Surround-högtalares placering (fusk).

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Surround-högtalares placering (fusk).

Inläggav Vargen » 2012-02-21 13:25

Har tänkt lite på högtalaren Audiopro Qube..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16472

Den ska funka bra som surroundhögtalare och ge ett omslutande surroundljud trots att den står på golvet och är ganska låg.
Jag har gott om plats bakom soffan, men vill inte få upp högtalare på väggen och de högsta "stativ" jag har är ca 30cm höga.

Jag har ett par små högtalare, Audiopro Image 12, i ett bedrövligt men fungerande skick. 30cm är alldeles för lågt för dessa småhögtalare och kanske i synnerhet för surroundbruk.
Min tanke är då om det skulle kunna funka att ställa dem på de låga stativen men med baksidan neråt, så att elementen spelar s.a.s rakt upp i luften, alternativt med några gummikuddar under ena kanten så att de spelar lite grand i riktning mot lyssningsplatsen.
Detta skulle ge en utstrålning inte olik den i Image Qube och borde väl fungera lika bra, eller? Högtalarna kommer att hamna ungefär 2-2,5m bakom lyssningsplatsen så ljudet borde hinna sprida rätt bra.

Kan man fuska till en Image Qube på detta vis, rent spridningsmässigt?

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-21 16:54

Kört på det sättet som du beskriver och var nöjd med resultatet jag ändå fick med de högtalarna, ren skit från Eltax som följt med något komplett kit.

Köpte senare Qube högtalare och och upplevde väl det som att principen funkade lika bra men att jag nu hade en betydligt bättre högtalare.

Förövrigt så har jag snedtak ovanför sittplatsen i biorummet i huset och då funkar inte principen med Qube högtalarna alls så nu kör jag dem liggandes på sidan istället riktade mot soffan.

//Tresor

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-21 17:22

Jag fick lite tid över och testade..och det både funkar och blir pankaka beroende på vad som spelas. Musik i film, stråkar t.ex, och miljöljud som regn osv blir över förväntan och låter verkligen som om högtalarna satt högt upp på väggen. Mer direkta ljud som en burk som ramlar eller ett pistolskott avslöjar dock rätt tydligt att högtalarna är placerade lågt.
Sammantaget är det dock betydligt bättre än att ha dem riktade på vanligt vis, när de står så lågt och mer än bra nog för att öka behållningen vid filmtittande.
De får nog stå kvar tills vidare, trots att pianolacken (plastfilmen) släppt och de är i rå mdf..

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2012-02-22 09:21

Mmm rätt bra beskrivning på hur även jag upplevde resultatet. Skulle haft separat kanaler för ambient ljudet och riktad surround :)

//Tresor

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-02-22 10:32

Kan rekommendera Carlsson OA58 som bakre högtalare. De är 75cm höga (litet fotavtryck) och strålar ljudet axiellt snett uppåt. Använder själv dessa som bakre högtalare med utmärkt resultat. Kan hittas begagnade för 3500kr.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-22 12:58

StefanH skrev:Kan rekommendera Carlsson OA58 som bakre högtalare. De är 75cm höga (litet fotavtryck) och strålar ljudet axiellt snett uppåt. Använder själv dessa som bakre högtalare med utmärkt resultat. Kan hittas begagnade för 3500kr.

Säkert ypperliga, men min hifi är minst sagt ett budgetprojekt.. Fram och center är Audiopro Image 44 och Image 22 så med ett par OA58 skippade jag nog centern och hade dem fram.. Lyssnar mycket mer på musik än ser på film..

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-02-22 13:49

Ett par sådana här borde bli perfekt?

Snickra ihop ett par enkla lådor.
Element 191kr/st
Några filterkomponenter.
Lite färg, lim, mm.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=821443#821443

Med den snedställda baffeln vinklad uppåt med lådor på lagom höga stativ e.dyl. borde väl bli bra?
Eller vad tror du?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-02 10:55

Jo, mupps är jag supersugen på. Jag köpte direkt om någon sålde ett par basreflexmupps. Att bygga själv när det kommer till trä är dock i mitt fall att be om trubbel.

Återgå till Generellt om hifi