Moderator: Redaktörer
Vargen skrev:Är dålig eller obefintlig hörsel över 15khz inget direkt problem för musiklyssnande?
Vargen skrev:Jag testade hörseln på företagshälsovården när jag började mitt senaste jobb, och kunde med knapptryckningar bevisligen höra toner på 18-19khz utan problem.
LypsylateX skrev:Vargen skrev:Jag testade hörseln på företagshälsovården när jag började mitt senaste jobb, och kunde med knapptryckningar bevisligen höra toner på 18-19khz utan problem.
Är du verkligen säker på detta? Vid ett normalt hörselprov mäts inte högre än 8kHz!
Jag skulle räkna det som fullt normalt att inte höra över 15kHz vid den åldern du har, snarare skulle jag kalla det onormalt att höra högre.
adzer skrev:Om hörseln sakta blir sämre så "kompenserar" hjärnan för detta. Eller dvs du vänjer dig. Så sker bara förändringen inte för fort så märker du inte(eller mycket lite) av den.
Vår hjärna har en fantastiskt förmåga att anpassa sig efter situationen, vi kan stänga ute störmoment och vänja oss vid det mesta som vi aldrig skulle tolerera om vi utsattes för det direkt, men trappar man upp långsamt så blir det behagligare.
Dessuom så är det så att dina öron påverkars av hörselnedsättningen på samma sätt hela tiden vilket ändrar på din inre referens.
Lyssnar du med perfekt hörsel på musik live och sedan kommer hem och din stereo inte spelar över 15kHz så lovar jag att du kommer reagera, men så länge du hör samma sak live som hemma framför stereon så låter det ju som din inre referens säger att det skall göra.
Vargen skrev:Jag märker en annan sak i tone.. Jag verkar extremt känslig mellan 4-8khz där samma styrka på ljuden blir jobbiga angränsande till rent obehagliga jämfört med högre och lägre toner. Är även det normalt?
Ragnwald skrev:mangs skrev:Apropå att tappa 5hHz av sin hörsel, var glad att det är mellan 15kHz och 20 kHz och inte mellan 20Hz och 5020Hz.
Hur menar du?
Vargen skrev:Jag är ganska säker.. Enligt papperet står att hörsel mellan 800-20000hz är "utan anmärkning"..
mineralull skrev:...Intressant nog så är många bra mixare över femtio bast! En undran är om man inte kan träna sin hörsel även om den inte är var den varit?
Chopha skrev:....
Under min utbildning i Falun var det skrämmande många i min klass som nästan inte alls hade någon känsla för mixning. Balansen mellan frekvenser och instrument var ibland katastrofala och i 90% av fallen var verkets dynamiska aspekter helt som bortblåsta. Många av dem jobbar idag i branschen på något vis.
Så hörseln är ju inte helt och hållet nyckeln till en god musikproduktion....
/Christopher
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster