Buttkicker på biografer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
onosendai

Buttkicker på biografer?

Inläggav onosendai » 2012-04-10 16:32

Hej Faktiskt!
Jag har besökt faktiskt.se under ett par år, läst många intressanta trådar och inlägg,
men aldrig känt ett behov av att registrera mig.
Av någon anledning är det dags nu och jag tänkte börja med en lätt fundering:

När jag går på bio brukar jag sällan fokusera på hur ljudanläggningen presterar
utan slukas lätt med i handlingen och fokuserar på filmen. Men eftersom jag
nyligen skaffat en hyfsad hifi/hemmabio-anläggning och håller på att
justera/mäta in den så tänkte jag lite extra på hur det faktiskt låter när man går på riktig bio.
Jag var på Skandia i Stockholm häromdagen och såg
"The Hunger Games", utan att avslöja för mycket så var det en scen där man
hade minerat en stor hög med väskor som följaktligen sprängdes i luften.
Explosionen var kortvarig men verkligen fysisk! Hela salongen (rätt stor) tycktes skaka och det kändes i bröstet.
Detta är långt ifrån "den värsta" explosionen jag varit med om på bio, men den fick ändå mig att haja till.

Nu funderar jag främst på vad man har för basmodul-system på biografer?
Kan man verkligen få till en sån känsla med bara högtalare, använder man
också någon form av buttkicker/rumpskakare/bass shaker/tactile transducer
under/på golvet för att få till den där jordbävningseffekten?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-10 18:32

Visst kan en bio installera buttkickers, men det är nog väldigt ovanligt.

Det är inga större problem att bygga basar som kan producera sådana ljudtryck att du knappt kan andas så länge du har gott om plats och pengar. Så är absolut troligt att det bara är högtalare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 18:37

Finns någon 'standard' som har styrinformation till stolar, vill minnas de t.o.m. kan lutas. Men jag minns inte vad den heter och har bara träffat på den när jag surfat på biostolar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
onosendai

Inläggav onosendai » 2012-04-10 18:52

Då verkar rumpskakare mest finnas på stora nöjesfälts-biografer alltså?
Typ sådana där stolarna rör sig fram och tillbaka och vatten sprutas på publiken.
När jag tänker efter (inte ofta) så är det ju också väldigt orimligt att ha stora motorer
som lyfter hela golvet med 100+ stolar.

Är det någon här som har installerat buttkickers hemma med bra resultat, dvs
att det inte känns plojigt och att man tröttnar efter 2 filmer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 19:10

Gäller som basar att ställa in rätt, skära vid lämplig nivå och se till att de inte bottnar när de behövs mest. Lyckas man med det så kan man se film utan att tänka på att det är det man hör/känner.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-04-10 20:24

Är rätt säker på att dom inte har rumpskakare -däremot har dom antagligen golv som lätt svänger med (min lokala bio har inte rumpskakare och där brukar det skallra rätt ordentligt när det laddar på lite i basen -bland annat scenen från hunger games skakade på rätt bra).

Själv kan jag åstadkomma samma effekt och lite till i soffan när jag drar på lite med stora systemet.

Dock var det *ingenting* mot när Nicke här på forumet körde nårga (visserligen väl valda) scener med sitt brutala infrasystem -kuddarna i lädersoffan "pumpade" och fladdrade betänkligt och väggarna lixom nästan sögs in i rummet när vi laddade på lite i vissa scener. En märklig känsla, faktiskt (och jävligt fräck, om jag får säga det själv).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-10 22:34

Har ni kollat på Cino4 på Tekniska Museet?
http://www.tekniskamuseet.se/1/270.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-10 23:00

paa skrev:Har ni kollat på Cino4 på Tekniska Museet?
http://www.tekniskamuseet.se/1/270.html

Liknade stolar demades på Arken förr förra gången tror jag, men det var runt 100K, känns lite överdrivet kan väl tyckas om man nu inte är fullskiten i pengar.

