Cerwin Vega-kväll på hifiklubben

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Cerwin Vega-kväll på hifiklubben

Inläggav PontusEriksson » 2012-03-28 21:15

Ja, ikväll var det CV-kväll på diverse hifiklubbar runt om i landet.

Var det någon annan som var på plats? Själv var jag på hifiklubben här i Västerås. Rätt trevligt faktiskt. När det kommer till högtalarna var ju de enda som imponerade något vidare de största, med 2x15". De mindre kändes ganska "meh", inget tryck i basen och inget vidare ljud annars heller. Å andra sidan stod de lite dumt till, utan bakvägg precis bakom och med ett skallrigt skyltfönster ett par meter bakom. Enligt uppgift hade två av de som jobbade i butiken sett suddigt när de körde de största i det lilla demorummet. Så kapacitet verkar det utan tvekan finnas.

Men sammantaget en trevlig sammankomst tycker jag allt. :) Kvinnohalt: ca 10% :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-03-28 21:46

c-v var ganska bra en gång i tiden men det är en svunnen tid.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-28 22:33

OT: Snälla boom, kan du inte byta avatar - jag kan inte läsa dina inlägg utan att må riktigt illa av den där hemska figuren på bilden... *hittar ingen lämplig smiley som avslut*

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-03-28 22:42

boom skrev:c-v var ganska bra en gång i tiden...

- Jag var ett stort fan av CV förr, nu har jag ingen aning om vad de sysslar med. Men just bra i fråga om hifi var de ju aldrig. Däremot var de väldigt skojiga, ungefär som en 1 100 hk Malibu från 1969. Kul att ösa på med, man skrattade högt hela tiden...men så fort det började svänga började man titta på annat håll efter andra egenskaper. Men egentligen har du ju rätt, de VAR bra, på sitt lite annorlunda sätt...
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-29 08:52

Kalejdokom skrev:OT: Snälla boom, kan du inte byta avatar - jag kan inte läsa dina inlägg utan att må riktigt illa av den där hemska figuren på bilden... *hittar ingen lämplig smiley som avslut*

figuren på bilden har väl ännu inte visat om han är hemsk?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-29 11:40

Nu får vi ju inte diskutera politik, men man kan väl säga att han har en del i bagaget att hantera. Vi får väl se hur det går...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-29 16:36

Kalejdokom skrev:OT: Snälla boom, kan du inte byta avatar - jag kan inte läsa dina inlägg utan att må riktigt illa av den där hemska figuren på bilden... *hittar ingen lämplig smiley som avslut*

Den här kanske: Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-03-29 23:27

Har vart inne innan och fått lyssna på XLS-28. Den kan spela STARKT utan att låta det minsta ansträngd. Bas spelar de , mycket också , men absolut inte bra.
Men det är nog någon slags rekord i att "lägga en filt" framför diskant och mellanregister i xls serien , har själv ägt clsc och de spelade bra mycket renare i diskant och mellanregister..
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-03-30 08:31

Har tidigare lyssnar på CLSC215 i Karlstad, kan ju inte påstå att dom imponerar speciellt mycket mer än att dom spelar för jävla högt för en förhållandevis billig peng. Men det är väl ungefär så CV alltid gjort.

Jag vad upplevt med CV(dock aldrig mätt, men däremot lyssnat och simulerat) är att dom tycks bygga sina lådor med en s.k. "disco-puckel", dom brukar har bra tryck i basen vid 60-70Hz. Gissar att det är mycket därför dom imponerar på många..

Gällande mellanregister och diskant så vill man nog helst stoppa i öronproppar..

Hifi - Nej!
Party - Ja!
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-30 08:47

Cv är ju dessutom omänskligt fula. Måste man göra en partyhögtalare till något som liknat en likkista i svart med de löjligt fula röda ringarna.

Vega är för mig för att likna vid något annat en
Bild

Stora fula och komplett onödiga. :)

Gillar att de kör sitt koncept men ett designmässigt lyft?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-30 10:49

Vicken fin bil du har. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-01 03:09

Jag var där (kungens kurva) som gammal avdankad CV-fan :wink:
Dom hade bullat upp med sitt största sortiment. 21"-sub och modellen med dubbla 15" + eget steg på 2*500W.
Det spelades starkt (så starkt att det både klippte och att säkringen rök) men det är väl det som är meningen med dessa högtalare.

Hi-fi.. knappast, party-party... Massvis!
Vill man lyssna på rockmusik vid dessa nivåer är Cervin wega ett självklart val. Skoj som attan :)
Suben tillförde inte så där jättemycket, och rullade av redan vid 30hz om jag förstod saken rätt. I övrigt ser jag dessa som prisvärda för sitt ändamål.
Denna recention bygger endast på ett enda butiksbesök, så ta den med en näve salt.

Dom har gjort betydligt bättre saker förr.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-04-01 09:33

Var det med moder komprimerad musik man klipptevstegen?
Borede varit medelnivå kring 120dB då?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-01 17:23

Alexi skrev:Var det med moder komprimerad musik man klipptevstegen?
Borede varit medelnivå kring 120dB då?

Det var till den senaste Ironman filmen. Försteget stod på 0db och slutsteget på max. Det var starkt, men inte skitstarkt.

Återgå till Generellt om hifi