Konstigt ljudfenomen - mp3 vs. cd.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Konstigt ljudfenomen - mp3 vs. cd.

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-09 19:08

Jag har efter införskaffande av ett par Canton RC-L fått lite problem. Tyvärr blir det så att det spelas mestadels mp3 och flac. Det har tidigare varit hyfsat, men med de här högtalarna uppfattar jag stora skillnader i ljudet jämfört med tidigare (också Canton, ett sub-sat som heter Combi SC). Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut. Extra tydligt när hustrun spelade Dido idag, Life For Rent-plattan. Fasvändning gav inga större skillnader. Däremot när jag satte på den fysiska cd:n blev det stor skillnad. Nu låter det normalt igen, inom ramarna för hur skivan nu låter. Kan det bli så mycket sämre med en mp3:a om den är dålig? Jag har tidigare varit inne på att det är förstärkeriet (Marantz SR5005 och NAD 3400) som inte orkar med, och att det är nån slags pumpeffekt från NAD:en. Dock kan jag spela LTS version av Adolphson-Falk's skiva med rejäl volym utan att uppleva problem. Någon som har teorier om det här?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 19:31

Vad var det för bitrate på mp3:an?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Rollo

Re: Konstigt ljudfenomen - mp3 vs. cd.

Inläggav Rollo » 2012-04-09 19:41

penke62 skrev:Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut.

Hmm, det där låter som överdriven dynamikkomprimering. Är det samma utgåva av låten som spelas i bägge fallen?

Låter det lite grann som Call on Me? (Försök fokusera på ljudet, inte bilden.) Dvs att bastrumman sväljer alla andra ljud?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-09 19:43

Just detta exempel med Dido är en vbr som ligger mellan 216 och 264. Fenomenet har dock hörts på både vbr, 320 och flac. Just flac stör mig att det kan låta knepigt på, dock har jag inte haft möjlighet att jämföra mot cd.
Annat exempel i olika varianter är Metallicas One. En ganska kraftig bastrumma som ibland känns som den ska dra ut trummhinnorna ur öronen i stället för tvärtom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 20:15

penke62 skrev:Just detta exempel med Dido är en vbr som ligger mellan 216 och 264. Fenomenet har dock hörts på både vbr, 320 och flac. Just flac stör mig att det kan låta knepigt på, dock har jag inte haft möjlighet att jämföra mot cd.
Annat exempel i olika varianter är Metallicas One. En ganska kraftig bastrumma som ibland känns som den ska dra ut trummhinnorna ur öronen i stället för tvärtom.

Ok, såpass hög bitrate brukar inte ge (allvarliga) kodningsfel.

Kvarstår undran om du har jämfört samma utgåva av två låtar och hört en skillnad. Eller om du har lyssnat på två olika masteringar.

Det är fö så enligt min erfarenhet att när man väl har börjat höra masteringseländet så kan man inte sluta höra det. Det är otroligt irriterande :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-04-09 21:40

Om du hör skillnad på Flac och CD så är det något galet med decodningen av Flacen eftersom en Flac fil är identisk med orginalskivan.

Så förmodligen ligger inte problemet i varken Flac eller Mp3 formatet utan någonstans vid datorn (gissar jag?) som spelar upp filerna, kolla så att inte något fusk-surround läge är aktiverat eller liknande som vissa inbyggda ljudkort har aktiverat som standard av någon korkad anledning.
Mitt inbyggda ljudkort har tex en blå symbol längst nere till höger där det står "Dolby Home Theater (ON)" om skiten är aktiverad

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-09 22:04

Rollo skrev:
penke62 skrev:Ganska ofta numer låter det som basen "går baklänges". Det är svårt att beskriva, men som om ljudet mer sugs in än pumpas ut.

Hmm, det där låter som överdriven dynamikkomprimering. Är det samma utgåva av låten som spelas i bägge fallen?

Låter det lite grann som Call on Me? (Försök fokusera på ljudet, inte bilden.) Dvs att bastrumman sväljer alla andra ljud?

Har bara lyssnat som hastigast i lurar, men det är på det hållet jag menar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 22:18

penke62 skrev:
Rollo skrev:

Har bara lyssnat som hastigast i lurar, men det är på det hållet jag menar.

Då låter det snarare som att du lyssnar på olika utgåvor av samma skiva. Om du har missat den debatten: När skivor återutges så processas de ofta så att dynamiken sänks och medelnivån höjs. Det för med sig ljudkvaliteter som låter ungefär som de du beskriver.

För att testa det, rippa och mp3-koda just den skivan som du har och lyssna. Låter de två mp3-filerna olika så är det antagligen olika utgåvor.

Du kan också jämföra din mp3-fil med din CD i MasVis, de kommer inte att visa identiskt samma resultat eftersom mp3-kodning inte är lossless, men analyserna kommer att vara väldigt lika om det är samma utgåva.

Mp3-kodningen i den kvalitet som du använder kan möjligen detekteras med vissa låtar i blindtester, men skillnaden mot original är mycket, mycket liten.

Är mp3-filen av "okänt ursprung" eller har du rippat den själv?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 08:21

Det är både egna och "andras". Jag har haft funderingar på om mina egna är bristfälliga, kunskapsnivån är tämligen låg vad gäller den biten.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-10 09:13

penke62 skrev:Det är både egna och "andras". Jag har haft funderingar på om mina egna är bristfälliga, kunskapsnivån är tämligen låg vad gäller den biten.

Du har inte bara råkat kopplat högtalarna med fasfel?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 09:21

mx skrev:
penke62 skrev:Det är både egna och "andras". Jag har haft funderingar på om mina egna är bristfälliga, kunskapsnivån är tämligen låg vad gäller den biten.

Menar du den ena, eller att båda skulle vara vända? Jag provade att vända en, och en dålig mp3 blev bättre, men cd:n blev avsevärt sämre.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-10 09:56

penke62 skrev:
mx skrev:

Menar du den ena, eller att båda skulle vara vända? Jag provade att vända en, och en dålig mp3 blev bättre, men cd:n blev avsevärt sämre.

Det låter väldigt konstigt att mp3 skulle låta så dåligt. Jag tror att du har två
olika utgåvor helt enkelt där den ena är dåligt mastrad, komprimerad eller
något liknande.

En bra kodad mp3-fil är svår att urskilja från CD. Troligtvis omöjlig att urskilja
för de flesta.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-10 09:57

penke62 skrev:Menar du den ena, eller att båda skulle vara vända? Jag provade att vända en, och en dålig mp3 blev bättre, men cd:n blev avsevärt sämre.

Enkelt att kolla. Spela en monoskiva (om du har någon...), eller splitta en kanal före förstärkaren och köra in dessa i förstärkarens båda kanaler. Om ljudet kommer mitt emellan högtalarna är de kopplade i fas, är ljudet utbrett är de felkopplade. Kolla också med ett 1,5 volts batteri att baskonen på de båda högtalarna rör sig åt samma håll när du kopplar batteriets pluspol mot plusterminalen på högtalaren (och batteriets minus på minusterminalen förstås :-)). Alltid bra att veta att det inte är någon intern felkoppling i högtalarna. När du kollat detta är det helt enkelt att koppla kablarna rätt mellan högtalare och förstärkare.

Det finns de som menar att den absoluta fasen är viktig i återgivningen. Dvs att man inte fasvänder någonstans i kedjan. Enklast att kolla detta är att koppla förstärkarens minus till högtalarens plus, förstärkarens plus till högtalarens minus - i båda högtalarna givetvis. Då har du fasvänt signalen. Låter det annorlunda än när du har plus-plus/minus/minus? Hör du skillnad här kan det nog vara läge att kolla upp om din förstärkare (eller för- resp slutsteg) fasvänder signalen. Det finns elektronik som gör så. Men detta är lite kontroversiellt, många menar att detta inte har någon betydelse. Och hör man ingen skillnad så är det givetvis betydelselöst.

Så här långt är det dags att börja kolla olika rippar. Bäst kontroll har man om man producerar dessa själv. Dvs, utgå ifrån en bra CD, gör en flac från denna och gör en typ 256k mp3:a. Jämför sedan dessa tre (CD, flac resp mp3) med varandra, hörs det någon skillnad? Ett bra och lättanvänt program är dBpowerAMP.

Vad jag själv förvånas över är hur dåligt vissa mp3:or låter som man "hittat" på nätet. Mycket sämre än de man rippar själv. Varför det är så har jag ingen aning om men jag undviker numera allt utom flac. Utom de gånger man inte hittar riktigt nödvändig musik i detta format. Jag tänker här på utgångna skivor eller vinyler som aldrig släppts på CD.

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-10 10:08

Bill50x skrev:Det finns de som menar att den absoluta fasen är viktig i återgivningen. Dvs att man inte fasvänder någonstans i kedjan.

Jo det finns ju dom.
Dom brukar däremot ha svårt att förklara hur man ska veta veta hur många gånger fasen har skiftats under produktionsledet av skivan.
Dom brukar också vara lite osäkra på ifall fasen skiftas en eller flera gånger i den egna apparatkedjan.
Och svårast brukar ju vara att hantera tanken på all fasvridning som uppstår när en ton passerar genom hela frekvensområdet.
Denna fasvridning brukar väl inte vara speciellt mycket att ta hänsyn till fram till att signalen går genom högtalare, då plötsligt signalen kan gradvis vrida sig betydligt mer än 360° genom det hörbara frekvensområdet.

Så att veta vad som är absolut fas mellan inspelningstillfället och sen vid återgivningen är helt omöjligt.
Dvs vi kan inte veta att när bastrumman slogs till så betyder det att även min högtalarkon rör sig åt samma håll.