Earthquake 10B verkar vara den vettigaste om man skall få lite fart i skakeriet, dom små "sinus live" och liknade är bara irriterande då dom faller av så snabbt.

Testade 10B på mässa då denna var kopplad till en platta man kunde ställa sig på, och jag kan helt ärligt säga att jag såg suddigt när han drog på 8O

Den fysiska upplevelsen går inte att jämföra med den man får utav vanliga subbar, och då har jag lyssnat/kännt på helt ok såna.
Men men som sagt bara testat på mässa, och det kanske inte blir alls lika fräckt i soffan hemma :?:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 23:04

Haha... Ja, det var ju tre ggr mer för en stol än vad jag tänkt mig för biorecliners till hela familjen... Och hur många filmer stödjer det ens på ett bra sätt?

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-10 23:09

Om man inte har några basar inkopplade, måste man då koppla in en soffskakare på front pre-out istället för .1-utgången? Annars försvinner väl .1-informationen från frontarna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 23:16

Nasjo skrev:Om man inte har några basar inkopplade, måste man då koppla in en soffskakare på front pre-out istället för .1-utgången? Annars försvinner väl .1-informationen från frontarna?

Då gäller det ju att du har något filter på vägen till skakarna, de bör inte köras fullregister...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-10 23:19

Nasjo skrev:Om man inte har några basar inkopplade, måste man då koppla in en soffskakare på front pre-out istället för .1-utgången? Annars försvinner väl .1-informationen från frontarna?

På dom flesta förstärkare kan man välja att köra front+lfe så det skall inte nog inte vara något problem.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-10 23:24

Man kanske ska göra så att frontarna spelar upp all basinformation förutom lfe, och så tar skakaren hand om lfe? Eller missar man mycket ljud då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 23:32

Nasjo skrev:Man kanske ska göra så att frontarna spelar upp all basinformation förutom lfe, och så tar skakaren hand om lfe? Eller missar man mycket ljud då?

Då missar du för mycket ljud. Om du inte kan flytta avskärningen till lfe väldigt lågt i receivern typ 30 eller lägre.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-10 23:39

Misstänkte detta, blir nog front pre-out och ett filter+steg i så fall

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 23:44

Nasjo skrev:Misstänkte detta, blir nog front pre-out och ett filter+steg i så fall

Kika på subwooferslutsteg med inbyggda filter, det är vad jag kör till mina sparkare.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-11 00:04

Något du vill tipsa om? Gärna med kapacitet att driva en Q10b :)

Användarvisningsbild
onosendai

Inläggav onosendai » 2012-04-11 00:55

Earthquake har egna subwoofersteg, ett som heter XJ300R och ett XJ600 som klarar att driva två Q10b.
Så här kan man koppla enligt företaget:
http://www.earthquakesound.com/IMAGEJP/ ... B-8Ohm.pdf

Tror dock att de stegen är onödigt dyra, har sett att XJ600R kostar runt 7000 på
någon butik här i Sverige.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-04-11 09:05

Ett a500 borde väl räcka?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-04-11 10:10

I en gammal tråd här på faktiskt beskrev någon (minns inte vem) hur han gjorde en stjärtskakare av ett baselement med trasigt membran. Han skruvade fast det under en fotölj. Vet någon hur det gick?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2012-04-11 18:26

onosendai skrev:Är det någon här som har installerat buttkickers hemma med bra resultat, dvs att det inte känns plojigt och att man tröttnar efter 2 filmer?

Ja, se här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45999 Googla efter "Buttkicker XL" så hittar man lite mer info om hur den är tillverkad. Tröttnar absolut inte på den. Uppskattar den även till musik, stänger aldrig av den. Skillnaden mot många köpevarianter, i viket fall de billiga, tror jag är att min klarar ett stort frekvensområde, från sådär 6 till 50Hz eftersom resonansen ligger så lågt.

hassez skrev:I en gammal tråd här på faktiskt beskrev någon (minns inte vem) hur han gjorde en stjärtskakare av ett baselement med trasigt membran. Han skruvade fast det under en fotölj. Vet någon hur det gick?

Gjorde en liknande skakare på så sätt för många år sedan som också fungerade utmärkt, element från en AP B2-100 sub, men med lite begränsningar under 20Hz, dvs resonansfrekvensen som den hade.

Användarvisningsbild
onosendai

Inläggav onosendai » 2012-04-12 16:54

Imponerande bygge gonkius! Tyvärr så är mina fysik och mekanik-kunskaper rätt rostiga
och så har jag inte tillgång till någon verkstad där man kan svetsa ihop stålbalkar och greja.
Men vet man vad man håller på med så är säkert DIY-varianten mycket bättre.

Jag har sneglat åt Earthquake Q10b som är en färdig produkt, den verkar vara populär och rätt kraftfull.
Hittade ett ytligt jämförelsetest mellan några populära skakare här:
http://www.avforums.com/forums/11851629-post209.html
Har inte hittat någon detaljerad recension någonstans, men man nämner där
att "Buttkicker" har lite problem med att skakningarna inte riktigt klingar av tillräckligt fort.
"Sometime previous shakes merge with new shakes".
Jag tror jag förstår att det är det du också har haft problem med i ditt bygge, gonkius?
Q10b är "very good for movies" men får sämre betyg för att den inte skakar sidledes
(är det något som man bör eftersträva?) Hur den presterar med musik nämns tyvärr inte.

Är rätt sugen på att bygga någon slags enkel sviktande plattform av plywood
där man skruvar fast en/två skakare baktill. Det sägs att fördelen med en plattform
är att du även känner vibrationer i fötterna vilket nog ökar "integrationskänslan" mer.
Och skruvar man fast skakaren i en enkel S-formad hävarm, så kan man öka intensiteten.
Fast då kanske man får problem med att skakaren har svårare att sluta svänga?

Finns många obesvarade frågor; Hur vet man/justerar man hur fjädrande plattformen ska vara?
Är resonansfrekvensen inte rätt hög på Q10b, mina begränsade mekanikkunskaper
säger mig att den nog behöver väga lite mer?

Jag vill nog också faktiskt testa en skakare innan jag köper på mig massa grejer och bygger någonting.
Det här med skakare verkar vara en mycket begränsad nisch i Sverige, finns det någon butik man kan testa i?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-12 18:13

http://www.youtube.com/watch?v=VKw94-Ra ... r_embedded

Han som postat videon håller till på minhembio.com

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2012-04-13 18:17

Det är en stor fördel om golvet rör sig. Blev stor skillnad med mina gamla skakare då jag flyttade soffan från ett golv direkt på en betongplatta till ett flytande golv. Om inte golvet rör sig så känns det just som att bara soffan rör sig, inte så komplett upplevelse.

En träkonstruktion kan göras ganska stum är min erfarenhet, vibrationer leds fint genom en stomme i vilket fall. Man vill inte ha resonanstoppar i området där det ska skakas eftersom det är svårt att dämpa ut rörelserna i de låga frekvenserna.

En DIY konstruktion med ett gammalt element med en fjäder av ett kors av glasfiberlaminat som min gamla variant är inte så svårt att skruva ihop. Behöver någon hjälp med det har jag en hel del kunskap i ämnet. Finns lite guider på nätet, men de missar en del grundläggande detaljer anser jag.

Vikten på skakaren behöver inte säga något om resonansfrekvensen, det beror ju på fjädern också. Anger de någon resonansfrekvens? Man bör filtrera bort den frekvensen kraftigt för att få ner stora rörelser som inte skapar vibration ändå och efterslängar som annars uppkommer. Så gör jag idag, med en miniDSP som filtrerar bort under ca 7Hz. Inget stort problem i praktiken då det är sällan det finns info där, men jag jobbar på ett sätt att öka dämpningen på elektronisk väg för att slippa den begränsningen.

Återgå till Generellt om hifi