hifikg skrev:Ratniko skrev:Sitter i uppgraderingstankar och använder enbart datorn som signalkälla så att slippa köpa försteg låter onekligen lockande.
Nu ska vi se om jag har förstått det här rätt.
Ett slutsteg fungerar alltså bättre tillsammans med en DAC om slutstegets inimpedans är över 10KOhm(?) enl sprudels testande.
Då undrar jag om helt enkelt högre är bättre, då jag antar att högre siffra ger starkare insignal i slutsteget?
När det gäller DACar, är då förhållandet det omvända? Att utimpedansen på dessa ska vara så låga som möjligt då det resulterar i starkare signal?
Är detta helt fel och ska det istället vara så att utimpedansen på DACen ska försöka matcha inimpedansen på slutsteget?
ELLER, är det helt enkelt så som en förordade lite tidigare att man helt enkelt ska kolla på det matchande försteget till det aktuella slutsteget och se till att utimpedansen är samma på DACen som försteget?
Cambridge DacMagic Plus är tex specificerat till <50 Ohm
där slutsteget Rotel RB-850 ligger på 27 KOhm
(medan Rotel RC-850 har siffran 1.2 KOhm)
Kommer detta bli helt pannkaka tex? =S
Kan ni ge en fingervisning till ett gott resultat? =D
DAC-9, som anges till 50 Ohm fungerar utmärkt ihop med NAD 208 enligt mina öron, men hur det är rent elektriskt har jag inte blivit klok på. De flesta värden verkar handla om kOhm och med RCA-koppling anges DAC-9 till 0,01 Ohm, något som i mina öron låter väldigt lågt. Jag vill påstå att även det fungerade bra. Körde så innan jag bestämde mig för att behålla DAC-9 och skaffade XLR-kablar.
Innan det dras för långtgående slutsatser av Sprudels grundliga lyssningstester vore det bra om han själv bekräftar att upppkopplingen inte var som de flesta tror (och tidigare även jag trodde).
Efter förklaring (som jag ändå kan ha fattat fel) har det varit kopplat så här:
Lavry DA10 DAC balanserade utgångar kopplade single end med XLR-RCA kablar till ingången på ino cr80es delningsfilter som är obalanserat.
På LP utgången har alltid samma Behringer-slutsteg varit anslutet, som har drivit subwoofrarna under 80 Hz.
På HP-utgången har de provlyssnade förstärkarna anslutits (obalanserat givetvis) och bara levererat frekvenser över 80 Hz till ino i16s högtalare.
Det hela började nämligen med en integrerad Micromega-förstärkare på HP-utgången som lät mycket trevligare än ett Rotel-slutsteg Sprudel varit måttligt förtjust i och lyckats sälja.
Andra integrerade förstärkare som ASR Emitter har också provats, men egentligen behövs ingen integrerad förstärkare efter delningsfiltret och inte heller ett försteg placerat efter delningsfiltret, men det är i den positionen jämförelserna med och utan försteg har gjorts.
Jag antar att tanken har varit att det fallet skulle vara jämförbart med en integrerad förstärkare.
Alltså har det inte varit en jämförelse med hur bra Lavry DACens utgång driver slutsteg med eller utan förförstärkare emellan utan testobjekten har alltid anslutits till ino cr80es-filtrets HP-utgång.
Om jag ska våga mig på en slutsats är den i så fall att cr80es filtret inte ger sitt bästa med slutsteg som har inimpedans på 10 kohm eller lägre.
Här kommer nog ingOehman att reagera, för han har förklarat att redan mitt enklare cr80s utan problem driver impedanser ner till 1 kohm, åtminstone på LP-utgången, som min fråga ursprungligen gällde.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]