Hur skall jag koppla ihop min hembioanläggning bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Hur skall jag koppla ihop min hembioanläggning bäst?

Inläggav mangs » 2012-02-16 11:33

Efter att igår kopplat in min nyinköpta Mini-DSP till mina 4 baslådor och tweakat in dem i min hemmabioanläggning slog mig en tanke att jag kanske skulle köra två av basarna ihop med frontarna som nya frontar och istället bara använda två basar kopplade till LFE-kanalen.

På detta vis kommer ju alltid två av basarna vara med när jag till exempel kör Pure Direct på 2-kanalsmaterial. Det lämpar sig även på det viset att de aktuella högtalarna är XTZ 99.26mk2 och XTZ 10.17P drivna med ett slutsteg. De små satelliterna är placerade rakt ovanför dessa subbar.

Man skulle då kunna se ovanstående arrangemang som en stor trevägs-front istället. jag kör separata slutsteg till dessa och delningen sinsemellan skulle då ske med Mini-DSP men möjlighet att köra parametrsika filter etc. Hela detta rasket drivs då av Pre-out för frontar från min hembioförstärkare.
Övriga fyra surroundhögtalare drivs direkt av denna förstärkare och sedan jag då ett slutsteg kopplat till LFE där jag sedan ansluter de två bakre subbarna. Dessa kommer då främst jobba när det finns en .1-kanal närvarande.

Som det är nu kör jag med frontarna som small och alla 4 subbarna kopplade via Mini-DSP och LFE. I mina mätninagr ser jag dock att i alla fall HP-filterna i min Yamaha-förstärkare inte är tillräckligt branta jämfört med Mini-DSP och därmed blir överlappet mellan front LFE för stort och osymmetriskt. Nå, hur hade ni gjort och varför?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-16 11:48

Skaffat ett slutsteg till topparna och delat allt i mini-dsp, ansluten via L/R-lågnivåutgång, dvs hembiogrunkan får agera försteg för frontar och basmoduler och de interna stegen i den kan få ägna sig åt surrarna om sådanna finns.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-16 14:48

Jag kanske var otydlig men slutsteg till frontar och till subar har jag redan. Frågan är väl snarare om det är lämpligt att köra främre subbarna ihop med front på L/R och köra dessa som stora istället för små och koppla samtliga fyra subbar till LFE. Då kan jag även använda mini-DSP fullt ut och dela fritt.

Sedan är tanken hur som helst att atvå av de fyra subbarna då tjänstgör som LFE när detta finns tillgängligt

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-22 14:32

Finns det verkligen inte någon mer som har någon åsikt i ämnet?

Som jag ser det med att koppla två av subbarna till frontutgången och köra dessa som large är

Fördelarna:
Kan köra pure direct med full bandbredd även på 2-kanalas-inspelningar
kan avlasta frontarna lite mer än med förstärkarens enklare filter
Större möjlighet till param EQ. tidsjustering etc mellan front/bas.
Behöver inte besudla signalen i hembioförstärkaren då all proccesing sker i mini-DSP.
kan troligtvis spela något högre med bibehållen kontroll.

Nackdelarna:
Vill jag verkligen plugga in en Extra AD/DA innan frontarna?
Tappar jag något när jag bara har två subbar i LFE och de andra två i Frontarna.
Vad händer om Mini-DSP ballar ur och skickar skit rätt in i slutsteget till mina frontar?
Lite bökigare (roligare) att trimma in hela systemet.

Känns som det mest är frågetecken gällande nackdelarna, jag kan faktiskt inte komma på någon klar nackdel med denna inkoppling med tanke på att jag redan har alal utrustning hemma och jag får fler möjligheter att tuna in allt. Det enda som jag ser som ett probblem är att jag idag plockar bort en 34hzmod både för frontar (via förtärkaren) och sub (via minidsp), skulle jag koppla som jag nu tänkt göra kommer de två bakre subbarna inte ha möjlighet till denna justering, om det inte är så att jag kommer koppla alla fyra subbar till frontutgången och strunta helt i LFE?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-22 14:54

Eftersom du nu har all utrustning så kanske det är enklast att koppla in och prova?

Vill jag verkligen plugga in en Extra AD/DA innan frontarna?

Det måste ju du avgöra om den är transparant nog och om vinsten för dig är större än påverkan från A/D.

Tappar jag något när jag bara har två subbar i LFE och de andra två i Frontarna.

Ja, tryck i subben. Men det kompenseras ju väl av en riktig fullrange i fronten.

Vad händer om Mini-DSP ballar ur och skickar skit rätt in i slutsteget till mina frontar?

Gissningsvis inget. Dina passiva filter bör rädda dina diskanter.
...tycker Erik

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-22 16:06

Tack för svaret, du har givetvis rätt och det är något jag bör testa men jag tänkte att fler personer med en Mini-DSP kanske suttit med mina frågor och därmed kunna rekommendera eller avråda.

Normalt sett brukar man ju avråda för att koppla rena subbar till Front-uttaget om en LFE finns. Kom precis på en till nackdel. Om jag on the fly vill ändra någon sinställning är det ju lättare att göra detta vida förstärkarens OSD istället för att koppla in mig via USB mot Mini-DSP men om jag väl fått til ldet bra borde inte detta vara något problem.

Återgå till Generellt om hifi