Men däremot kan man ju lyssna och prova byta fas på t.ex. högtalarterminalerna. Och är man så olycklig att man hör skillnad så får man väl välja det man upplever låta bäst. Oavsett om det råkar vara "rätt" eller inte.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-10 10:48

penke62 skrev:Annat exempel i olika varianter är Metallicas One. En ganska kraftig bastrumma som ibland känns som den ska dra ut trummhinnorna ur öronen i stället för tvärtom.

Precis så där låter/känns det när det handlar om dynamikförstörd musik.
En mycket udda och påfrestande känsla. Tror därför det handlar om olika
mastringar i ditt fall, men det är ju – som andra påpekat – lätt att
undersöka om du har CD-skivan på plats.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-10 11:03

aisopos skrev:Dom brukar däremot ha svårt att förklara hur man ska veta veta hur många gånger fasen har skiftats under produktionsledet av skivan.

Det spelar nog mindre roll. Huvudsaken är att det är rätt i sista ledet jmf med det första.

Annars håller jag med, testa och kolla vilket som låter bäst (tex genom att skifta vid högtalarterminalerna). Det som låter bäst är rätt. Hör man ingen skillnad spelar det ingen roll, eller hur?

Men just detta att ett trumljud som låter som om det vill suga ut trumhinnorna istället för att pressa in dem tror jag faktiskt kan ha med kompressionen att göra. Jag har ingen teknisk/teoretisk teori bakom detta. Men just att pressa ihop dynamiken in absurdum vänder ju upp och ner på förhållandet mellan attack, medelljudnivå och avklingning och borde kunna ställa till med en hel del.

/ B

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-10 11:08

Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-10 11:42

Bill50x skrev:
aisopos skrev:Dom brukar däremot ha svårt att förklara hur man ska veta veta hur många gånger fasen har skiftats under produktionsledet av skivan.

Det spelar nog mindre roll. Huvudsaken är att det är rätt i sista ledet jmf med det första.

Men det dyker ju direkt upp ett nytt problem då.
På Sony's skivor är ju fasen vänd udda antal ggr, och på EMI's är det vänt jämnt antal ggr... :lol:

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 11:43

NiklasF skrev:Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?

Jämförelsen med olika Dido är gjord från dator. I övrigt är det mellan dator och bluray det jämförs.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 12:10

När det gäller fas är jag nöjd om det inte är fel mellan högtalarna, då låter det ju för det mesta illa. Jag får nog prova att rippa några skivor till olika kvaliteter och jämföra. Det är lugnande att ingen gissar att det är någon fel på högtalarna. Det var jag lite orolig för.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-10 12:13

penke62 skrev:
NiklasF skrev:Ser att ingen har frågat så jag måste ju bara göra en kik, spelar du upp filerna ifrån samma källa?

Jämförelsen med olika Dido är gjord från dator. I övrigt är det mellan dator och bluray det jämförs.

Ordna gärna så att du kan jämföra ifrån samma källa, blir lite äpplen/päron annars.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-10 12:16

penke62 skrev:När det gäller fas är jag nöjd om det inte är fel mellan högtalarna, då låter det ju för det mesta illa.

Så tror jag med. Jag skulle personligen inte misstänka någon som helst fel på "absolut fas".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 12:24

NiklasF skrev:
penke62 skrev:

Ordna gärna så att du kan jämföra ifrån samma källa, blir lite äpplen/päron annars.

Sant, men jag tror inte skillnaden är så stor mellan spelarna att det spelar stor roll. Dock har du helt rätt, och det är inte svårare att använda spelaren i datorn.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-10 12:33

Använder du dessutom highend-koppling alá rca-tele och inte har koll på dina inställningar för ljudet i datorn så blir det snabbt rätt galet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 12:58

NiklasF skrev:Använder du dessutom highend-koppling alá rca-tele och inte har koll på dina inställningar för ljudet i datorn så blir det snabbt rätt galet.

Fullt så illa är det inte, de bitarna är jag rätt säker på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-10 13:39

penke62 skrev:Det är lugnande att ingen gissar att det är någon fel på högtalarna. Det var jag lite orolig för.

Varför skulle det vara fel på högtalarna om det låter olika bra mellan olika rippar? Högtalarna återger ju bara det som matas in i dem. Om högtalarna sedan återger detta bra eller dåligt är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-04-10 14:16

Bill50x skrev:
penke62 skrev:Det är lugnande att ingen gissar att det är någon fel på högtalarna. Det var jag lite orolig för.

Varför skulle det vara fel på högtalarna om det låter olika bra mellan olika rippar? Högtalarna återger ju bara det som matas in i dem. Om högtalarna sedan återger detta bra eller dåligt är en annan sak.

/ B

För att jag precis har köpt dem, och inte har hört problemet på det viset tidigare.

Återgå till Generellt om hifi