Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:IngOehman skrev:Ändå finns han.Harryup skrev:IÖ;
Min fläkt hörs faktiskt inte alls. Kanske lite ojämn kvalité på fläktarna.
Dessutom ställe jag min på dubbla SD-fötter för att ge apparaten under tillräckligt med luft. Kanske en del av "fläktljudet" är lite ljud ifrån insuget?
Sen kan jag säga att tyska Audio är absolut lyriska över nya Primaren som förvisso kostar 3850€ och är även den en ombyggd OppO.
mvh/Harryup
Njae... Alla jag har hört har faktiskt brusat ungefär lika illa (så bra man
nu kan bedöma det avhört i helt olika miljöer).
Kanske är det inte spelarna utan våra hörslar som skiljer sig?
Jag minns att du tyckte att din anläggnings brusproblem inte var stort
när jag hälsade på dig - trots det var det en av de brusigaste signal-
behandlingar jag hört från någon hifi-anläggning.
Eller är det så enkelt att den brusnivå du refererar till är den som råder
när fläkten inte går?
Vh, iö
Ja, du har referat till min brusiga anläggning ett antal gånger och ja, det brusade av bara helvete när filtren ställdes in som dom gjordes efter dina mätningar dock inte innan.
Harryup skrev:Eftersom du sa att du inte hade någon erfarenhet av digitala filter vid tillfället (kanske inte fortfarande heller?) så blev det som det blev.
Harryup skrev:Sen har vi också pratat om det på telefon och via PM att allt försvann då jag började om ifrån början med nya filter efter att du varit här.
Harryup skrev:Om du fortfarande tror att det låter som om jag bor nära Niagara så kan du kolla med t.ex. Johan, Koppen, Peter S, Janson, sprudel, KXII.
Harryup skrev:Jag tror inte att de har varit så finkänsliga så att dom inte nämnt något om det till mig om det hade varit hörbart.
Tvärtom så hörde koppen en PC-nätdel som var avslagen men ändå pep lite grann. Eller ja han trodde det och vi lät honom fortsätta tro det.
Harryup skrev:Så, kan vi gå vidare eller kommer jag behöva dementera bruset flera gånger?
Harryup skrev:Möjligt att fläkten inte går faktiskt, men i så fall går den aldrig i min spelare ännu vill säga. Har spelat skivor, bluray och streaming hela dagar utan att den har stört det minsta men så får den luft också. Kanske höga fötter är välgörande?
Harryup skrev:Och ja säkert skiljer sig vår hörsel åt...
Harryup skrev:...men jag är ännu gladare för att våra spelare verkar skilja sig åt också.
Strmbrg skrev:Jag tycker att den stora tillfredsställelsen ligger i att hamna i musik-fokus.
Strmbrg skrev:Till det kanske bland annat uppgraderingar av hårdvaran krävs?
Strmbrg skrev:Men, för egen del så tror jag att ett avgörande problem ligger hos mig själv:
Min lyssnings-attityd har väl inte alltid varit den rätta för att kunna falla in i musiken och glömma resten.
IngOehman skrev:Fast det finns faktiskt en lösning på det också. Det finns superkul sätt att
leda in tanken på det som är själva musiken. Således att man glömmer hela
tekniken både bakom apparaterna OCH bakom kompositionen, till förmån för
"själva musiken".
Har faktiskt förvånat till och med några som arbetar med att skriva musik,
med att få dem att "glömma bort" att analysera.
Ragnwald skrev:Jag är på besök i Stockholm och är överraskad hur det brusar och dånar dygnet runt. Min tinitus är som bortblåst.![]()
Börjar längta tillbaks till ön mitt i havet, med den rätta svärtan i tystnaden.
Harryup skrev:Den allmänna störnivån i mitt vardagsrum mitt på dagen med fönster stängda är nog inte högre än vad som är normalt i ett hus utan aktiv ventilation eller luftvärmepump osv. Knäpptyst lär det inte vara hos mig heller. Men fläkten var omöjlig för oss att höra på ett avstånd längre än 3-4dm ifrån spelaren då den använts under ett par 3 timmar i sträck. SÅ om jag går på ditt lite upprörda sätt över fläktkvalitén och Lasse Bäcklund som hört en i en butik i Wien fullständigt dundra ( kanske Lasse använde andra ord men andemeningen var oanvändbar) så har jag en annan nivå på fläkten.
Pratade med Peter och han sa ungefär samma ska att visst går det att skönja fläkten om man står bredvid apparaten.
Man skall komma ihåg att både min och Peters levererades dagen innan mässan så fläkten kan vara en annan i andra batcher. Jag skulle bli förvånad om Oppo har gett mer än 1 $ för fläkten och då blir det lite olika mellan olika exemplar också.
Men sen står min dessutom på 2XSD fötter och det kan motverka turbulensdelen av ljudet.
Summa summarum, min fläkt stör inte i ett rum även om jag inte spelar musik. Min PS3 och Dune låter klart högre och PS3 på den nivån att den stör.
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:Jag är på besök i Stockholm och är överraskad hur det brusar och dånar dygnet runt. Min tinitus är som bortblåst.![]()
IngOehman skrev:Harryup skrev:Den allmänna störnivån i mitt vardagsrum mitt på dagen med fönster stängda är nog inte högre än vad som är normalt i ett hus utan aktiv ventilation eller luftvärmepump osv. Knäpptyst lär det inte vara hos mig heller. Men fläkten var omöjlig för oss att höra på ett avstånd längre än 3-4dm ifrån spelaren då den använts under ett par 3 timmar i sträck. SÅ om jag går på ditt lite upprörda sätt över fläktkvalitén och Lasse Bäcklund som hört en i en butik i Wien fullständigt dundra ( kanske Lasse använde andra ord men andemeningen var oanvändbar) så har jag en annan nivå på fläkten.
Pratade med Peter och han sa ungefär samma ska att visst går det att skönja fläkten om man står bredvid apparaten.
Man skall komma ihåg att både min och Peters levererades dagen innan mässan så fläkten kan vara en annan i andra batcher. Jag skulle bli förvånad om Oppo har gett mer än 1 $ för fläkten och då blir det lite olika mellan olika exemplar också.
Men sen står min dessutom på 2XSD fötter och det kan motverka turbulensdelen av ljudet.
Summa summarum, min fläkt stör inte i ett rum även om jag inte spelar musik. Min PS3 och Dune låter klart högre och PS3 på den nivån att den stör.
mvh/Harryup
Om du uppfattat att jag ifrågasatt ditt påstående att fläkten inte stör dig,
med dina öron och i ditt lyssningsrum - så har du missförstått mig. Det kan
jag int göra något åt. Jag har uttryckt mig så att det går utmärkt lätt att
förstå det jag skrivit.
Jag ifrågasätter alltså inte alls att fläkten inte stör dig, inte nu och jag har
inte gjort det tidigare heller.
- - -
Vill även påminna om att jag inte har påstått att olika spelare måste vara
identiska - jag har bara klargjort att jag inte känner till någon information
som visar att de behöver vara olika. Att fläktar som stör illa, bedöms vara
helt harmlösa av andra, är ingenting nytt eller ovanligt. Detta förhållande
gäller i princip för varenda fläktförsedd apparat med störande fläkt som jag
har haft hos mig.
Vid kontakt med leverantören har jag nästan undantagslöst mötts av för-
vånade kommentarer och i många fall ifrågasättanden om att apparaterna
har fläkt överhuvudtaget...
Ändå är det lätt att hitta andra som håller med om problemet.
Som sagt - problemet yttrar sig väldigt olika beroende av både störmiljö och
de lyssnandes hörsel. Det är inte alls märkligt.
Vh, iö
Harryup skrev:Det känns lite märkligt det här.
Det är som att;
att fläkten inte stör oss som lyssnat sen jag köpte Oppon stör dig mer.
Harryup skrev:Jag har ett exemplar som är omöjligt att höra i ett hus som saknar aktiv ventilation och som saknar luftvärmepump och luftkonditionering. Dvs ett alldeles normalt hus liggandes efter en liten villagata med mycket begränsad trafik. Igår hade jag besök av ytterligare 2 vana lyssnare som inte aktivt deltar på något forum och de hörde heller inte någon fläkt över en meters avstånd. Vi har inte mätt exakt men det ligger ungefär där.
Harryup skrev:Vi är nu 8 personer som inte kan höra den på längre avstånd än 1 m av 8 möjliga personer. Finns det en chans att du kan tänka dig att den kanske helt enkelt är tystare än vad du hört tidigare?
Harryup skrev:Är det verkligen viktigt för dig att framhärda att det är fel på min anläggning och att den brusar...
Harryup skrev:...jag personligen är mer okänslig för brus än folk i gemen, att alla som hitills har lyssnat hemma inte fattar bättre än att de inte förstår vad som är fläktljud och vad som är musik?
Harryup skrev:Vart vill du komma?
Harryup skrev:Att jag till slut skall ge upp och säga " jaja, jag hör fläkten" ?
Harryup skrev:Ingen har uppfattat min lyssningsmiljö som behäftad med mer störljud än normalt och ingen har hört den ens då jag inte spelar musik på längre avstånd än ungefär runt 1 m.
Harryup skrev:Jag skall vara generös, jag dubblar och säger 2 m.
Harryup skrev:Men till lyssningsplatsen är det runt 4 m och där har ingen kunnat detektera Oppon alls.
Harryup skrev:Kanske vi skall starta en ny tråd om mig och min Oppo? Det börjar bli många inlägg om den här.
petersteindl skrev:Det var en viktig fläkt, det därDet fläktar om fläkten så att säga
![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Är det i Amerrka det finns ett ordspråk som heter shit in the fan.
Fri översättning: Skit i Satan

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster