2-ch skrev:Snip
Rummet ska även i fortsättningen ha dubbel funktion dels som umgängesrum där man myser vid brasan och dels som lyssningsrum, men helt fritt från film. Så det är inte ett dedikerat ljudrum. Det får bli i nästa boende![]()
3 av väggarna är av samma typ (gips/isolering/betong), den fjärde finns inte ännu men den blir en gipsad innervägg.
Det är både fönster och altandörr bredvid ena högtalaren. Tyvärr kan jag inte vända på uppsättningen för då kommer man inte in i rummet annat än från utsidan.
Förstareflexen hade jag hoppats att sammetsgardinen som ska upp skulle ta hand om.
Jag tror det blir att acceptera begränsningarna, gilla läget och göra det bästa av situationen.
Om sidoväggarna kan bli gips/isolering/betong, tror jag det är bäst map att högtalarna kan ställas på lika avstånd från dem => snarlika sidoreflektioner mot lyssningsplats. (Verkar kört iofs.) Om den tredje väggen är gips/isolering/betong och är bakom högtalarna får du mera rumstöd för basen. -Beror ju också på hur nära högtalarna står väggen.
Att sammetsgardinen skulle vara särskilt effektiv bredbandigt mot förstareflexen är tveksamt. I lägre mellanregister - bas lär gardinen varken göra till eller från, medan du påverkar högre upp. 5 cm isolering kanske funkar ned till ca 500 Hz => Hur tjock blir gardinen och hur mycket ihopveckad blir en rak 140 cm-bredd + hur långt från vägg kommer den hamna ...