Står i begrepp att få hem min första bluray-spelare (en snikmodell, Sony BDP-S373) och har lite frågor. Jag har en 46" Panasonic GT30Y plasma-tv, är inte intresserad av 3D och sådant utan vill ha så bra normal bild som möjligt. TV:n är kalibrerad efter ett test jag läste, och min undran är om det är skillnad på HDMI-kablar? Jag tycker generellt att HDMI-kablar är jäkligt dyra så kan jag se skillnad på kabeln i fyndkorgen för 99:- och en märkeshistoria för 500:-? Jag kan tänka mig att det är känsligt med en proj och 150" men på en 46" TV?
Nästa fråga gäller musikuppspelning. Min receiver är en Denon 2805 och nu spelar jag det mesta av min musik (och mina filmer) från en Xtreamer via optisk digital till receivern. Nästan all min musik är FLAC.
Sonyn fixar inte FLAC, men väl .wav. Tror ni att det skulle vara bättre att konvertera om musiken till wav och köra via Sonyn än att behålla FLAC och köra via Xtreamern? Och om jag kör vis Sonyn, är det då bättre att köra optisk ut till receivern eller ska jag låta Sonyn sköta omvandlingen och köra vanlig lågnivå till receivern?
Ytterligare en fråga.. Sonyn kan ansluta till internet antingen via en speciell wifi-dongle eller via nätverkskabel. Eftersom jag har routern i köket och ska ha spelaren i vardagsrummet vill jag inte köra via kabel. Den skulle bli 20m lång och dras över tröskel-lösa entréer.. Jag vill inte heller köpa den speciella wifi-donglen då den kostar lika mycket som spelaren. Finns något sätt att kringå detta? Typ någon wifi-mottagare som man kan placera i tv-bänken och som man sedan kan dra en kabel ifrån? Och som inte kostar så mycket pengar..