HiFi som hobby faktiskt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HiFi som hobby har blivit...

...roligare.
46
50%
...tristare.
8
9%
...går i vågor oavsett.
37
40%
...ingen skillnad.
1
1%

Antal röster : 92

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

HiFi som hobby faktiskt!

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 12:11

Har HiFi som hobby blivit roligare eller tråkigare sen du reggade dig på faktiskt.se?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 12:16

Sämre. Det är så jmärans gnälligt här. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-04-09 12:31

Tristare, blev mitt svar.

Jag är (för tillfället) närmast helt oengagerad i hifi bortsett från att spisa lite vax.

Teknik, förbättringar, apparater och nyheter ligger för närvarande på någon hylla någonstans...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-09 12:46

Roligare. Jag gick med ganska nyligen, och i samband med ett återfall efter tio år som nykter audiofil. Nästan genast fick jag en påse goda råd och tips på hur jag skulle få ut ännu mer av mina OA-52:or och på den vägen är det. Faktiskt är faktiskt ganska kul.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-09 13:14

Roligare, eller bättre på alla sätt, eftersom det har gett kontakt med likasinnade och man får nya intryck, tips, osv.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-04-09 14:30

Definitivt roligare. Jag har träffat några få av er, och det är väldigt berikande. Mycket musik har jag fått mig till livs också, musik som jag kanske inte hittat annars. ÖsterGökandet är även det kul.

Så visst är det bättre/roligare nu!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-09 15:02

Hobbyn har fått sig en rejäl nytändning, sedan jag blev med här.
Men den går i vågor likväl.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 16:12

Roligare nej, intressantare ja.

Det är inte särskild rolig stämning då och då på faktiskt och i princip jämt ligger det och pyr något mellan olika medlemmar i något hörn så generellt roligt tycker jag inte att det är. Men många ggr så lär man sig något, andra ggr får man lära sig att man inte förstår eller att man inte kan eller inte vet.
Det kan säkert stämma många ggr men ibland kommer kommentaren ifrån någon som definitivt inte vet själv men vill verka allsmäktig och det är trist.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 16:59

Ino- och transparensgängets propaganda dödar mitt hifiintresse väldigt fort men rena teknikdiskussioner utan fanatisk ideologiagenda och inomarknadsföring är klart inspirerande. Tror att jag ska starta en tråd nu på teknikavdelningen och snacka om ett sätt att koppla LM3886 inspirerat av NAD3020 som har slagit väl ut. Sånt gillar jag.

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-09 17:42

Det var bättre när alla hängde på hififorum.nu! Det fanns utrymme för fler åsikter synpunkter, mindre konsencus samt lärorikt för alla. Nu domineras de olika stora formen av folk med samma åsikter och liknande inställning. I början vid den stora splitten var det skönt att det blev lugnt i båten men nu fortsätter meningsskiljaktigheterna men de diskuteras mer i enskilda forum där det råder mer eller mindre dominans av ett särskilt utgångsläge.
Det har i forumvärlden blivit mycket tristare sen alla delades upp, fan, alla läser ju på de andra formen än då, det är bara att det tydligen är roligare att sitta i egen ringhörna och beklaga sig eller beklaga andras ovetande i stället för att delta och påverka, byta kunskap och åsikter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 18:00

Det som kan vara lite trist med faktiskt är att det finns lite för lite aktuell marknadskännedom ibland här. Man diskuterar utifrån teoretiska modeller som säkert stämmer utmärkt men stämmer dom mot den aktuella verkligheten i testögonblicket? Dessutom så finns det personer som alltid känner att de vet bäst, det är synd. Och för diskussionerna så vore det bäst om underlag presenterades här, inte bara det har jag testat så jag vet hur det är. För att folk skall lära sig och föra diskussionen framåt så är det ju bättre med mera info om testögonblicket så det går att förstå lättare och så att man kan framföra vederhäftig kritik.
Så för att förstärka den vetenskapliga inriktningen borde man också vara mer öppen för ny information samtidigt som man borde vara mera öppen i att redovisa sina egna tester.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-04-09 18:02

Det har blivit tråkigare på så vis att alla mina pengar går åt till detta när man blir medveten om allt roligt som finns.
Men roligare är ju att man fått upp ögonen för hela grejen och kunskapen här är ju så massiv att man kan nörda ner sig i djupet inom vad som helst egentligen.
Men på det stora hela så är det ju ganska positivt ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 18:23

"Bättre och bättre dag för dag..."
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-09 18:46

jag valde det går upp och ner för ibland är faktiskt alldeles fantastiskt underhållande, men lika ofta fullständigt lobotomerande urtrisst, som diy-delen som har spårat ur fullständigt, där är ju hififorum mycket snärtigare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-09 19:00

Roligare. Jag har lärt mig massor. Och köpt fina högtalare av faktiskt.se-folk. En massa bra rock-tips har det blivit också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-10 09:15

phloam skrev:Roligare, eller bättre på alla sätt, eftersom det har gett kontakt med likasinnade och man får nya intryck, tips, osv.

