Efter att igår kopplat in min nyinköpta Mini-DSP till mina 4 baslådor och tweakat in dem i min hemmabioanläggning slog mig en tanke att jag kanske skulle köra två av basarna ihop med frontarna som nya frontar och istället bara använda två basar kopplade till LFE-kanalen.
På detta vis kommer ju alltid två av basarna vara med när jag till exempel kör Pure Direct på 2-kanalsmaterial. Det lämpar sig även på det viset att de aktuella högtalarna är XTZ 99.26mk2 och XTZ 10.17P drivna med ett slutsteg. De små satelliterna är placerade rakt ovanför dessa subbar.
Man skulle då kunna se ovanstående arrangemang som en stor trevägs-front istället. jag kör separata slutsteg till dessa och delningen sinsemellan skulle då ske med Mini-DSP men möjlighet att köra parametrsika filter etc. Hela detta rasket drivs då av Pre-out för frontar från min hembioförstärkare.
Övriga fyra surroundhögtalare drivs direkt av denna förstärkare och sedan jag då ett slutsteg kopplat till LFE där jag sedan ansluter de två bakre subbarna. Dessa kommer då främst jobba när det finns en .1-kanal närvarande.
Som det är nu kör jag med frontarna som small och alla 4 subbarna kopplade via Mini-DSP och LFE. I mina mätninagr ser jag dock att i alla fall HP-filterna i min Yamaha-förstärkare inte är tillräckligt branta jämfört med Mini-DSP och därmed blir överlappet mellan front LFE för stort och osymmetriskt. Nå, hur hade ni gjort och varför?