HIFI - något som inte vill synas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

HIFI - något som inte vill synas

Inläggav Kronkan » 2012-02-07 23:33

Är det så att HIFI branschen inklusive olika forum inte bryr sig om att göra sig sökbar på nätet?

Fick helt plötsligt lite energi och fick idén att kontrollera Faktiskt.se på nätet. Hur värderar Google Page Rank Faktiskt vårt forum. Inte imponerande betyg 2. Samma för Euphonia. Min hemmabio lyckas få rank 4. Samma betyg lyckas faktiskt Rehifi.se få. Men Bremer högtalarna lyckas trots en säkerligen god konstruktion få rank 1.
IÖ INO har jag överhuvudtaget svårt att hitta vara köper jag dessa.

Googles Page Rank http://www.prchecker.info är ett betyg på hur Google behandlar en sökning. Lågt betyg så kommer man inte högt upp i sökningen. Högt betyg gör att en sida kommer bland de första länkarna vid en sökning. Rank 10 är bäst och 0 är sämst.
Nu när alla/många inom hifi verkar lite halvtaskig på sömotoroptimering så kanske det inte spelar så stor roll.
Hur att arbeta med sökmotoroptimering kan beskrivas i nedanstående länk.
http://www.seo.se/sokmotoroptimering_1.asp
En av många sidor om sådant. Kanske verkar krångligt men att komma upp till rank 3 och 4 tror jag inte är någon större svårighet för en välbesökt sida.
När jag lite ytligt försöker förstå om någon av de nämnda sidorna gjort någon aktiv sökmotoroptimering så tror jag inte detta. De eventuella länkar som finns är mera åstadkommen av tur än aktiv skicklighet.

Om man aktivt försöker göra sin sida mera sökoptimerad tar det ett tag för betyget att ändras. Tror att detta finns i Googles algoritm.

Bara en enkel iaktagelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 23:37

Rating är en sak, verkliheten en annan.
Det är inte ovanligt att inlägg på faktiskt kan hittas av Google inom oförskämt kort tid. Ibland en timme eller så.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 23:46

Vad man än söker på, blir söksidan nedlusad med faktisktlänkar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-07 23:52

paa skrev:Rating är en sak, verkliheten en annan.
Det är inte ovanligt att inlägg på faktiskt kan hittas av Google inom oförskämt kort tid. Ibland en timme eller så.

Rankingen bestämmer i vilken ordning du kommer. Inte om det är möjligt att söka informationen. Har du ingen konkurrens eller konkurrenterna är lika dålig som du är så spelar det ju ingen roll.

Finns det en butik i byn och vägen är stängd så då handlar du där det är möjligt. Om jag få ta en sådan liknelse.

MEn så är det ju inte för exempelvis för REFI. De lever på en marknad och skall synas. De har det hedervärda betyget 4. Jag har inte heller gjort en undersökning hur exempelvis detta bolag klarar sig på nätet.

Men definitivt så klarar du att nå intresserade läsare/kunder bättre med hög rank. Det är så Google fungerar. De vet vad de gör.
Senast redigerad av Kronkan 2012-02-08 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-07 23:57

Nu är vi ju lika kommersiella som kollektivet Blommor & Bin....såatteh
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-08 00:02

Ragnwald skrev:Vad man än söker på, blir söksidan nedlusad med faktisktlänkar.

Vore det så väl att du hade rätt vore ju allt lugnt. Söker jag exemplevis på mina högtaler i allmänhet "MArtin Logan" så kommer nog samtliga forum i Sverige före. JAg kommer att tröttna innan vårt forum hittas på en sådan sökning.

Och då kanske till och med Google håller reda på mina preferenser för just Faktiskt.

Kan självklart ge fler exempel likväl som det säkert finns exempel på där Faktiskt kommer före andra fora. Men det går att säga att vid övrigt likvärdiga förhållanden så kommer alltid Faktiskt efter Hemmabio vid en sökning.

Eller betvivlar du att Google har kontroll och att de styr uppmärksamheten i nätet till de med hög rankning?
Senast redigerad av Kronkan 2012-02-08 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-08 00:06

KarlXII skrev:Nu är vi ju lika kommersiella som kollektivet Blommor & Bin....såatteh

Utan ironi skulle jag kunna säga att man behöver inte bry sig. MAn kan vara en liten klubb för inbördes förhållanden som mest intresserar sig inåt och struntar i att dra till sig nya medlemmar exempelvis. Det kan ju vara OK.

Men alla som besöker en sida är ju potentiella kunder alternativ goda förespråkare. Då viktigt att vara lättsökt.

Eller kan man anse att nya medlemmar mest ställer till det med nya typer av perspektiv eller som kör samma diskussion en gång till p g a att de inte vara med på förra.

JAg kör en sökning på Akustik. Svårt att hitta Faktiskt. Närmast av kändisarna kommer Studio Blue som dyker upp på sidana 6. De har Page Rank 3. Men Faktiskt hittar jag inte i min sökning innan jag tröttnar.

Om Studio Blue hade betyg 4 skulle de kommit betydligt tidigare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-08 01:12

Skriv "faktiskt" framför, så blir det skapligt med Martin Logan. :)

Prisjakt måste nog toppa i detta sammanhang i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-08 01:38

Ragnwald skrev:Skriv "faktiskt" framför, så blir det skapligt med Martin Logan. :)

Prisjakt måste nog toppa i detta sammanhang i alla fall.

Självklar då blir det Faktiskt först. Sätter du Euphonia och Martin Logan på sökningen kommer ju Euphonia först. Blir ju så eftersom Google vill ha det så. Reklamlänkara kan dock komma före.

Men om någon tjej nu sitter i Härryda och söker efter akustik så kommer inte värt Faktiskt att synas. Kombinerar jag MArtin Logan och Akustik så komer Faktiskt på sid 2 men efter alla andra liknande fora.

Vädlgt mycket av nätet är ju Google och hur den hanterar att presentera de olika länkarna.

Betvivlar du att det är så måste jag säga emot dig. Vore inte ärligt annars.
Men man kan ju säga det är ju inget viktigt för oss. Det är en annan sak.

Prisjakt har Page Rank 6. Vilket nog får annses som högt. De klarar till och med komma före Wikepedia om jag söker på Martin Logan. Detta trots att svenska Wikepedia har PG 7. Det är något annat där i indexeringen att prisjakt kommer först. Pengar?

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-08 07:15

Jag tror inte riktigt du har förstått hur pagerank fungerar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-08 08:35

mzi skrev:Jag tror inte riktigt du har förstått hur pagerank fungerar.

Vad menar du?

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-08 08:49

Precis det jag skrev: Att jag inte tror (baserat på det du skrivit) förstår hur pagerank fungerar och vad det är tänkt att lösa.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-08 09:05

mzi skrev:Precis det jag skrev: Att jag inte tror (baserat på det du skrivit) förstår hur pagerank fungerar och vad det är tänkt att lösa.

Mycket svårt att diskutera frågan om man bara ger ett allmänt påstående. JAg kan ju säga detsamma om dig vilket inte leder till något. Utan det bästa är ju att redovisa vad i resonemanget som är fel. Och om man redogör för någon sökning faktiskt anger vad man söker på. Annars mycket svårt att föra en diskussion och att kunna utveckla ämnet.

Detta enda som jag egentligtligen säger är att PG påverkar hur en sida värderas gentemot en annan sida. Är vi eniga om detta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pagerank

En sidas PG går att påverka. Om man vill detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-08 09:09

PageRank har väl med hur mycket länkar det finns till en viss sida? Inget konstigt då om inläggen här inte hamnar högt - vem sitter och skapar länkar hit? Det är nog mest gruppköp, DIY-projekt och så som folk länkar till faktiskt angående.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-08 09:17

Framför allt ger det pluspoäng om du får flera länkar från andra sidor med hög ranking. Därför har DN och NYT hög rating, medan faktiskt, happymtb och flashback har låg.

Om du ökar din ranking på ett sätt som går på tvärs med vad Google tycker att rankingen ska visa så kommer du med stor säkerhet bli svartlistad och inte dyka upp i några sökningar alls.

Dessutom spelar inte pagerank så stor roll, i det verkliga livet. Där spelar sökord mycket större roll. Sök på t ex "köpråd mtb nybörjare" så borde happy dyka upp först (trots "låg" pagerank")

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-08 16:22

PageRank betydde väl betydligt mera förut men håller sakta på att fasas ut som jag förstått det.

För att man skall synas på ordet Martin Logan t.ex. som nämnts tidigare så gäller det att man får länkar till sig från sidor som innehåller Martin Logan. PageRanken på dessa sidor kommer avgöra hur mycket dessa länkar är värda för dig som de pekar på. PageRank avgör inte i så stor utsträckning hur du rankar på goggle förutom som sista utslagsgivande faktor.

Detta ärmina egna tolkningar och mig veterligen är det väl ingen utanförgoogle som egentligen vet då de ständigt gör om "poäng systemet" för att undvika att folk utnyttjar det.

//Tresor

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-09 00:09

Nattlorden skrev:PageRank har väl med hur mycket länkar det finns till en viss sida? Inget konstigt då om inläggen här inte hamnar högt - vem sitter och skapar länkar hit? Det är nog mest gruppköp, DIY-projekt och så som folk länkar till faktiskt angående.

Hej Nattlorden!
Att få/skaffa sig länkar kan vara en del av att få högt PR. Men så långt som jag förstått så tar Google hänsyn till omkring 200 faktorer. Och den söker ju värdera sökningen ur många aspekter. Så metataggar, första sidan, artiklar m m finns ju genomletade så det behövs också viss konsekvens. Så om sida eller fora inte är tillräckligt konsekvent kommer nog inte en konkret sökning att ge speciellt bra resultat trots intressant innehåll. Men länkar tycks ändå ge ett tydligt svara framförallt om dessa plaster där länkarna finns har högt PR. I dialog med en aktivitet/blogg så kunde vi höja PR med 3 på 40 dagar. Processen kunde dock inte alls studeras. Detta eftersom om du studerar vad som händer faktiskt påverkar hur sökningarna utfaller.

Alltså Google tar ju hänsyn till den kunskap som finns om mig. Om jag söker exempelvis HSB så föreslås bland annat två länkar en till Göteborg och en till Mölndal. Och jag bor ju på västkusten så det stämmer.
Det går oftast, tycker jag, att se om ett företag har ägnat sig åt sökmotoroptimering och/på andra sätt försökt få fler besökare. Tittade exempelvis på Clas Ohlson.
Där kan man finna länkar på utländska länksamlingar som knappast inte har annan anledning än att bygga upp betyget på Rank Page. Exempelvis:
http://www.pageinsider.com
Sedan har de mera kuriösa sätt att få besökare ”Gubbdagis”
http://www.gubbdagis.se/
Om man då tar Faktiskt.se som exempel så får man nog säga att PR 2 är ett något förvånande lågt betyg. Men det finns ingen förklarande text med de viktigaste orden på första sidan. Klart att det går att anmäla sig till ett antal länksamlingar med högt PR. Skriva en artikel på wikepedia. Titta över metatagarna. Försöka titta på någon ”konkurrent” såsom Euphonia som verkar lyckas bättre vid direkta sökningar enligt vad jag hittat. Samtidigt har de samma PR såsom Faktiskt.se. Syftet är ju inte såsom någon kanse tror att bli kommersiell om man inte vill det. Utan att bättre nå de som är intresserade av
God natt

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-09 00:19

Tresor skrev:PageRank betydde väl betydligt mera förut men håller sakta på att fasas ut som jag förstått det.

För att man skall synas på ordet Martin Logan t.ex. som nämnts tidigare så gäller det att man får länkar till sig från sidor som innehåller Martin Logan. PageRanken på dessa sidor kommer avgöra hur mycket dessa länkar är värda för dig som de pekar på. PageRank avgör inte i så stor utsträckning hur du rankar på goggle förutom som sista utslagsgivande faktor.

Detta ärmina egna tolkningar och mig veterligen är det väl ingen utanförgoogle som egentligen vet då de ständigt gör om "poäng systemet" för att undvika att folk utnyttjar det.

//Tresor

Det ligger nog mycket i det du säger men för att bygga ett högt PR så underlättas detta av en genomtänkt sökmotoroptimering. Denna kommer att gynna den som vill bygga en sida för besökaren eller den som skulle besöka sidan om denna kunde finna den. Så högt PR står ju i förhållande till att sidan enligt Googles värdering verkar som en bra sida. Då är den ju på olika sätt sökbar och lättfunnen och verkar innehålla det den säger sig vara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-09 00:37

Jag tror nog att det stora problemet för dig inte är att Faktiskt inte hittas av google, utan att vi på det stora hela inte är värst intresserade av Martin Logan. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-09 08:48

Nattlorden skrev:Jag tror nog att det stora problemet för dig inte är att Faktiskt inte hittas av google, utan att vi på det stora hela inte är värst intresserade av Martin Logan. :wink:

Andras intresse för Martin Logan och rör bekymrar mig inte ett dugg. Finns det dock acceptans för det någon form av acceptans för det jag sysslar med så är det ju ingen negativ faktor i livet.
:)

Att starta en tråd om HIFI och Page Rank var ett huggskott. Eftersom jag vid några tillfällen sökt länkbara platser åt en halvkommersiell blogg så fick jag huggskottet att slänga in Faktiskt.se in i rankaren. Till min förvåning så blev det en tvåa. Så där startade jag en liten sökning på andra HIFI sidor. Ingen riktig djupdykning men hittade ingen som jag uppfattade såsom riktigt aktivt arbete kring en strategi kring SEO. Jag är definitivt ingen professionell på området men kommit in på det vid några tillfällen.

Jag har ingen riktig vilja att försöka påvkera någon på Faktiskt. Lever med sådant på arbete och i förhållande till två verksamheter på fritiden. Varav ett holdingbolag. Så min oas är musik mestadels genom vinyl och en trädgård i närheten kring ett gammalt färjeläge.

Återgå till Generellt om hifi