Min första Bluray-spelare.. Frågor!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Min första Bluray-spelare.. Frågor!

Inläggav Vargen » 2012-02-22 13:09

Står i begrepp att få hem min första bluray-spelare (en snikmodell, Sony BDP-S373) och har lite frågor. Jag har en 46" Panasonic GT30Y plasma-tv, är inte intresserad av 3D och sådant utan vill ha så bra normal bild som möjligt. TV:n är kalibrerad efter ett test jag läste, och min undran är om det är skillnad på HDMI-kablar? Jag tycker generellt att HDMI-kablar är jäkligt dyra så kan jag se skillnad på kabeln i fyndkorgen för 99:- och en märkeshistoria för 500:-? Jag kan tänka mig att det är känsligt med en proj och 150" men på en 46" TV?

Nästa fråga gäller musikuppspelning. Min receiver är en Denon 2805 och nu spelar jag det mesta av min musik (och mina filmer) från en Xtreamer via optisk digital till receivern. Nästan all min musik är FLAC.
Sonyn fixar inte FLAC, men väl .wav. Tror ni att det skulle vara bättre att konvertera om musiken till wav och köra via Sonyn än att behålla FLAC och köra via Xtreamern? Och om jag kör vis Sonyn, är det då bättre att köra optisk ut till receivern eller ska jag låta Sonyn sköta omvandlingen och köra vanlig lågnivå till receivern?

Ytterligare en fråga.. Sonyn kan ansluta till internet antingen via en speciell wifi-dongle eller via nätverkskabel. Eftersom jag har routern i köket och ska ha spelaren i vardagsrummet vill jag inte köra via kabel. Den skulle bli 20m lång och dras över tröskel-lösa entréer.. Jag vill inte heller köpa den speciella wifi-donglen då den kostar lika mycket som spelaren. Finns något sätt att kringå detta? Typ någon wifi-mottagare som man kan placera i tv-bänken och som man sedan kan dra en kabel ifrån? Och som inte kostar så mycket pengar..

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-02-22 14:23

Har gjorts tester mellan olika hdmi-kablar och vid 0-3m längder märker man ingen skillnad. Ska man däremot iväg bort till projektor och behöver 20m kabel så bör man inte snåla.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Min första Bluray-spelare.. Frågor!

Inläggav pLudio » 2012-02-22 19:00

Vargen skrev:Sonyn fixar inte FLAC, men väl .wav. Tror ni att det skulle vara bättre att konvertera om musiken till wav och köra via Sonyn än att behålla FLAC och köra via Xtreamern?

Jag skulle inte göra det, men det är väl en smaksak vid sidan om att WAV tar nästan dubbelt så mycket plats och har sämre stöd för tag:ar. Kan du inte spela upp från en DLNA-server som även dekodar FLAC?

Vargen skrev:Och om jag kör vis Sonyn, är det då bättre att köra optisk ut till receivern

Ja.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Min första Bluray-spelare.. Frågor!

Inläggav paa » 2012-02-22 19:06

Vargen skrev:Ytterligare en fråga.. Sonyn kan ansluta till internet antingen via en speciell wifi-dongle eller via nätverkskabel. Eftersom jag har routern i köket och ska ha spelaren i vardagsrummet vill jag inte köra via kabel. Den skulle bli 20m lång och dras över tröskel-lösa entréer.. Jag vill inte heller köpa den speciella wifi-donglen då den kostar lika mycket som spelaren. Finns något sätt att kringå detta? Typ någon wifi-mottagare som man kan placera i tv-bänken och som man sedan kan dra en kabel ifrån? Och som inte kostar så mycket pengar..

En Squeezebox ska ju kunna länka fram signalen från trådlösa routern. Jag har provat att koppla nätverkskabel från min Squeezebox till en liknande Sony-spelare, och tyvärr inte lyckats. Jag kan inte säga att jag provat ända in i väggen, men det verkar inte vara plug-and-play precis, om det nu ens går.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-22 19:17

Vargen skrev:Typ någon wifi-mottagare som man kan placera i tv-bänken och som man sedan kan dra en kabel ifrån? Och som inte kostar så mycket pengar.

Jag vet inte vad en wifi-dongle till din spelare kostar, men den billigaste trådlösa accesspunkten hos Inet kostar 549 kr. Då kan du förlänga ditt fasta nätverk över wifi. Min erfarenhet att streama högupplöst ljud är dock att det krävs IEEE 802.11n för att funka (äldre a/b/g är för långsamt) så frågan är vad du har för router.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-22 20:08

Att musiken i wav tar mer plats gör inget, jag har hårddiskstorlek så det räcker, men hör jag ingen skillnad är det smidigare att köra via xtreamern och då fortsatt ha musik och film på samma ställe. Jag får väl helt enkelt lägga lite musik i wav på ett usb-minne och jämföra med samma musik i FLAC via xtreamern. Kopplar jag båda via optisk ut så blir jämförelsen enkel. Kul att höra att omvandlingen i receivern är så bra att jag bör köra optiskt ifrån sonyn. Spelaren har fått fin kritik som musikåtergivare.
Det hade varit bra att kunna använda Sonyn till allt, även film, och då ställa xtreamern i sovrummet för att kunna ha tillgång till filmerna även där men sonyn har en skitdum brist. Den avkodar .mkv (mina filmer är i huvudsak 720 och 1080p) och spelar upp 1080p .mkv som ingenting. Den tar däremot inte andra formateringar än FAT32 så filstorlekar över 4gb ser den inte. I princip ingen av mina filmer är mindre än 4gb..

