att brygga eller köra singel med hög matningsspänning.

Det jag undrar hur jag ska fördela effekten på dom olika förstärkarna. Ska Mellanregister och bas ha lika mycket, eller ska mellanreg ha mer. Eller ska basarna ha mer. Delningsfrekvensen spelar väl in också. Den blir någonstans mellan 80 och 300 hz. Närmare 80hz om jag lyssnar på kaffekoppen och närmare 250hz om jag lyssnar på petersteindl.
Jag kommer att spela allt från ljusa sopranröster till djupa orgeltoner plus rock blues jazz och opera/klassiskt, alltså det mesta, evntuellt med undantag av dansband, fast det skadar väl inte om det går att spela sånt också :?
Jag vill kunna spela med ordentligt tryck fast grannarna bör inte klaga, bor ca 100 m bort.
Jag kan lätt bestämma uteffekten på resp. förstärkare genom att välja matningsspänning och ev bryggkoppling. Jag kan få vad som helst mellan 50 och 300W per förstärkare.
Mitt rum mäter 15m^3.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
lennartj

Mer effekt i basen

Inläggav lennartj » 2012-01-27 11:35

Jag har inte klart för mig om du redan byggt lådor till dina Bremenbasar och om de är slutna eller basreflex. Därför ger jag inget råd utan nämner vad jag har och varför.

1000 W klass-D driver Bremenbasarna i 25 l slutna lådor kopplade i serie och parallellt (d.v.s. 250 W per element).

25 W klass-A (slutrör 2 x KT88) per kanal till OA52.2

Delning 80 Hz 30/18 dB/oktav, kompensation för slutna lådor + 8 dB vid 20 Hz jämfört med 60 Hz. 1000 W vid 20 Hz motsvarar ungefär 150 W vid 60 Hz.

Rörslutstegen kan driva OA52 till högre ljudnivåer med lätt distad live-känsla än de flesta transistorslutsteg med uteffekt på drygt 100 W/kanal.
Just den känslan vill jag ha, hellre än att kunna spela tokhögt med t.ex. 500W/kanal på OA52 tills talspolarna smälter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-27 12:05

Om det låter bra så skulle jag definitivt överväga 250Hz. Och du har två basar direkt under oa51:orna. Men det blir nog en del klydd innan det låter bra.
Det är där oa51s sista svaghet sitter.

Har kopplat mina slutna basar seriellt 2 och 2 och driver dem med 200w@8ohm, således 100w per element. Det räcker förvånansvärt långt. Tillräckligt för att enkelt kunna spela upp grannen under så att hon står o skriker på mig, tror jag. :) fast eg :(
Klippt steget en gång vid basonanitest av WOTW, men då var det inte trevligt hög ljudnivå för att orka se en hel film. Så ett icke problem i min lgh med "bara" 100w per element.

51:orna drivs med 200w per högtalare.
varför? För att det är enklast så när man har ett 5 kanaligt slutsteg.

Det är nog bra att ha mest effekt till diskant o mellanregister så att du inte klipper transienterna.

Bäst är väl att ha jättemycket effekt överallt s.a.s :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-27 12:40

Tack Lennartj och schmutziger!

Precis den input jag behöver. Idag har jag OA51.3 och Bremenbasar (2st) i basreflexlådor byggda enligt OB51 tråden. Denna anläggning tänkte jag förpassa till historien och satsa på 2st OA51LEII och fyra slutna Bremenlådor om 25 l vardera.

Efter att ha läst era inlägg så bygger jag nog sex bryggade förstärkare på 250 W vardera. Alltså totalt 1500W.
Då verkar det som om effekten räcker både till OA51'orna och till basarna. Får prova mig fram till lämplig placering och delningsfrekvens.

Då har jag fyra små lättflyttade basar och miniDSP för att enkelt kunna labba med delningsfrekvensen.
En fördel är att alla förstärkarna blir likadana. Fyra st är redan i princip klara, till nr fem och sex har jag färdiga kort plus en rejäl kylare, så där fattas bara en bra trafo.
Flexibelt blir det, jag kan prova både Lennarts, schmutzigers och flera andra konfigurationer.

Saker och ting börjar falla på plats :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Återgå till Generellt om hifi