Behöver jag ett försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Separat försteg, en nödvändighet?

Ja
9
23%
Nej
30
77%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-26 14:54

markusA skrev:Öronen är ju det viktigaste du har.
Vad spelar det för roll vilka siffror du har på ett papper? I slutändan handlar det ju om att njuta av musiken.
Låter det bra så är det bra!

Jorå, jag håller med, fast ibland tänker jag ändå, att det kanske finns ännu lite mer välljud att hämta om... och nu har jag dessutom ställt till det för mig med ett extra par högtalare efter 25 år med Carlsson. Min världsbild är skakad *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ratniko

Inläggav Ratniko » 2012-02-26 15:30

Sitter i uppgraderingstankar och använder enbart datorn som signalkälla så att slippa köpa försteg låter onekligen lockande.

Nu ska vi se om jag har förstått det här rätt.
Ett slutsteg fungerar alltså bättre tillsammans med en DAC om slutstegets inimpedans är över 10KOhm(?) enl sprudels testande.
Då undrar jag om helt enkelt högre är bättre, då jag antar att högre siffra ger starkare insignal i slutsteget?

När det gäller DACar, är då förhållandet det omvända? Att utimpedansen på dessa ska vara så låga som möjligt då det resulterar i starkare signal?

Är detta helt fel och ska det istället vara så att utimpedansen på DACen ska försöka matcha inimpedansen på slutsteget?

ELLER, är det helt enkelt så som en förordade lite tidigare att man helt enkelt ska kolla på det matchande försteget till det aktuella slutsteget och se till att utimpedansen är samma på DACen som försteget?

Cambridge DacMagic Plus är tex specificerat till <50 Ohm
där slutsteget Rotel RB-850 ligger på 27 KOhm
(medan Rotel RC-850 har siffran 1.2 KOhm)

Kommer detta bli helt pannkaka tex? =S

Kan ni ge en fingervisning till ett gott resultat? =D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-26 15:37

Ratniko skrev:Sitter i uppgraderingstankar och använder enbart datorn som signalkälla så att slippa köpa försteg låter onekligen lockande.

Ett slutsteg fungerar alltså bättre tillsammans med en DAC om slutstegets inimpedans är över 10KOhm(?) enl sprudels testande.
Då undrar jag om helt enkelt högre är bättre, då jag antar att högre siffra ger starkare insignal i slutsteget?

När det gäller DACar, är då förhållandet det omvända? Att utimpedansen på dessa ska vara så låga som möjligt då det resulterar i starkare signal?

Är detta helt fel och ska det istället vara så att utimpedansen på DACen ska försöka matcha inimpedansen på slutsteget?

ELLER, är det helt enkelt så som en förordade lite tidigare att man helt enkelt ska kolla på det matchande försteget till det aktuella slutsteget och se till att utimpedansen är samma på DACen som försteget?

DAC-9, som anges till 50 Ohm fungerar utmärkt ihop med NAD 208 enligt mina öron, men hur det är rent elektriskt har jag inte blivit klok på. De flesta värden verkar handla om kOhm och med RCA-koppling anges DAC-9 till 0,01 Ohm, något som i mina öron låter väldigt lågt. Jag vill påstå att även det fungerade bra. Körde så innan jag bestämde mig för att behålla DAC-9 och skaffade XLR-kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Behöver jag ett försteg?

Inläggav hifikg » 2012-02-26 15:40

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:Det är vackert, men vid lyssning uppfattade jag ingen skillnad alls jämfört med DAC rakt in.

Så bra! Konstruktören av försteget har gjort sitt jobb utan att klanta till det.

Jo, men behövs det då? Förutom för att ansluta skivspelaren kanske.

Användarvisningsbild
lennartj

Inte DAC-utgången utan delningsfiltrets HP-utgång!

Inläggav lennartj » 2012-02-26 22:25

hifikg skrev:
Ratniko skrev:Sitter i uppgraderingstankar och använder enbart datorn som signalkälla så att slippa köpa försteg låter onekligen lockande.

DAC-9, som anges till 50 Ohm fungerar utmärkt ihop med NAD 208 enligt mina öron, men hur det är rent elektriskt har jag inte blivit klok på. De flesta värden verkar handla om kOhm och med RCA-koppling anges DAC-9 till 0,01 Ohm, något som i mina öron låter väldigt lågt. Jag vill påstå att även det fungerade bra. Körde så innan jag bestämde mig för att behålla DAC-9 och skaffade XLR-kablar.

Innan det dras för långtgående slutsatser av Sprudels grundliga lyssningstester vore det bra om han själv bekräftar att upppkopplingen inte var som de flesta tror (och tidigare även jag trodde).

Efter förklaring (som jag ändå kan ha fattat fel) har det varit kopplat så här:
Lavry DA10 DAC balanserade utgångar kopplade single end med XLR-RCA kablar till ingången på ino cr80es delningsfilter som är obalanserat.
På LP utgången har alltid samma Behringer-slutsteg varit anslutet, som har drivit subwoofrarna under 80 Hz.
På HP-utgången har de provlyssnade förstärkarna anslutits (obalanserat givetvis) och bara levererat frekvenser över 80 Hz till ino i16s högtalare.
Det hela började nämligen med en integrerad Micromega-förstärkare på HP-utgången som lät mycket trevligare än ett Rotel-slutsteg Sprudel varit måttligt förtjust i och lyckats sälja.
Andra integrerade förstärkare som ASR Emitter har också provats, men egentligen behövs ingen integrerad förstärkare efter delningsfiltret och inte heller ett försteg placerat efter delningsfiltret, men det är i den positionen jämförelserna med och utan försteg har gjorts.
Jag antar att tanken har varit att det fallet skulle vara jämförbart med en integrerad förstärkare.

Alltså har det inte varit en jämförelse med hur bra Lavry DACens utgång driver slutsteg med eller utan förförstärkare emellan utan testobjekten har alltid anslutits till ino cr80es-filtrets HP-utgång.

Om jag ska våga mig på en slutsats är den i så fall att cr80es filtret inte ger sitt bästa med slutsteg som har inimpedans på 10 kohm eller lägre.

Här kommer nog ingOehman att reagera, för han har förklarat att redan mitt enklare cr80s utan problem driver impedanser ner till 1 kohm, åtminstone på LP-utgången, som min fråga ursprungligen gällde.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Inte DAC-utgången utan delningsfiltrets HP-utgång!

Inläggav sprudel » 2012-02-27 08:03

lennartj skrev:Alltså har det inte varit en jämförelse med hur bra Lavry DACens utgång driver slutsteg med eller utan förförstärkare emellan utan testobjekten har alltid anslutits till ino cr80es-filtrets HP-utgång.

Om jag ska våga mig på en slutsats är den i så fall att cr80es filtret inte ger sitt bästa med slutsteg som har inimpedans på 10 kohm eller lägre.

Här kommer nog ingOehman att reagera, för han har förklarat att redan mitt enklare cr80s utan problem driver impedanser ner till 1 kohm, åtminstone på LP-utgången, som min fråga ursprungligen gällde.

Du är en observant rackare. :)
Så har jag inte tänkt tidigare, detta ska jag fundera på. Verkligen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-27 09:20

Ratniko skrev:Nu ska vi se om jag har förstått det här rätt.

Starkare signal blir det inte, bara att den signal förgående steg skickar blir enklare att föra vidare och på så vis blir mindre "smutsad" av kablar och likande. Högre impedanser kan väl öka störningskänsligheten?

Ratniko skrev:När det gäller DACar, är då förhållandet det omvända? Att utimpedansen på dessa ska vara så låga som möjligt då det resulterar i starkare signal?

För sändande apparat (t.ex. försteg, DAC) är det gynnsamt om utimpedansen är låg, runt 100 Ohm är ett bra värde för att driva de flesta efterföljande steg med inimpedanser på t.ex. 10 kOhm. Tumregler finns men de är inte alltid sanna.

Ratniko skrev:Är detta helt fel och ska det istället vara så att utimpedansen på DACen ska försöka matcha inimpedansen på slutsteget?

Då kommer du att förlora halva signalen (6 dB) och antagligen lasta ner DAC:en.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-27 11:19

En tumregel. :wink:
Lämplig utgångsimpedans för försteg <100 ohm.
Lämplig ingångsimpedans för slutsteg >10 kOhm.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-27 12:37

Vilket ju var en "dumregel" . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ratniko

Inläggav Ratniko » 2012-02-27 19:56

RogerGustavsson skrev:...

Ragnwald skrev:En tumregel. :wink:
Lämplig utgångsimpedans för försteg <100 ohm.
Lämplig ingångsimpedans för slutsteg >10 kOhm.

Okej, om det stämmer verkar det inte vara så klurigt att matcha olika steg med tanke på just in- & utimpedanserna. Tack för svaren.

Så nu är det bara ut och leta :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-28 01:11

sprudel skrev:
lennartj skrev:Alltså har det inte varit en jämförelse med hur bra Lavry DACens utgång driver slutsteg med eller utan förförstärkare emellan utan testobjekten har alltid anslutits till ino cr80es-filtrets HP-utgång.

Har jag fattat rätt beträffande var testobjekten anslutits även när försteg varit med i leken?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-28 07:24

lennartj skrev:
sprudel skrev:

Har jag fattat rätt beträffande var testobjekten anslutits även när försteg varit med i leken?

Javisst har du det. :)

PS. Efter koll med IÖ säger han att det inte är några bekymmer att driva steg ner till 1 kOhm cr 80 es.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-28 08:45

Men är bekymmersfritt, det samma som optimalt?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-28 15:40

Uppenbarligen inte.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-28 17:32

Ragnwald skrev:Men är bekymmersfritt, det samma som optimalt?

Behöver det ju inte vara alltid, nej. Jag upplever att en del tillverkares slutsteg nästan kräver samarbete med tillverkarens försteg för att harmoniera bra. De fungerar som ett separerat "integrerat steg"
I andra fall spelar det mindre roll.
Vad i kostruktionen som ger detta förutom impedansanpassning mellan delarna och förstegets drivförmåga vet jag inte.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi