Undrar över vilken överföringsmetod som är bäst från PC til en Hembioprocessor.
USB-DAC med USB Audio 2.0 drivrutin och ”asynchronous upsampling” eller HDMI direkt från ludkortet/grafikkortet?
Jag kanske skall förklara lite mer vad jag menar. En USB DAC jag har tittat på streamar från PC och den DACen stödjer "Avancerat USB-ljud"Eller som det beskrivs i några texter "Bit perfect"överföring (Det är därför jag skriver utropstecken) och jag menar inte Bit perfekt överföring.
DACen stödjer två USB Audio-protokoll (inte samma sak som själva porttyperna) USB Audio 1.0 (somfungerar med USB 1.1-portar och stödjer upp till 24-bit/96kHz) eller USB Audio 2.0 (som kräver en USB 2.0-port och stödjer upp till 24-bit/192kHz).
USB Audio 2.0-drivrutin stödjer upp till 24-bitars/192kHz ljud och WASPI Exclusive- eller ASIO-lägen som kan ge bättre ljud. Långt från alla DACar stödjer USB Audio 2.0-drivrutin.
Standardkonfigurationen i många USB DACar är USB 1.1 och USB Audio 1.0 och dessa kan man koppla in utan drivrutiner på de flesta operativsystem och stödjer ljud med upp till 24-bit/96kHz.
I vissa Windows/Mac-operativsystem kan själva operativsystemets variationer begränsa eller ställa in utgångssamplingshastigheten eller sampla om ljudet.
Normalt är ljudet som skickas till DACen inte s.k."bitperfect" (d.v.s. ljudet blir omsamplat eller mixat, t.ex. av datorn) detta är egentligen en funktion i uppspelningsprogrammet och operativsystemets ljudfunktion. Som standard inkluderar ljuddrivrutiner i Windows XP (kallas ofta WDM-drivrutiner) som medföljer i Windows stöd för MME eller DirectSound-överföring, båda innehåller en kärnmixer och ett omsamplingsstadie.
Ett sätt att undvika detta är att använda ASIO för att åsidosätta funktionen. Ett annat sätt är att använda ett uppspelningsprogram som stödjer sin egen form av kärn-streaming, d.v.s. har sitt eget sätt att mata ut ljudet utan att använda kärnmixern, detta gjör f.ex. Foobar.
I Windows Vista och Windows 7 stöds en ny ljudöverföringsmetod som kallas WASAPI. Metoden har två lägen. Shared (delad) och Exclusive (exklusiv). Delat läge liknar MME eller DirectSound men i läget Exclusive åsidosätts kärnmixern/omsampling och "bit perfect"-överföring är möjligt med endast ett ljuduppspelningsprogram riktat till ljudkortet på en gång (systemljud mixas inte in).
DACeen stödjer också ”asynchronous upsampling” hur påverkar det ludet i förhållande till HDMI överföring.
Så min fråga är om jag kör utan USB-DAC och kör streaming direkt från Grafik/Ljudkortet via HDMI in til min Arcam Processor och hur det påverkar ljudet?