Köpte en receiver för några år sedan under förevändningen att det var en AVR-2805 och just 2805 står det på manualen. Efter att ha kikat i Bamsefars tråd om att driva basar med zone 2 blev jag nyfiken på om även jag skulle ha den möjligheten och kollade manualen. Där står att jag ska ha en rca-ingång på baksidan, längst till vänster sett bakifrån och som 4:e rca-par sett nerifrån avsedd för inkoppling av zone 2. Jag drar fram receivern och tittar, men jag har bara 3st rca-par där och på platsen där zone 2-ingången ska sitta finns bara plåt.. Kollar för första gången framsidan och längst nere till höger står det...AVR-2105...
Gissa om man känner sig lurad..
Jag plockar snabbt fram en manual för 2105 på nätet, men det lustiga är att även där finns bild på en ingång för zone 2 på samma ställe, och som jag alltså saknar.
Visserligen är manualen jag hittade på engelska och det kanske skiljer mellan olika versioner men att rationalisera bort en så bra funktion?
Jag undrar alltså vilken lustig receiver jag har? Tydligen är det ingen 2805 som jag trott, men trots att det står 2105 på fronten så saknar den en viktig funktion som 2105 ska ha..
Så vad gäller? Har svenska 2105 ingen zone 2 och jag är körd?
Eller ska jag leta någon annanstans?
Nu är väl de flesta borta men jag har fattat att 2105 och 2805 har använts rätt flitigt av medlemmar här så någon kanske vet vad som gäller.