Vad gäller att kunna "omvandla" wifi till kabel så fick jag tips om denna:
http://www.netonnet.se/art/dator/natver ... 3805.4070/

Bra pris, och med 4 utgångar för nätverk så kan jag koppla in både tv, xtreamer och bluray. Jag har ingen "server" och planerar inte att streama vare sig musik eller film så jag har inga direkta krav på prestanda. Jag vill bara komma åt BD-Live, kunna uppdatera prylarna smidigt via nätet och kolla lite youtube på tv:n. Jag är ingen wiz på datorer men fabrikatet Asus har jag trots allt hört talas om, så det känns som ett tryggt köp.

Ytterligare en fråga..
Bluray-filmer har ju "högupplöst" ljud som min receiver inte klarar av att avkoda. Hur funkar det om jag kopplar optiskt till receivern? Jag har en misstanke att jag kanske ändå måste koppla analogt så att spelaren får mixa ner till stereo och sedan använda något i stil med ProLogic II för surroundljud, eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-23 00:19

Det finns väl möjlighet att köra analog flerkanal i HDMI-utgången om jag inte missminner mig. Vad står det i manualen?
Eller har din förstärkare inte HDMI-ingång heller?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-23 08:54

paa skrev:Det finns väl möjlighet att köra analog flerkanal i HDMI-utgången om jag inte missminner mig. Vad står det i manualen?
Eller har din förstärkare inte HDMI-ingång heller?

Nej, den har ju inte det.. Hade jag varit smart hade jag valt en annan spelare, för det finns lågnivå in för alla kanaler på receivern men inte motsvarande utgångar på spelaren. Dolby digital och dts från dvd-spelare funkar fint men de högupplösta formaten från bluray kommer inte att funka. Jag får läsa manualen för spelaren när den kommer. Kanske kan den omvandla ljudet till något receivern begriper.

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2012-03-03 01:31

Det är synd att din receiver saknar HDMI. Jag tycker att de högupplösta ljudformaten tillför rätt mycket. Jag förstår inte hur man kan ha missat att uppmärksamma dem mer än man har gjort. De tillför minst lika mycket som den höga bildupplösningen. Gamla DD och DTS har inte en chans mot deras nya varianter som förekommer på BluRay.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-03 08:30

Jag skulle byta spelare till en med alla kanaler analogt ut annars så missar du HD-ljudet helt tills du bytt din reciever.
Wav har inte sämre stöd för taggar, det har inget stöd för taggar. Dvs. Det går många ggr att tagga en wav fil MEN det blir inte en wav fil med taggar för wav är en standard utan taggar. Finns inget som säger att alla filer går att spela upp eller att taggar hänger med om du flyttar filen. Eller att filen går att köra på alla spelare. Kör flac eller annar lossless som stödjer taggar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-03-03 11:07

Varför inte köpa en Panasonic för ca 1000:-.

Då kan du använda samma fjärr som till TVn. Själv har jag ruskigt svårt att se/höra skillnader mellan BD spelare :)

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-03 11:30

Har nu fått hem spelaren och testat lite, och trots allt man väljer t.ex DTS-HD som ljud så skickas samtidigt ett vanligt DTS-spår som förstärkaren kan tolka. Skönt.. Jag trodde att jag skulle bli fast vid stereoljud och PLII Cinema..

Anledningen till att det blev denna spelare är att den är en dellikvid i en affär jag gjort. Jag sålde ett par högtalare och fick en summa pengar och spelaren. Den har även fått lyriska tester och är liten, smidig och snabb så den verkade passa. Den har även optisk digital ut vilket inte är så vanligt på blurayspelare tydligen och de coaxiala på receivern är upptagna.

Hade det handlat om nyköp hade jag såklart satsat på en modell med analoga utgångar för det högupplösta formaten. Receivrar är dock rätt billiga nu, och man hittar begagnade modeller med HDMI och stödet som krävs runt 1500 spänn (som Onkyo 605 och liknande) men jag gillar min Denon. Jag tror inte att jag nödvändigtvis byter upp mig kvalitetsmässigt om jag skaffar en nyare men billig modell och samtidigt har jag frontar som är lätta i basen. Jag vill alltså kunna få med subben även i Direct-läget och få andra receivrar erbjuder den möjligheten. Sedan detta med LFE-kanalen.. För kvällstittning på film är det guld värt att kunna sänka den med ett separat reglage utan att den generella utnivån till subben ändras, för att slippa att det som är lagom volym plötsligt exploderar och väcker hela huset. Inte heller den finessen verkar finnas i modernare receivrar så jag vill nog helst behålla min Denon..
DTS får duga tills vidare, alltså!

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2012-03-03 17:28

Jag hade tidigare Carlssonplanets rekommenderade Blu-Ray spelare LG BD-370 och var nojd med den.
Dock efter att ha tittat pa for mycket reklamfilm for 3D fick jag for mig att kopa en 3D TV och en 3D kapabel Blu-Ray spelare och jag maste erkanna att uppgraderingen fran LG 370'n till en Panasonic BDP210 var riktigt stor. Bade vad galler bilkvalitet och ljudkvalitet. Klart rekommenderad spelare
for pengarna. Dock ar Panasonics menysystem ganska segt.
Redaktör på Faktiskt.io

Återgå till Generellt om hifi