Hur mycket av <80 Hz ligger i LFE på filmer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zookaloo

Hur mycket av <80 Hz ligger i LFE på filmer

Inläggav zookaloo » 2012-02-23 21:35

Tjolahopp.

En liten fundering såhär på torsdagskvällen.

Hur stor del av informationen under 80 Hz i filmer med DTS eller Dolby Digital ligger i LFE och hur mycket ligger mixat i respektive kanal?

Det varierar naturligtvis från film till film men undrar om filmbolagen har någon tumregel de följer eller möjligtvis om någon standard anger att allt ljud under en viss frekvens alltid ska ligga i LFE. Ja ni förstår hur jag menar.

Det har ingen praktisk betydelse för mig, att jag vill veta beror helt enkelt på att jag är vetgirig av naturen och tycker om att bejaka den egenskapen.

Mvh

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-24 14:28

Det finns ofta <80hz i de andra (icke-LFE) kanalerna. Speciellt på frontkanalerna. Jag har inte sett tillräckligt mycket mätningar för att ge en uppskattning av hur fördelningen ser ut dock men vågar mig på att gissa att ljudmixarna oftast inte bryr sig så mycket om i vilken kanal som lågfrekventa ljudet kommer.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-02-24 14:45

Samtliga 7 kanaler är fullrange. Det finns ingen generell tumregel hur "mycket" som ligger unde 80Hz i .LFE kanalen kontra 7st fullrange kanaler. Däremot ligger ju LFE 10dB högre vid uppspelningstillfället enligt spec.

Det finns nästan lika många mixtyper som det finns filmer. Det finns förmodligen en hel del rekommendationer men det är ju ett visst artistiskt uttryck vid filmmixning. ;)
100% Digital

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-24 15:06

Om man då kör alla kanaler som small kommer basarna (kopplade till LFE) då få återge all info som finns i LFE + summan av informationen under den inställda frekvensen för samtliga kanaler som man satt som small?

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-02-24 15:16

crion skrev:Samtliga 7 kanaler är fullrange.)

Menar du alltså diskret 7.1?

LFE-kanalen går från 0-120Hz.

Jag läste någonstans att ljudmixarna (människorna då alltså) alltid är noga med att lägga in bas även i övriga kanaler eftersom .1 kanalen inte alltid återges när "vanligt folk" (dvs människor med enkla anläggningar eller ingen alls) ser på film.

Själv kan jag roa mig med att stänga av LFE-kanalen och det finns bas kvar JA ;-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-24 15:17

Jepp.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-24 16:28

mangs skrev:Om man då kör alla kanaler som small kommer basarna (kopplade till LFE) då få återge all info som finns i LFE + summan av informationen under den inställda frekvensen för samtliga kanaler som man satt som small?

Ja det är korrekt.

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2012-02-24 21:40

En liten anledning till att jag frågar är att mitt rum är väldigt dåligt med reglade gipsväggar som framvägg och minst 2 öppningar till rummet för många och min ensamma subwoofer inte förmår fylla ut det ordentligt.

Jag får i dagarna hem ett par stativhögtalare som spelar 33Hz -2,5 dB, gissa vilka, och satt och funderade på att sätta dem som large för att så att säga sprida ut antalet punkter som spelar <80 Hz. Jag nyttjar anläggningen främst för film nämligen.

Inte så puristiska tankegångar ur ett hi-fi perspektiv, det inser jag och har inte ens vett att skämmas för det, och blev lite nyfiken på hur mixningen generellt ser ut.

Men det finns inget entydigt svar tycks det som. Som med allt annat då.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-24 21:42

zookaloo skrev:En liten anledning till att jag frågar är att mitt rum är väldigt dåligt med reglade gipsväggar som framvägg och minst 2 öppningar till rummet för många och min ensamma subwoofer inte förmår fylla ut det ordentligt.

Jag får i dagarna hem ett par stativhögtalare som spelar 33Hz -2,5 dB, gissa vilka, och satt och funderade på att sätta dem som large för att så att säga sprida ut antalet punkter som spelar <80 Hz. Jag nyttjar anläggningen främst för film nämligen.

Inte så puristiska tankegångar ur ett hi-fi perspektiv, det inser jag och har inte ens vett att skämmas för det, och blev lite nyfiken på hur mixningen generellt ser ut.

Men det finns inget entydigt svar tycks det som. Som med allt annat då.

Klart att det finns ett entydigt svar: Prova båda alternativen och välj det du föredrar :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2012-02-24 21:56

Jo visst ska jag prova, men nörden i mig ville så att säga få lite förhandsinfo om vad man kunde förvänta sig ur ett teoretiskt perspektiv först.

Återgå till Generellt om hifi