Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Filmer är ju nivåkalibrerade.
Jag sätter min ljudnivåkalibrerade processor på ett visst värde (75) så blir det så högt som tillverkaren tänkt sig.
Fast ibland måste jag sänka lite...
Margaux skrev:Filmer är ju nivåkalibrerade.
Jag sätter min ljudnivåkalibrerade processor på ett visst värde (75) så blir det så högt som tillverkaren tänkt sig.
Fast ibland måste jag sänka lite...
Svante skrev:Jo, om man skulle införa det nu ja, men man kan ju leka med tanken att det var tekniskt väldigt svårt att ändra ljudstyrkan. Ungefär som det är svårt att ändra tonhöjd utan att ändra hastigheten.
Tänk er, klassisk musik, alltid med rätt styrka!
Svante skrev:Jo, om man skulle införa det nu ja, men man kan ju leka med tanken att det var tekniskt väldigt svårt att ändra ljudstyrkan. Ungefär som det är svårt att ändra tonhöjd utan att ändra hastigheten.
Tänk er, klassisk musik, alltid med rätt styrka!
Slartibartfast skrev:Jag brukar på fina klassiska inspelningar kunna köra full spätta ut från 1802 (0dB) till stegen. Det går finfint, och är bra jäkla roligt om jag får säga det rätt ut!
Mvh Jocke
beboo skrev:Det var det dummaste jag hört måste jag säga.
Vad anser Svante att man ska lyssna på hur ljudteknikerna eller artistena vill att det ska låta ?
Mvh
beboo skrev:Tja en tanke kan det väll va.
Men att försöka återskapa hur det lät vid inspelningstilfället är totalt döfött.
Inser du inte hur mycket ett trummset tex låter ?
Eller en flygel, eller violin.
Vi snackar över 100db.
Eller vill du som artisterna använda hörselproppar eller lurar vid koncerer och inspelningstilfällen ?
Att få det att låta som vid inspelningstilfället är en dröm som inte kan uppnås lär er det.
Bara som att tex trummor tex spelas in för sig och så mixas allt i hop med såg som spelades in i ett annat rum osv.
Mvh
basnarkomanen skrev:Jag har säkert glömt en massa faktorer, men min simpla analys säger väl att det är en idé som inte kommer implementeras i verkligheten... någonsin.
beboo skrev:att försöka återskapa hur det lät vid inspelningstilfället är totalt döfött.
Inser du inte hur mycket ett trummset tex låter ?
Eller en flygel, eller violin.
beboo skrev:Vi snackar över 100db.
beboo skrev:Bara som att tex trummor tex spelas in för sig och så mixas allt i hop med såg som spelades in i ett annat rum osv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster