Vart skall watten spelas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nl1970

Vart skall watten spelas?

Inläggav nl1970 » 2005-07-18 23:05

Tror det här har varit uppe förut men jag vill ändå ha en tråd som klargör hur watten på ett slutsteg ska fördelas :?: Vad behövs uppåt i registren och vad behöva nedåt? Så klart delar jag aktivt själv.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-18 23:52

Medeleffekten är mycket större i basen än i diskanten men enligt de mätningar jag gjort på några skivor så är toppeffekten ungefär samma i de olika registren (då delade jag vid 300hz och 2700hz 12db/okt LR har jag för mig). Alltså skulle man behöva en förstärkare till diskanten som svingar lika många volt som till basen (=> samma effekt om lasten är samma), givet förståss att elementen har samma känslighet.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-19 00:01

norman skrev:Alltså skulle man behöva en förstärkare till diskanten som svingar lika många volt som till basen (=> samma effekt om lasten är samma), givet förståss att elementen har samma känslighet.

Är lasten samma på basen som på övriga register?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-19 00:33

nl1970 skrev: Är lasten samma på basen som på övriga register?

Elementen kan ju ha olika impedans (last) så då blir effekten egentligen olika vid samma spänning, fast detta är inget att bry sig om eftersom effekten hos förstärkare brukar anges vid en viss last vilket ger ett visst spänningssving. (t.ex. 100Watt vid 8ohm ger ett spänningssving (p-p) på 80v)

hmm blev det virrigt nu..?...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-19 18:55

Om du har två slutsteg, och ska välja ett till toppdelen och ett till botten delen, skulle jag välja det kralligaste/bästa till toppdelen. Där vil man inte att det ska klippa och dista och ha sig, iaf inte jag. :)

Men testa att labba och ha dig!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-19 19:16

Har provat båda stegen till topparna och tycker inte det var någon direkt skillnad. Har inte provat Naden till basarna men får göra det någon dag.

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-07-24 17:40

Bäst steg högst upp i frekvens. Solklart.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-24 17:53

Låter de ungefär likvärdigt så är det nog bättre att ha det effektstarkare steget i basen. Visst ska det inte dista i högre registren, men effektuttagen där är oftast mycket kortvarigare, d.v.s. det räcker med en halvstor kondensatorbank, man behöver ingen stor nätdel.

Tänker jag galet? :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-07-24 20:11

Är nog bättre???
Jag har provat runt en hel del och är HELT övertygad om att diskanten gör mer bruk av ett bättre slutsteg. Skiljer det alltför mycket mellan stegen i kvalitet är det bättre att ham bara ett och köra passivt.

/iris

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-24 21:19

dawen skrev:Visst ska det inte dista i högre registren, men effektuttagen där är oftast mycket kortvarigare, d.v.s. det räcker med en halvstor kondensatorbank, man behöver ingen stor nätdel.

Precis! Men steget bör ändå kunna lämna samma spänning*. Så det blir lite beroende på hur tillverkaren anger effekten, om det är t.ex. kontinuerlig effekt eller toppeffekt.

Det bästa är ju förståss att kolla lite närmare på stegen man har och på elementen de skall driva och utifrån det välja. (det kan bli lite knäppt att prata om "det bästa steget" o.s.v. då dom kan ha olika brister och passa olika bra till olika saker)

*iof beroende på musikval och såklart elementens känslighet

Kan ju också passa på att nämna att det inte alltid är optimalt att driva element direkt med ett slutsteg, kan alltså vara en fördel ibland att driva elementen med en lite högre impedans.

Återgå till Generellt om hifi