Var det inte att, om man upplever ljudet mer dynamiskt, så är det i själva verket mer komprimerat.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Men... hur var det nu som brukade sägas från KTH?
Var det inte att, om man upplever ljudet mer dynamiskt, så är det i själva verket mer komprimerat.
Ragnwald skrev:Om man upplever ljudet mer dynamiskt, så är det i själva verket mer komprimerat.
RuneStone skrev:Om man tar en tidig 90-talsbil, ett orginal ljudsystem och en bilresa i 90km/h så kanske man har ett grundbrus på 80dB. Man har en maxkapacitet i ljudsystemet på kanske 100dB. Kör man då väldigt dynamisk musik så lär man antingen bli döv eller blåsa konerna genom dörrarna vid starka transienter...
Svante skrev:Ja, fast det handlar ju bara om en felanvändning av ordet, inte att man egentligen upplever större skillnader i nivå.
Tykho skrev:Hörde en intervju med Michael B Tretow ang ABBAs mixar. Dom gillades inte avradion eftersom han mixade både sång och musik så dom låg i samma nivå
Ragnwald skrev:Men... hur var det nu som brukade sägas från KTH?
2-ch skrev:Tykho skrev:Hörde en intervju med Michael B Tretow ang ABBAs mixar. Dom gillades inte avradion eftersom han mixade både sång och musik så dom låg i samma nivå
Jag som fått för mig att Tretow:s mix av ABBA var avsedda att låta så bra som möjligt just i en transistorradio. Oftast ganska rejält skuret i basen är den i alla fall.
Undrar var jag fått det uppfattningen ifrån
RuneStone skrev:Man borde väl kalla det för "destruktiv mastering", det som diskuteras i tråden.
För mig är mastering någonting bra där man anpassar slutmixen för utgivningsformatet.
förr gjordes en del radioversioner på låtar. Dessa var då komprimerade och många gånger utsatta för en del loudness för att passa radion. Detta var ju ganska bra då det ofta var behagligare att lyssna på i ett par hörselkåpor, en bil eller en dålig köksradio.
Om man tar en tidig 90-talsbil, ett orginal ljudsystem och en bilresa i 90km/h så kanske man har ett grundbrus på 80dB. Man har en maxkapacitet i ljudsystemet på kanske 100dB. Kör man då väldigt dynamisk musik så lär man antingen bli döv eller blåsa konerna genom dörrarna vid starka transienter..
Rätt master för rätt medium är melodin, om man gör separata radiomixar så kan dom välljudande mixarna fortfarande få vara kvar på skivorna.
IngOehman skrev:Att tro att det, baserat på förutsättningarna, skulle finnas ett "recept för
radioutsändning" är att bedra sig själv. Förutsättningarna kan variera hur
mycket som helst mellan olika radiolyssnare. Det enda ställa man kan ta
mer eller mindre intelligenta beslut, är på platsen där fonogrammet skall
användas. Det vill säga; fonogrammet bör inte vara för-förstört.
Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, fast det handlar ju bara om en felanvändning av ordet, inte att man egentligen upplever större skillnader i nivå.
Nu vet jag inte vem du svarade men om det var en kommentar till mitt inlägg... jag tycker nog att man upplever större skillnader i nivå fast det mätmässigt är tvärtom. I alla fall om man lyssnar på gles musik med mycket tyst pling-plong och inspelad så även en riktig lokal finns med.
/ B
Svante skrev:Alltså, om de svagare ljuden framhävs så upplever man dem mer och då upplever man större nivåskillnader. Men om man funderar och lyssnar "analytiskt" så upplever man att nivåskillnaden är mindre.
MagnusÖstberg skrev:Tror du underskattar människan Bill, dynamik vet alla vad det är, det sätts bara olika epitet på det. Min mamma kallar dynamik för "sväng", det har jag empiriskt undersökt.
Morsan är jazztok
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Tror du underskattar människan Bill, dynamik vet alla vad det är, det sätts bara olika epitet på det. Min mamma kallar dynamik för "sväng", det har jag empiriskt undersökt.
Morsan är jazztok
Eftersom "dynamisk" betyder "föränderlig" allmänspråkligt så är ju inte det så konstigt, "sväng" är ju att man avviker systematiskt från nominella notvärden.
Just betydelsen "föränderlig" tror jag att folk i allmänhet har koll på. Däremot vet nog inte 80% av folk vad den tekniska definitionen på dynamik är, och ytterligare 10% tror att de vet hur det låter men har fel.
Typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster