Har någon annan problem med TV ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Har någon annan problem med TV ljudet?

Inläggav Nagrania » 2012-02-26 12:18

Apropå TV och ljud. Vår TV är en Samsung 46:a med inbyggd digitalbox och vi har bara basutbudet från Comhem. Min undring är om det är flera som har problem med ljudavbrott som kan vara ett par sekunder. Jag har frågat en lite äldre granne om han har märkt samma sak som jag. Han har inte märkt det själv men jag kan tänka mig att jag är mera känslig. i fredags satt jag och tittade på SVT analogt och där hade jag inget ljudavbrott. Frågan är nu om felet ligger hos Comhem eller att det är fel i kanalväljaren. Jag tittar bara på SVT och Axess, de andra kanalerna vet jag inget om eftersom jag aldrig tittar på dom. Innan jag vet om någon annan har samma problem så ser jag ingen mening med att ta kontakt med Comhem för dom kommer säkert att slå ifrån sig.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-26 14:18

Ingen verkar ha samma problem som jag har. Då är det nog min TV som det är fel på.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2012-02-26 14:23

Jo, titt som tätt blir det avbrott i ljudet ett par sekunder. Avbrotten förefaller inte ha något samband med något särskilt i sändningen, reklam eller annat. Vi har Boxer och tittar på TV via marknätet via Västerviksmasten. TV´n är en Samsung från 2007. Avbrotten har börjat under det senaste året.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-26 15:31

Nu kan jag misstänka att det är en bugg i Samsung TV:n som är en LCD/LED från 2007. Jag funderar på att skaffa mig en egen antenn för kunna titta på HD-TV och slippa betala för något som egentligen är gratis från SVT. Kommer det att fungera om man gör så? Vad beträffar TV:n får jag nog ta kontakt med Samsung, Sverige.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2012-02-26 16:43

Ja det fungerar nog om du skaffar en TV med "rätt" avkodning. 2007 fanns inga TV apparater med den avkodningen som behövs. Att det skulle vara fel på apparaten förfaller inte troligt. Jag har en Samsung serie 7 typ LE40A796R2 en 40" LCD/LED TV

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-26 17:00

vi har bredbandbolaget i vårt radhusområde och jag tycker det är konstant dropouts av ljudet, och bilden fryses ibland

när jag streamar ljud hemma och men även på jobbet så blir det oxå dropouts

utvecklingen går ju tamigfan baklänges
Bikinitider

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-26 17:40

PeterAkemark skrev:Ja det fungerar nog om du skaffar en TV med "rätt" avkodning. 2007 fanns inga TV apparater med den avkodningen som behövs. Att det skulle vara fel på apparaten förfaller inte troligt. Jag har en Samsung serie 7 typ LE40A796R2 en 40" LCD/LED TV

Vad menar du med rätt avkodning? Min TV är också serie 7 typ LE46A7?6R2WXXE vers. SQ 01. Vi köpte vår TV samtidigt som vår son köpte en från Serie 8 som är tunnare. Vi valde bort den tunna med tanke på hötalarljudet och hur trångt det var bakom för kontakterna. Det visade sig senare att det var mycket tekniska problem med med serie 8 så att dom kom och bytte till en annan och nyare apparat. Vad ska man göra nu då, ringa Comhem eller Samsung?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-27 02:22

Nagrania skrev:Nu kan jag misstänka att det är en bugg i Samsung TV:n som är en LCD/LED från 2007. Jag funderar på att skaffa mig en egen antenn för kunna titta på HD-TV och slippa betala för något som egentligen är gratis från SVT. Kommer det att fungera om man gör så?

Befinner mig i Stockholm sedan ett par veckor och tittar/lyssnar på en ny Philips-42" med Comhem genom bostadsrättsföreningen. Har inte märkt några som helst avbrott varken i bild eller ljud.
Analog resp digital signal väljs i menyn.

Hemma har jag själv en Samsung från 2009 ansluten till egen antenn på taket, för marksända nätet. Inte heller några problem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-27 02:29

Händer aldrig mig
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2012-02-27 09:31

Nagrania skrev:
PeterAkemark skrev:Ja det fungerar nog om du skaffar en TV med "rätt" avkodning. 2007 fanns inga TV apparater med den avkodningen som behövs. Att det skulle vara fel på apparaten förfaller inte troligt. Jag har en Samsung serie 7 typ LE40A796R2 en 40" LCD/LED TV

Vad menar du med rätt avkodning? Min TV är också serie 7 typ LE46A7?6R2WXXE vers. SQ 01. Vi köpte vår TV samtidigt som vår son köpte en från Serie 8 som är tunnare. Vi valde bort den tunna med tanke på hötalarljudet och hur trångt det var bakom för kontakterna. Det visade sig senare att det var mycket tekniska problem med med serie 8 så att dom kom och bytte till en annan och nyare apparat. Vad ska man göra nu då, ringa Comhem eller Samsung?

För att kunna se marksänd HD-TV (SVT) så måste din TV ha mottagare som stöder DVB-T2 tekniken.

Återgå till Generellt om hifi