Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Det är nu det börjar bli viktigt att hålla reda på begreppen grupplöptid, fas och delay. Varför inte en liten definitionsdebatt såhär på Lördagen?
Här är lite material som massäck.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21493
MagnusÖstberg skrev:Delar man brant nog vinner man inget mer som jag ser det. Då är man ju redan på säkra sidan. Måste man dela tokbrant (över 30dB/oktav) för att klara konutslagskraven på toppen man satt upp så delar man antingen för lågt i frekvens eller har fel topp för applikationen.
Grupplöptiden ser jag som en viktig komponent, men det blir ju bara en faktor om man delar väldigt lågt eller med en topp som är avständ väldigt högt.
Harryup skrev:Enligt mina erfarenheter så kan du få ett mycket blekt resultat transientmässigt men rak frekvensgång ändå. Elementen måste spela i takt och rak frekvensgång är inte ett definitivt besked om bästa transientåtergivning.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Låg grupplöptid = bra transientåtergivning.
Det här borde inte vara en problem om basarna respektive topparna inte är klantigt konstruerade.
adzer skrev:Tack frö alla svar
Har lekt runt en del nu med olika brantet på filtret i min minidsp och slutade på 30/30. Det ger snyggast kurva både över och under delningen.
Delar fortfarande basarna på 100Hz. Inte testat högre och känns inte som att jag behöver det heller. Topparna klarar sig redan bra.
Låter farligt bra nu iaf!
adzer skrev:E nog bara jag som läser fel
Sidosystemet har sina impuls-topp precis runt 0an medans basarnas börjar redan vid -14ms
Och negativ tid, vad betyder det egentligen?
adzer skrev:Ja men var är isf positiva värden?
EDIT: 14ms är ju dessutom 5m så det stämmer inte.
Det är kanske 50cm mellan elementen på topp och basar.
adzer skrev:Ok låter det bättre då jämfört med ingen fördröjning?
Ingen som kan REW och kan förklara hur man skall göra där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster