Kan man lita på sina öron?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Väljer du med egna öron det som du tycker låter bäst eller väljer du det som "måste" vara rätt?

Litar helt på mina egna öron
19
40%
Litar oftast på mina öron men lyssnar på andra
23
49%
Litar på det som verkar enligt mig vara logiskt utan influencer av andra även om andra tycker min logik är fel
1
2%
Litar på det andra säger är logiskt
4
9%

Antal röster : 47

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-02 18:10

mx skrev:Bara jag som även använder ögonen? :)

När jag köpte min DAC så valde jag mellan Nuforce DAC-9 och Hegels synnerligen kritikerrosade HD20, eftersom jag inte hörde någon skillnad så valde jag den som var snyggast. Å andra sidan, hade jag hört en tydlig skillnad så hade jag valt den, även om den sett ut som en påse nötter. Bevisas av att jag har en NAD 208, den lär inte ha vunnit något annat än "inre" skönhetspriser... Så jo, ibland får ögonen vara med, ibland inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-02 18:11

Jag litar ganska mycket på mina öron men tycker att det är bra att höra andras omdömen också. Men jag är ganska klar på hur min känsla för hur naturligt ljudet är. Jag kan mycke väl tänka mig att välja A istället för B om det är högtalare. Elektronik tar i regel längre tid att bestämma sig för hur det låter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-02 18:18

Jag litar på mina öron och min hjärna för att hitta den ljudbild som jag finner vara mest tilltalande.

Jag litar däremot inte mycket på min förmåga att finna den mest naturliga (= transparens?) ljudbilden. Jag var ju troligtvis inte med vid inspelningstillfället.

EDIT: Vilket alternativ passar in på mig?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-02 19:19

jag tycker inte om att chansa när jag shoppar, och när jag shoppar blir jag lätt nervös och får tunnelseende och kan inte ordna intrycken, så recensioner i tidningar och inlägg på faktiskt.se är fantastiska hjälpmedel för mig att köpa rätt grejjer
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-02 20:07

celef skrev:jag tycker inte om att chansa när jag shoppar, och när jag shoppar blir jag lätt nervös och får tunnelseende och kan inte ordna intrycken, så recensioner i tidningar och inlägg på faktiskt.se är fantastiska hjälpmedel för mig att köpa rätt grejjer

Håller med. Recensioner och rekommendationer fungerar för grovgallring, om jag nu inte råkar springa på något jag aldrig hört eller läst om och upptäcker att det låter bra alldeles själv. När recensenterna skriver att något låter superbra så lyssnar jag bara med halva örat, för det skriver de nästan om allting. Skriver de att något är skräp på ena eller andra sättet så "tror" jag på dem och hoppar över den prylen i min egen utvärdering. Livet är för kort för att själv hinna med att prova allting ordentligt, så på något vis måste man gallra. Jag behöver leva med prylarna i mellan sex månader och 25 år för att bli överens med mig själv om vad jag tycker. Öppet köp i 30 dagar är blaha blaha
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-02 21:16

för att jag ska känna mig trygg måste flera källor vara samstämmiga, till exempel om hifi&musik skriver att en högtalare är bra men hifichoice skriver att den är dålig så är högtalaren inget för mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
bearwik

Inläggav bearwik » 2012-04-02 22:44

Bara jag som även använder ögonen? :)

Om jag hade haft större ekonomiska förutsättningar skulle ögonen få bestämma i lite högre grad på så vis att om jag valde mellan två jämbördiga produkter skulle jag ta den jag tycker är snyggast. Nu är det inte så, så nu har jag skitfula slutsteg som låter jättebra. :)
Budgetaudiofil med utvecklingsambitioner
Min hifi-resa: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-02 23:06

JanBanan skrev:
mx skrev:
Flint skrev:
mx skrev:Bara jag som även använder ögonen? :)

Till vad?

Till att avgöra om jag ska köpa en högtalare, förstärkare etc.

Ja. Vi andra köper prylar i blindo.

Egentligen kanske man skulle köpa hifi i blindo också? "Vi installerar blint!" blir nya grejen. Sen kanske man sitter nöjd ända till den dag man tjuvkikar i IKEA-skåpet och upptäcker en (känsliga läsare varnas) BOSE Lifestyle-anläggning därinnne. The horror! :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-02 23:17

Jag litar helt på mina öron men tar gärna till mig av vad andra tycker.
Det där med logik är ju lite knepigt. För att logiken skall funka så krävs det ju lite förkunskaper. Utan kunskap eller med fel kunskap så kan ju logiken leda en på villovägar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-03 07:01

I min anläggning här hemma så litar jag min hörsel i hög grad.
Jag är nöjd med den nuvarande setupen också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-03 07:19

Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-03 07:31

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.

+1

Så funkar nog alla. Det som skiljer mellan människor tycker jag är tolkningen av orsak och verkan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-03 07:47

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Så funkar nog alla. Det som skiljer mellan människor tycker jag är tolkningen av orsak och verkan.

Det var väl mitt ställningstagande i den frågan jag beskrev, typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-03 07:52

Svante skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Jodå. Jag ville bara betona att det inte är säkert att man tolkar rätt bara för att man försöker. Man kan ha missat något eller fastnat i fel trend.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-03 08:24

Harryup skrev:
Jax skrev:Hittar inget passande alternativ.

Vad saknar du? Tänk på att jämförelsen gäller mot inre referensen och inte med hjälp av mätningar.

mvh/Harryup

Svante förklarade det rätt bra. Det räcker inte med perception.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-03 08:27

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Jodå. Jag ville bara betona att det inte är säkert att man tolkar rätt bara för att man försöker. Man kan ha missat något eller fastnat i fel trend.

Hmm, jag förstår inte. Vad är det man ska tolka menar du? Mätningar eller lyssningsupplevelser?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-03 08:29

Svante
Äh, vi tar det om några år så behöver vi inte så många ord. Det får räcka så här så länge.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-03 08:40

Däremot får perceptionen i sin dumma form styra valet av prylar.

Håller med.

Många låter perceptionen leda dem, och ifrågasätter sällan det de upplever. Annars skulle inte Det Okända, kristallhealing och homeopati vara så populärt.

"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-03 09:01

Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.

Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden. Debatterna här på forumet är urexempel på det. Alla med lite tekniskt intresse tror sig ha "rätt". Det gäller hela skalan från RCA-pluggsanalytiker till tramsparensanalytiker.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-03 10:22

Flint skrev:
Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.

Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden.

Nja, jag tänker inte på tekniska förklaringar, utan mer "trissor låter grus" - en icke-förklaring där den verkliga orsaken till upplevelsen aldrig undersökts.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-03 10:32

Flint skrev:

Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden. Debatterna här på forumet är urexempel på det. Alla med lite tekniskt intresse tror sig ha "rätt". Det gäller hela skalan från RCA-pluggsanalytiker till tramsparensanalytiker.

Instämmer. Been there, done that. Det finns få saker som är så fördumande som när man just har börjat lära sig något och tror att man kan allt.

Och för den som nu tror att jag bara menar tonåringen med begynnande hifiintresse så är det inte så. Även som vuxen utsätts man för (alla borde iaf utsätta sig för) nya områden som man inte är expert inom. Då får man ta på sig ödmjukhetshatten.

Samtidigt så KAN det ju också vara så att man faktiskt ÄR expert på det som avhandlas. Fast även då är ödmjukhetshatten klädsam, för även en expert kan lära. Bästa sättet att göra det är att försöka förstå hur den andre tänker.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 10:58

Nu ger ju inte samma anläggning samma upplevelse från gång till annan... Dagsform, humör mm spelar in. Klart man måste lyssna på vad andra har att säga (vänner, forum tester, mätningar...) men mer för att bekräfta eller ifrågasätta den egna upplevelsen. Stämmer det inte måste man väl fråga sig varför?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-03 12:50

Jocke skrev:Nu ger ju inte samma anläggning samma upplevelse från gång till annan...

Det där har jag hört förr att många säger, men har jag väl trimmat in en anläggning tycker jag att den alltid låter förbannat bra, oberende av humör och annat.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-03 14:16

Svante skrev:
Flint skrev:

Instämmer. Been there, done that. Det finns få saker som är så fördumande som när man just har börjat lära sig något och tror att man kan allt.

Och för den som nu tror att jag bara menar tonåringen med begynnande hifiintresse så är det inte så. Även som vuxen utsätts man för (alla borde iaf utsätta sig för) nya områden som man inte är expert inom. Då får man ta på sig ödmjukhetshatten.

Samtidigt så KAN det ju också vara så att man faktiskt ÄR expert på det som avhandlas. Fast även då är ödmjukhetshatten klädsam, för även en expert kan lära. Bästa sättet att göra det är att försöka förstå hur den andre tänker.

Ja, men Jösses vilka bra inlägg du kommer med idag. Det gör du förstås ofta men detta var speciellt bra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-03 14:37

Objektivisten skrev:
Jocke skrev:Nu ger ju inte samma anläggning samma upplevelse från gång till annan...

Det där har jag hört förr att många säger, men har jag väl trimmat in en anläggning tycker jag att den alltid låter förbannat bra, oberende av humör och annat.

Grattis! :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-03 20:27

Ja, Svantes inlägg är allt som oftast både pedagogiska och tänkvärda.

Alternativen i omröstningen har jag nog från tid till annan kunnat kryssa för allihop men hittar inte den som stämmer för dagen :wink:
Just nu går jag på en kombo av känsla, hörsel, utseende med en krydda av vad andra tycker. Inte nödvändigtvis i den ordningen heller.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi