Vad skulle hända om...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Vad skulle hända om...

Inläggav Svante » 2005-07-16 19:37

Senaste tiden när jag lyssnar på akustiska inspelningar har jag kommit på mig själv med att ställa in volymkontrollen så att det blir så starkt som jag tror att det var vid inspelningstillfället. Det fick mig att leka med en tokig tanke. Tänk om alla stereoapparater saknade volymkontroll och ljudteknikerna hade fullständig kontroll över hur starkt musiken kommer att spelas upp. Skulle det vara bra ur någon aspekt? Ljudet skulle ju bli naturligare iaf.

Skulle tex vissa skivor säljas med argumentet "110 dB i topparna" eller "den här skivan är så tyst att du kan lyssna på den när ungarna sover".

Spåna på!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-16 19:43

Skivbolagen gillar nog när man måste köpa flera plattor av samma artist fast med olika volym så man kan lyssna på festen/kvällen o.s.v. :wink:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-07-16 23:31

Filmer är ju nivåkalibrerade.

Jag sätter min ljudnivåkalibrerade processor på ett visst värde (75) så blir det så högt som tillverkaren tänkt sig.

Fast ibland måste jag sänka lite...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
drKvack_inaktiv

Inläggav drKvack_inaktiv » 2005-07-16 23:38

Den föreliggande seriositetsnivån för ljudet i filmsammanhang är väl rent generellt mycket högre än i musiksammanhang?

drk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-16 23:40

Margaux skrev:Filmer är ju nivåkalibrerade.

Jag sätter min ljudnivåkalibrerade processor på ett visst värde (75) så blir det så högt som tillverkaren tänkt sig.

Aha, är det kompenserat för dina högtalares verkningsgrad, alltså? Då måste burken ha mätt med en mik i soffan eller så, väl?

Jo, biovärlden är ju lite mer framme när det gäller standardisering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-16 23:43

Margaux skrev:Filmer är ju nivåkalibrerade.

Coooooolt, Prix vad jag tänkte som en bra funktion appr Svantes inlägg. Men... Källans utnivå, högtalarens känslighet, rummet... ja ni fattar. Men kanske skulle man kunna få nån form av HiFi/THX/BLABLA-klasning på grejorna, så att man vet, ställer jag in volymen på == blir det (ungefär) som det var tänkt.

Då blir t.o.m. volymen "ofärgad" och artistens tanke levereras som det var tänkt.

Ett sånt system vill jag ha! Var beställer man
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-16 23:46

Svantes inlägg kom emellan.

Jaaa! D e klart. systemet nivåkalibreras ju med mic. Va dum ja e :roll:

Men då borde man definitivt komma överens om en standard för musik!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-16 23:56

Det är nog ytterst få familjer där det inte skulle orsaka kravaller... 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-16 23:58

Jo, om man skulle införa det nu ja, men man kan ju leka med tanken att det var tekniskt väldigt svårt att ändra ljudstyrkan. Ungefär som det är svårt att ändra tonhöjd utan att ändra hastigheten.

Tänk er, klassisk musik, alltid med rätt styrka! :twisted:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-17 00:01

Svante skrev:Jo, om man skulle införa det nu ja, men man kan ju leka med tanken att det var tekniskt väldigt svårt att ändra ljudstyrkan. Ungefär som det är svårt att ändra tonhöjd utan att ändra hastigheten.

Jag brukar på fina klassiska inspelningar kunna köra full spätta ut från 1802 (0dB) till stegen. Det går finfint, och är bra jäkla roligt om jag får säga det rätt ut! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-17 00:05

Svante skrev:Jo, om man skulle införa det nu ja, men man kan ju leka med tanken att det var tekniskt väldigt svårt att ändra ljudstyrkan. Ungefär som det är svårt att ändra tonhöjd utan att ändra hastigheten.

Kommer att tänka på Johan och hans granne... :lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-07-17 03:00

Slartibartfast skrev:Jag brukar på fina klassiska inspelningar kunna köra full spätta ut från 1802 (0dB) till stegen. Det går finfint, och är bra jäkla roligt om jag får säga det rätt ut! :D

Mvh Jocke

Och ibland, med t.ex. Carmina Burana, kan man vrida upp till +5... :twisted:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-17 03:24

vore faktiskt lite kul om det fanns nån standard som ljudteknikerna satt, lite som "så här ska det låta" ....skulle iofs kanske inte funka så bra på siba grejerna kanske :wink:

beboo

Inläggav beboo » 2005-07-17 07:33

Det var det dummaste jag hört måste jag säga.

Vad anser Svante att man ska lyssna på hur ljudteknikerna eller artistena vill att det ska låta ?

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-17 08:56

"Vad anser Svante att man ska lyssna på hur ljudteknikerna eller artistena vill att det ska låta ?"

Det är samma sak.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-07-17 08:56

Jo, jag har mycket riktigt kalibrerat med mic så att verkningsgraden stämmer.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-17 10:30

beboo skrev:Det var det dummaste jag hört måste jag säga.

Vad anser Svante att man ska lyssna på hur ljudteknikerna eller artistena vill att det ska låta ?

Mvh

Det är förstås mest en tankelek, det skulle förstås aldrig accepteras av konsumenterna, men tanken bottnar ändå i någon sorts transparensideal. Att återskapa ljudet precis som det var vid inspelningen.

beboo

Inläggav beboo » 2005-07-17 11:26

Tja en tanke kan det väll va.

Men att försöka återskapa hur det lät vid inspelningstilfället är totalt döfött.
Inser du inte hur mycket ett trummset tex låter ?
Eller en flygel, eller violin.

Vi snackar över 100db.

Eller vill du som artisterna använda hörselproppar eller lurar vid koncerer och inspelningstilfällen ?

Att få det att låta som vid inspelningstilfället är en dröm som inte kan uppnås lär er det.

Bara som att tex trummor tex spelas in för sig och så mixas allt i hop med såg som spelades in i ett annat rum osv.

Mvh

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-07-17 11:29

Det skulle helt enkelt lyssnas mycket mindre på musik, ingen orkar lyssna på samma (höga) nivå hela tiden, man kan inte lyssna så högt under alla timmar på dygnet, arbetsplatser skulle inte kunna funka med sådan nivå, därav ingen lyssning på arbetsplatsen som skulle decimera musiklyssning i sverige med säkert 60%, bilen, där försvinner 20-30 % till...

Så enda stället man skulle kunna lyssna är hemma o kanske krogen (men då är det t o m kanske för lågt)... Och man kan inte lyssna på musik alla timmar under dygnet som sagt...

Så de som skulle kunna nyttja detta vore folk som jobbar hemma (om de nu ens kan jobba med sån nivå på musiken), förtidspensionärer och pensionärer (så länge de orkar lyssna på den nivån)...

Jag har säkert glömt en massa faktorer, men min simpla analys säger väl att det är en idé som inte kommer implementeras i verkligheten... någonsin. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-17 11:33

Om det blir så högt så att folk inte lyssnar på så mycket musik längre så kommer markanden lätt att lösa det genom att teknikerna drar ner volymen och komprimerar lite....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-17 12:05

En tanke värd att tänka vore att utnyttja 24 bittars ljud till att kunna kosta på sig en "kalibrerad normalnivå", dvs säga att alla bittar på ska vara == nån bestämd SPL mätt med nån bestämd kurva och bestämt "testljud" vid lyssningsplats.

Åså ska anläggningar kalibreras (om man vill) så att man kan ställa in "så här högt ska det vara"

åså justerar man efteråt så man står ut i sin egen miljö: överrösta bakgrunden eller inte störa barnen eller nåt.

Detta eftersom man med 24 bittar kan representera alla intressanta nivåer i ett svep utan omkalibrering..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-17 16:40

beboo skrev:Tja en tanke kan det väll va.

Men att försöka återskapa hur det lät vid inspelningstilfället är totalt döfött.

Vi snackar över 100db.

Eller vill du som artisterna använda hörselproppar eller lurar vid koncerer och inspelningstilfällen ?

Att få det att låta som vid inspelningstilfället är en dröm som inte kan uppnås lär er det.

Bara som att tex trummor tex spelas in för sig och så mixas allt i hop med såg som spelades in i ett annat rum osv.

Mvh

Nu beror det ju på vad för musik man tänker sig. Akustisk musik, speciellt klassisk, borde ju gå rätt bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-17 16:42

basnarkomanen skrev:Jag har säkert glömt en massa faktorer, men min simpla analys säger väl att det är en idé som inte kommer implementeras i verkligheten... någonsin. 8)

Nä, men så är det ju med många fria fantasier; de är bäst som just sådana. :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-17 21:50

beboo skrev:att försöka återskapa hur det lät vid inspelningstilfället är totalt döfött.

Ett trumset behöver inte låta väldigt starkt, det beror helt och hållet på trummisen. Dessutom finns det ju ingenting som säger att man måste ligga under virveltrumman :wink:

beboo skrev:Vi snackar över 100db.

Ja. Och?

beboo skrev:Bara som att tex trummor tex spelas in för sig och så mixas allt i hop med såg som spelades in i ett annat rum osv.

Säger vem? Den senaste inspelningen jag var med vid gjordes med fyra publikmikrofoner, en sångmikrofon och en akustisk gitarr med inbyggd mikrofon.
Common sense is not that common.

Återgå till Generellt om hifi