Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut.
penke62 skrev:Just detta exempel med Dido är en vbr som ligger mellan 216 och 264. Fenomenet har dock hörts på både vbr, 320 och flac. Just flac stör mig att det kan låta knepigt på, dock har jag inte haft möjlighet att jämföra mot cd.
Annat exempel i olika varianter är Metallicas One. En ganska kraftig bastrumma som ibland känns som den ska dra ut trummhinnorna ur öronen i stället för tvärtom.
Rollo skrev:penke62 skrev:Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut.
Hmm, det där låter som överdriven dynamikkomprimering. Är det samma utgåva av låten som spelas i bägge fallen?
Låter det lite grann som Call on Me? (Försök fokusera på ljudet, inte bilden.) Dvs att bastrumman sväljer alla andra ljud?
penke62 skrev:Rollo skrev:penke62 skrev:Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut.
Hmm, det där låter som överdriven dynamikkomprimering. Är det samma utgåva av låten som spelas i bägge fallen?
Låter det lite grann som Call on Me? (Försök fokusera på ljudet, inte bilden.) Dvs att bastrumman sväljer alla andra ljud?
Har bara lyssnat som hastigast i lurar, men det är på det hållet jag menar.
mx skrev:penke62 skrev:Det är både egna och "andras". Jag har haft funderingar på om mina egna är bristfälliga, kunskapsnivån är tämligen låg vad gäller den biten.
Du har inte bara råkat kopplat högtalarna med fasfel?
penke62 skrev:mx skrev:penke62 skrev:Det är både egna och "andras". Jag har haft funderingar på om mina egna är bristfälliga, kunskapsnivån är tämligen låg vad gäller den biten.
Du har inte bara råkat kopplat högtalarna med fasfel?
Menar du den ena, eller att båda skulle vara vända? Jag provade att vända en, och en dålig mp3 blev bättre, men cd:n blev avsevärt sämre.
penke62 skrev:Menar du den ena, eller att båda skulle vara vända? Jag provade att vända en, och en dålig mp3 blev bättre, men cd:n blev avsevärt sämre.
Bill50x skrev:Det finns de som menar att den absoluta fasen är viktig i återgivningen. Dvs att man inte fasvänder någonstans i kedjan.
penke62 skrev:Annat exempel i olika varianter är Metallicas One. En ganska kraftig bastrumma som ibland känns som den ska dra ut trummhinnorna ur öronen i stället för tvärtom.
aisopos skrev:Dom brukar däremot ha svårt att förklara hur man ska veta veta hur många gånger fasen har skiftats under produktionsledet av skivan.
Bill50x skrev:aisopos skrev:Dom brukar däremot ha svårt att förklara hur man ska veta veta hur många gånger fasen har skiftats under produktionsledet av skivan.
Det spelar nog mindre roll. Huvudsaken är att det är rätt i sista ledet jmf med det första.
NiklasF skrev:Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?
penke62 skrev:NiklasF skrev:Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?
Jämförelsen med olika Dido är gjord från dator. I övrigt är det mellan dator och bluray det jämförs.
NiklasF skrev:penke62 skrev:NiklasF skrev:Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?
Jämförelsen med olika Dido är gjord från dator. I övrigt är det mellan dator och bluray det jämförs.
Ordna gärna så att du kan jämföra ifrån samma källa, blir lite äpplen/päron annars.
NiklasF skrev:Använder du dessutom highend-koppling alá rca-tele och inte har koll på dina inställningar för ljudet i datorn så blir det snabbt rätt galet.
penke62 skrev:Det är lugnande att ingen gissar att det är någon fel på högtalarna. Det var jag lite orolig för.
Bill50x skrev:penke62 skrev:Det är lugnande att ingen gissar att det är någon fel på högtalarna. Det var jag lite orolig för.
Varför skulle det vara fel på högtalarna om det låter olika bra mellan olika rippar? Högtalarna återger ju bara det som matas in i dem. Om högtalarna sedan återger detta bra eller dåligt är en annan sak.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster