Dålig hörsel..tydligen..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Dålig hörsel..tydligen..

Inläggav Vargen » 2012-02-22 19:09

Har lekt lite med "Tone", nerladdat ifrån LTS hemsida. Jag har inte upplevt det som att jag hör dåligt, men tydligen har jag en hörsel som lämnar en del övrigt att önska.. Jag hör bra upp till runt 10khz, där det gradvis blir svagare och svagare.. 14.2khz hör jag fortfarande tydligt, om än svagare än t.ex 10khz, men 14.8khz är tyst. Bara mycket lite hörbart om jag ökar volymen till över 90 procent av datorns maxkapacitet. Jag har lyssnat via ett par rätt fina Sony-lurar som utan vidare ska klara högre frekvenser, och för att ändå utesluta lurarna så har jag även testat via ett par billigare Sennheiser-lurar som även de blir tysta vid samma frekvens..

Vad innebär detta rent praktiskt? Skulle jag kunna använda mig av högtalare som mupps eller andra "bredbandare" utan att märka av begränsningar i frekvensomfång uppåt? Hur mycket information innehåller normalt musikmaterial i dessa höga frekvenser?

Det kom lite som en chock.. Jag har aldrig upplevt att jag "saknar" något och tycker att jag hör detaljer, cymbaler och diskantljud rent allmänt på samma sätt som jag alltid har gjort..

Jag testade hörseln på företagshälsovården när jag började mitt senaste jobb, och kunde med knapptryckningar bevisligen höra toner på 18-19khz utan problem. Sedan dess har det blivit en hel del sågande i aluminium och användande av vinkelslip utan kåpor..och det har alltså på 5 år gjort en hel del för att försämra hörseln. Varför upplever jag inte att jag hör "sämre" än innan? Är dålig eller obefintlig hörsel över 15khz inget direkt problem för musiklyssnande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-22 19:22

Det är ganska många som inte kan höra något över 15kHz så det är inget ovanligt. Snarare tvärtom, det är ett ålderssymptom och för vissa börjar det tidigare än för andra.

Det finns väldigt lite musik i de registren (> 15kHz) men apparater och högtalare ska ändå klara ett större register än så för att inte ställa till problem längre ner.

Att du själv inte märkt något beror dels på att det är en långsam pågående process - man vänjer sig. Och att det, som jag nämnde, inte finns mycket musikalisk information över 15k.

Problemet kommer när övre frekvensen kryper längre ner, då ryker i första hand tydligheten i tal, tex skillnaden mellan d och t.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-22 19:25

Om hörseln sakta blir sämre så "kompenserar" hjärnan för detta. Eller dvs du vänjer dig. Så sker bara förändringen inte för fort så märker du inte(eller mycket lite) av den.

Vår hjärna har en fantastiskt förmåga att anpassa sig efter situationen, vi kan stänga ute störmoment och vänja oss vid det mesta som vi aldrig skulle tolerera om vi utsattes för det direkt, men trappar man upp långsamt så blir det behagligare.

Dessuom så är det så att dina öron påverkars av hörselnedsättningen på samma sätt hela tiden vilket ändrar på din inre referens.
Lyssnar du med perfekt hörsel på musik live och sedan kommer hem och din stereo inte spelar över 15kHz så lovar jag att du kommer reagera, men så länge du hör samma sak live som hemma framför stereon så låter det ju som din inre referens säger att det skall göra.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-22 19:58

Det låter ju i alla fall som att 15khz, eller strax under, inte är helt onormalt.. Jag är ju trots allt "bara" 40..
Det har gått ganska fort.. Från perfekt hörsel har jag tappat mer än 5khz, och även en del i känslighet på ytterligare 5khz..på lite mer än 5 år. Jag vet en som hädanefter kommer att vara extremt noga med hörselskydden.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-22 20:18

Hörselskydd när man arbetar i industri, dvs kapning och berarbetning av trä, metall, sten osv, är ett måste om man inte vil bli döv långt innan pensionen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-22 20:47

Jag startade en tidigare tråd i ungefär samma ämne för en tid sedan..

:wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=47729
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Dålig hörsel..tydligen..

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-22 21:04

Vargen skrev:Är dålig eller obefintlig hörsel över 15khz inget direkt problem för musiklyssnande?

Knappast! Hur storbandbredd tror du att du behöver för "bra" lyssning? Lyssnar du på FM-radio? Hur mycket energi finns det över 10 kHz i "vanlig" musik? Hör du hur den översta diskanten försvinner om du sitter vid sidan av dina högtalare? Spridningen vid högre frekvenser brukar inte vara stor.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-22 21:06

Vargen skrev:Jag testade hörseln på företagshälsovården när jag började mitt senaste jobb, och kunde med knapptryckningar bevisligen höra toner på 18-19khz utan problem.

Är du verkligen säker på detta? Vid ett normalt hörselprov mäts inte högre än 8kHz!

Jag skulle räkna det som fullt normalt att inte höra över 15kHz vid den åldern du har, snarare skulle jag kalla det onormalt att höra högre.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-22 21:39

LypsylateX skrev:
Vargen skrev:Jag testade hörseln på företagshälsovården när jag började mitt senaste jobb, och kunde med knapptryckningar bevisligen höra toner på 18-19khz utan problem.

Är du verkligen säker på detta? Vid ett normalt hörselprov mäts inte högre än 8kHz!

Jag skulle räkna det som fullt normalt att inte höra över 15kHz vid den åldern du har, snarare skulle jag kalla det onormalt att höra högre.

Jag är ganska säker.. Enligt papperet står att hörsel mellan 800-20000hz är "utan anmärkning".. Jag hade en sladdknapp i handen och skulle trycka när jag hörde ton, och jag fick intrycket att de körde så länge jag kunde höra. Hade jag inte hört över, säg 10khz, hade de stannat där. När tryckningarna kom på rätt ställen så fortsatte de. Jag hade dock inget med testförfarandet att göra så HELT säker kan jag inte vara.

Jag märker en annan sak i tone.. Jag verkar extremt känslig mellan 4-8khz där samma styrka på ljuden blir jobbiga angränsande till rent obehagliga jämfört med högre och lägre toner. Är även det normalt?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-23 01:46

adzer skrev:Om hörseln sakta blir sämre så "kompenserar" hjärnan för detta. Eller dvs du vänjer dig. Så sker bara förändringen inte för fort så märker du inte(eller mycket lite) av den.

Vår hjärna har en fantastiskt förmåga att anpassa sig efter situationen, vi kan stänga ute störmoment och vänja oss vid det mesta som vi aldrig skulle tolerera om vi utsattes för det direkt, men trappar man upp långsamt så blir det behagligare.

Dessuom så är det så att dina öron påverkars av hörselnedsättningen på samma sätt hela tiden vilket ändrar på din inre referens.
Lyssnar du med perfekt hörsel på musik live och sedan kommer hem och din stereo inte spelar över 15kHz så lovar jag att du kommer reagera, men så länge du hör samma sak live som hemma framför stereon så låter det ju som din inre referens säger att det skall göra.

+1 adzer!

Som sleten musikant kan jag bara säga "yes så är det"

Jag har långt ifrån perfekt hörsel men jag diggar hela tiden musik och kan avgöra vad "jag gillar" :)

Om det är rätt det jag gillar vete tusan.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-23 02:59

Vargen skrev:Jag märker en annan sak i tone.. Jag verkar extremt känslig mellan 4-8khz där samma styrka på ljuden blir jobbiga angränsande till rent obehagliga jämfört med högre och lägre toner. Är även det normalt?

Om man tittar på Feletcher-Munson kurvan så visar den att vår hörsel är som mest känslig just mellan 3-5KHz, således helt i sin ordning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-02-23 06:43

Jag har väldigt selektiv hörsel. Jag hör lätt fläktbuller som ingen annan ens tänker på. Som amatörmusiker så har jag slutat att daska till cymbaler hårt. De ska spelas dynamiskt.

Intressant nog så är många bra mixare över femtio bast! En undran är om man inte kan träna sin hörsel även om den inte är var den varit?

mangs

Inläggav mangs » 2012-02-23 11:18

Apropå att tappa 5hHz av sin hörsel, var glad att det är mellan 15kHz och 20 kHz och inte mellan 20Hz och 5020Hz. ;)

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-23 11:30

mangs skrev:Apropå att tappa 5hHz av sin hörsel, var glad att det är mellan 15kHz och 20 kHz och inte mellan 20Hz och 5020Hz. ;)

Hehe.. Jo, det hade ju varit en del värre..

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-23 18:20

Va?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2012-02-23 21:37

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-23 22:01

mangs skrev:Apropå att tappa 5hHz av sin hörsel, var glad att det är mellan 15kHz och 20 kHz och inte mellan 20Hz och 5020Hz. ;)

Hur menar du?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-23 22:03

Ragnwald skrev:

Hur menar du?

Han menar att de är bättre att tappa de 5kHz översta frekvenserna istället för de 5kHz lägsta i människans "hörselområde".

Betydligt färre oktav som ryker på det sättet ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-23 22:59

Förstod väl det. Tänkte bara att han själv kunde få svara.
Finns det någon som tappat hörseln mellan 20Hz till 5,2kHz men samtidigt haft perfekt hörsel 5,3kHz till 20kHz?

Skämt åsido. Kan man tappa enbart förmågan att uppfatta lägre frekvenser?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-23 23:01

Ah du menar så.

Tvivlar på att det någonsin hänt, men man skall aldrig säga aldrig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-25 14:57

Vargen skrev:Jag är ganska säker.. Enligt papperet står att hörsel mellan 800-20000hz är "utan anmärkning"..

Märkligt spann, normalt mäter man 125Hz - 8kHz. Att börja så högt som 800Hz tycker jag låter... dumt.

Men det är klart, har man tidigare haft bra hörsel och vid mätningen inte har några anmärkningar på frekvenser >800Hz så är nog risken att det finns anmärkningar på lägre frekvenser liten.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-02-27 14:37

Jag fyller 50 i år. Vid senaste hörselkontrollen för ett par veckor sedan fick jag veta att jag har extremt bra hörsel för min ålder eller över huvud taget. Jag har jobbat inom industrin hela mitt liv, men aldrig slarvat med hörselskydd.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-02-28 22:25

mineralull skrev:...Intressant nog så är många bra mixare över femtio bast! En undran är om man inte kan träna sin hörsel även om den inte är var den varit?

Jag tror att det har att göra med att mixare/mastrare som är av den äldre skolan delvis från början fått höra hur musik ska låta. Folk idag är så jäkla ingrodda i det överkomprimerade soundet och utgår därför från att det är så det ska låta utan att tänka/lyssna en extra gång.

Under min utbildning i Falun var det skrämmande många i min klass som nästan inte alls hade någon känsla för mixning. Balansen mellan frekvenser och instrument var ibland katastrofala och i 90% av fallen var verkets dynamiska aspekter helt som bortblåsta. Många av dem jobbar idag i branschen på något vis.

Så hörseln är ju inte helt och hållet nyckeln till en god musikproduktion ;)

Däremot så blir det svårt att träna upp sig inom ett område som man omöjligtvis kan bli bättre på. Har man inga armar så blir det svårt att bli bättre på armhävningar. Har man torskat hörseln får man aldrig tillbaka den och man kan därför inte träna den portion som man förlorat. Träna på benböj istället!

Däremot så finns det olika program som genererar stimuli att lyssna på för att öva upp sin hörsel/gehör. Så man kan få en bättre förståelse även om man har nedsänkt hörsel, åldersrelaterad som skaderelaterad.

Golden Ears är ett program vi körde med på högskolan som kanske inte är det roligaste att lyssna på en eftermiddag, men det är bra övning.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2012-03-01 17:36

Man undrar...
Ibland ser man uttalanden om ljudkvalitet från personer som är 40+ eller betydligt mer.
Hur är det med hörselkurvorna med tilltagande ålder?
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-03-02 10:56

Hörseln blir givetvis sämre med åren. Motkopplingen ökar och dynamiken minskar. :cry:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-03-02 23:53

Äsch en oktav kan man klara sig utan!
Riktigt musikaliska människor klara sig med partitur.
Virrpanna

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-03 00:20

CatsupCat skrev: Man undrar...

Hur är det med hörselkurvorna med tilltagande ålder?

Bara bra. Jag störs inte längre av stickig diskant. :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-03-03 00:34

Chopha skrev:....
Under min utbildning i Falun var det skrämmande många i min klass som nästan inte alls hade någon känsla för mixning. Balansen mellan frekvenser och instrument var ibland katastrofala och i 90% av fallen var verkets dynamiska aspekter helt som bortblåsta. Många av dem jobbar idag i branschen på något vis.

Så hörseln är ju inte helt och hållet nyckeln till en god musikproduktion ;)....

/Christopher

Bara för å jäklas lite . . .( :twisted: ) hur i helsefyr fick du till
(den av mig fetade) "slutsatsen" att hörseln inte är überviktig
utifrån vad du skrev strax ovanför . . . :wink: *

*Du förutsätter att dina kurskamrater har "felfri" hörsel . . . ? :P

ps. JohanM skrev:"Äsch en oktav kan man klara sig utan!
Riktigt musikaliska människor klara sig med partitur." 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Generellt om hifi