Precis. Samma här. Forumet har kopplat ihop mig med många sköna
människor som jag lärt känna väldigt bra "i det verkliga livet" och det är väldigt
trevligt tycker jag. :)

Själva intresset går som det alltid gjort i vågor och får ofta en nytändning vid
förändringar som flytt av bohag, ny teknik, nya baslådor, bla bla.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-10 10:02

Klart inspirerande att hänga här.
Om nu så vissa ger sig ut för att ha funnit sin privata "sanning" så låt dem leva i den förhoppningen. Varför hänga upp sig på det?
En något ödmjukare hållning skulle väl emellertid också var på sin plats emellanåt. Det kan jag hålla med om.
Det är d-t viktigt att ha rätt ibland, men hur mycket rätt ska det vara för att vara rätt? Hur mycket fel ska det vara för att vara fel?
Fyrkantiga tanakr i en rund värld brukar kärva betänkligt, så också här.
Thats life! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-10 10:04

sprudel skrev:Klart inspirerande att hänga här.
Om nu så vissa ger sig ut för att ha funnit sin privata "sanning" så låt dem leva i den förhoppningen. Varför hänga upp sig på det?
En något ödmjukare hållning skulle väl emellertid också var på sin plats emellanåt. Det kan jag hålla med om.
Det är d-t viktigt att ha rätt ibland, men hur mycket rätt ska det vara för att vara rätt? Hur mycket fel ska det vara för att vara fel?
Fyrkantiga tanakr i en rund värld brukar kärva betänkligt, så också här.
Thats life! :)

Jag har slutat hålla på med min anläggning. Ändrade senast i den för ett år
sedan ungefär. Jag tillbringar mycket av min fritid på forumet för att läsa vad
andra har att skriva, samt delta i pseudodebatter om allting som hör livet till.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2012-04-10 19:33

Harryup skrev:Roligare nej, intressantare ja.

+1

Min prylnoja och habegär har försvunnit, dvs hifi är tråkigare.
Det har blivit roligare att lyssna på musik, dvs mer givande upplevelse.

Vad gäller tjafs på forumet så struntar jag i det. Det är tjafs på de flesta forum oavsett inriktning. De enda forum det inte tjafsas på är såna som är fulla av ja-sägare och ryggdunkare (minhembio och fotosidan) och då tröttnar man jäkligt fort för det förs liksom inga diskussioner. Men visst kan man väl önska att folk ska klara av att bete sig som vuxna.
Motstånd!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-10 19:50

adagio skrev:Det var bättre när alla hängde på hififorum.nu! Det fanns utrymme för fler åsikter synpunkter, mindre konsencus samt lärorikt för alla. Nu domineras de olika stora formen av folk med samma åsikter och liknande inställning. I början vid den stora splitten var det skönt att det blev lugnt i båten men nu fortsätter meningsskiljaktigheterna men de diskuteras mer i enskilda forum där det råder mer eller mindre dominans av ett särskilt utgångsläge.
Det har i forumvärlden blivit mycket tristare sen alla delades upp, fan, alla läser ju på de andra formen än då, det är bara att det tydligen är roligare att sitta i egen ringhörna och beklaga sig eller beklaga andras ovetande i stället för att delta och påverka, byta kunskap och åsikter.

Problemet var ju att Hififorum.nu hade alldeles för hård moderering. Så fort någon ifrågasatte någon eller något blev denne genast obekväm och varnad/bannad. "Fikastämning" tror jag det kallades. :roll: Rent trams enligt min åsikt. :evil:

Men i sak håller jag med, det hade varit kul med ett enda stort forum som alla ville vara på. Problemet är väl snarast att det inte går då många helt enkelt inte är intresserade av att se andras perspektiv/förändras, utan helst vill ha någonstans att idka ryggdunkarklubb. 8)
Säger inte att faktiskt.se skulle vara ett undantag, men det är i alla fall skönt med den fria modereringen. :)

Användarvisningsbild
SS_Martha

Inläggav SS_Martha » 2012-04-12 20:20

Jag saknar alternativet: Dyrare! 8O

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-12 21:11

Roligare så klart.
Har träffat en massa sköna människor här som inte tröttas ut lika fort som andra bekanta när man nördar ned sig i hi-fi :lol: :lol:

Musiktipsen är ytterligare en rolig del. Jädrans så mycket udda konstigheter jag hört de senaste åren. Tack för det allesammans :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-12 21:29

Sedan internet och Faktiskt.se dök upp, har jag utvecklat mitt intresse för hifi på ett oerhört mer sofistikerat vis. :D
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi