Linkwitz Orion uppmärksammas i Stereophile

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Linkwitz Orion uppmärksammas i Stereophile

Inläggav Stereotypen » 2012-02-10 01:03

Jag gör ingen hemlighet av att jag har fallit pladask för Siegfried Linkwitz högtalarkonstruktioner. Jag har dock undrat länge varför de ej har fått mer uppmärksamhet i press än de fått. Nu har dock Stereophile uppmärksammat högtalaren Linkwitz Orion.
Hur många här har lyssnat på Linkwitz Orion och vad tyckte ni om dem?

Här några utdrag av vad Stereophile ansåg när de hörde dem på Axpona:

http://www.theorionspeakers.com/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-02-10 08:43

Jag har lyssnat på dom och dom tillhör det bästa jag hört.

/Peter

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-10 10:02

Jag blev lite sugen på ett par jag med. Vad kostar ett filter, tumme-pekfinger, till en sådan högtalare? Köper man elementen på Hifi-Kit så verkar det kosta typ 11k per högtalare.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-10 10:21

mzi skrev:Jag blev lite sugen på ett par jag med. Vad kostar ett filter, tumme-pekfinger, till en sådan högtalare? Köper man elementen på Hifi-Kit så verkar det kosta typ 11k per högtalare.

På denna sida finns lite prisuppgifter :) http://www.linkwitzlab.com/orion_construction.htm

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Linkwitz Orion uppmärksammas i Stereophile

Inläggav PerStromgren » 2012-02-10 10:24

Stereotypen skrev:Här några utdrag av vad Stereophile ansåg när de hörde dem på Axpona:

Dom är ruskigt fula! :cry:

Kan du försöka jämföra ljudbilden från dessa med andra dipoler, t.ex. elektrostater?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-10 10:29

Rätt kräsna på hur mycket förstärkare(=hur många kanaler) man behöver de där.... 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-10 10:39

Nattlorden skrev:Rätt kräsna på hur mycket förstärkare(=hur många kanaler) man behöver de där.... 8O

Ja, en kanal per högtalarelement, men man kan parallellkoppla basarna om man "bara" har tillgång till sex kanaler :). Fast de kräver ej så värst hög effekt. Linkwitz själv brukar driva dem med en sexkanalig ATI förstärkare som inte är så värst dyr. :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-10 10:56

Stereotypen skrev:
Nattlorden skrev:Rätt kräsna på hur mycket förstärkare(=hur många kanaler) man behöver de där.... 8O

Ja, en kanal per högtalarelement, men man kan parallellkoppla basarna om man "bara" har tillgång till sex kanaler :). Fast de kräver ej så värst hög effekt. Linkwitz själv brukar driva dem med en sexkanalig ATI förstärkare som inte är så värst dyr. :)

Är den transparent?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Linkwitz Orion uppmärksammas i Stereophile

Inläggav Stereotypen » 2012-02-10 11:05

PerStromgren skrev:
Stereotypen skrev:Här några utdrag av vad Stereophile ansåg när de hörde dem på Axpona:

Dom är ruskigt fula! :cry:

Kan du försöka jämföra ljudbilden från dessa med andra dipoler, t.ex. elektrostater?

Jag skall försöka! :)
Jag tycker att de låter som dipoler brukar göra men med det undantaget att de också gräver djupt i basen. Sedan har de en större sweetspot än de flesta elektrostater tycker jag, det är inte alls så noga var man sitter när man lyssnar.
Du är välkommen att lyssna på mina Audio Artistry högtalare som är en Linkwitz-konstruktion. De låter ganska snarlikt Orion.
:)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-10 11:06

JanBanan skrev:
Stereotypen skrev:

Är den transparent?

Nej den är lite gråsvart har jag för mig. Du kan söka bilder på Google om du vill :wink:

Återgå till Generellt om hifi