Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Jag har satt upp en akustikmojäng i taket. Det finns sedan tidigare en tjock heltäckningsmatta i rummet. Sedan den kom upp i taket får man en stöt varje gång jag ska trycka på någon knapp på stereon (på metallytor), då man kommit in i rummet och gått några steg på mattan. Det är lite halvjobbigt faktiskt. Det är rätt konstigt att problemen började sedan takmojängen kom upp. Är det någon som kan ha några idéer om hur man kan lösa problemet? Luftfuktare? Sprayflaska med vatten med lite diskmedel? Subjektivt utprovade husmorsknep duger som argument!:wink:
Sedan undrar jag ju lite vad det kan tänkas bero på. Akustikmojängen består av brädor och mellan dessa och taket ligger det Vital cellulosaisolering.
Bill50x skrev:Det känns som att upphängningen av akustikmojängen i taket bara är en tillfällighet i tiden, dvs du hade fått problemen ändå just nu. Isolerande/uppladdningsbara material laddas i princip bara upp när de hanteras och eventuell uppladdning brukar klinga av efter några dagar (i absolut värsta fall alltså, ofta snabbare).
StefanH skrev:Vintertid är värsta tiden vad gäller ESD-problem = Torr luft.
Prova att jorda mattan kanske.
Annars kan du installera en joniseringsutrustning.
Satte in en sådan på ett arbetsavsnitt på jobbet (förra).
http://www.esd-center.se/esd-skydd/instrument-och-jonisering/
MagnusÖstberg skrev:Det verkar krävas lite luftcirkulation
Dags att ta dit betongborrarna Johan?
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det verkar krävas lite luftcirkulation
Då får man fundera på det akustiska skalskyddet. Varje hål leder ljud också.
paa skrev:Hjälper det att gå barfota?
det var inte roffe ... det var Blomman som gjorde den låtenAdhoc skrev:Bot 1: Hasa inte omkring i de där gamla Foppa-tofflorna nå´ge mer. Du borde tjacka spikskor och listigt dra iväg (Tips från Roffe Wikström (?))
2-ch skrev:Tjejer brukar bota statisk elektricitet med hårspray. Typ på strupbyxor/fuskpälsar mm.
Det luktar lite illa en stund förstås men är tydligen effektivt säger dom.
Hur hållbarheten är vet jag däremot inget om.
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det verkar krävas lite luftcirkulation
Då får man fundera på det akustiska skalskyddet. Varje hål leder ljud också.
Det är vi medvetna om. Lokalen har idag ingen tilluft, vilket är planerat att inhämtas via en kanal från innegård. Luftflödet kan styras. Man kan planera var luftintaget placeras. Luften går sedan ut via frånluftsventiler i lägenhetens övre parti.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster