Högtalare med olika stor ljudbild+mina testmetoder..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Högtalare med olika stor ljudbild+mina testmetoder..

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 07:24

Vad är att föredra egentligen? Ett par högtalare som sprider ljudet så det i bland låter som typ stereowide som fanns på gamla bergsprängare..

Eller ett par som är mer pungtformiga i sin återgivning,alltså har mindre ljudbild :)

Vad tycker ni?
Senast redigerad av zapanasta 2012-04-17 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-17 07:44

Jag likställer inte punktformig med liten ljudbild faktiskt, utan tänker då mer
på högtalare med en ljudbild där jag enkelt kan placera ut de olika ljuden på
en inspelning.

Vad man föredrar är väl det man föredrar. Känner inte att det finns något
rätt. För mig är det däremot viktigt att kunna höra skillnader i storlek på
inspelningar, på alla dess ledder, beroende på hur de är gjorda.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 08:19

Så här går jag till väga när jag testar..Länk med bilder och text...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/325812/[/url]

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-17 08:33

Varför skriver du inte här istället när du startade en tråd om det? Förstår
inte heller vad det länkade materialet har med trådämnet att göra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-04-17 08:42

Jag föredrar stor ljudbild med extrem punktformighet.

Dvs, jag tycker om när trianglar, röster mm kommer från en punkt i ljudbilden som är så extremt väldefinierad att det upplevs som man skulel kunna häfta fast den mot bakre väggen med ett häftstift.
Samtidigt så vill jag ha en stor ljuidbild så att det upplevs som att ljuden kan komma i stort sett vartifrån som helst.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-17 08:47

zapanasta skrev:Så här går jag till väga när jag testar..Länk med bilder och text...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/325812/[/url]

Problemet med din testuppställning är att kanske ingen av högtalarna står på sin bästa position, eller bara det ena paret. Då blir inga jämförelser rättvisa. Ibland kan ju faktiskt en flytt på ett par centimeter göra stor skillnad.

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 08:49

Bill50x skrev:
zapanasta skrev:Så här går jag till väga när jag testar..Länk med bilder och text...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/325812/[/url]

Problemet med din testuppställning är att kanske ingen av högtalarna står på sin bästa position, eller bara det ena paret. Då blir inga jämförelser rättvisa. Ibland kan ju faktiskt en flytt på ett par centimeter göra stor skillnad.

/ B

Brukar kasta om paren och även prova olika avstånd,inget lämnas åt slumpen här :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-17 08:50

Bygg ett par snurrplattor.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-17 09:32

För att kunna utvärdera två högtalare mot varandra skulle jag först säkerställa att båda högtalarna får spela på en så bra position som möjligt för just den högtalaren.

Att ställa två högtalare vid sidan av varnadra som du gjort här talar mer om vilken av högtalarna som klarar av detta bäst men det kan mycket väl vara den andre som är bäst när den står som den skall.

Sedan är det ju som så att om det är klassskillnad mellan högtalarna så kommer du troligtvis märka det genom din test men om det mer är små nyansskillnader dem emellan är placeringen ytterst viktig för att ge dig rätt beslutsunderlag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 09:41

Som jag skrev tidigare så brukar jag prova olika placeringar osv,allt för att utesluta misstag :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Högtalare med olika stor ljudbild+mina testmetoder..

Inläggav Almen » 2012-04-17 09:41

zapanasta skrev:Vad är att föredra egentligen? Ett par högtalare som sprider ljudet så det i bland låter som typ stereowide som fanns på gamla bergsprängare..

Eller ett par som är mer pungtformiga i sin återgivning,alltså har mindre ljudbild :)

Vad tycker ni?

Jag föredrar när det låter olika för olika inspelningar. Mono blir litet, QSound sträcker sig långt utanför högtalarna, etc..
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-17 09:42

Det där blir inget bra för någon
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 09:47

MagnusÖstberg skrev:Det där blir inget bra för någon

Varför? Jag anser då att det inte kan finnas nån bättre metod om man vill ha reda på vilket par som funkar bäst i ett specifikt rum :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-17 10:02

Kan du utveckla detta?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-17 10:06

Bill50x skrev:

Kan du utveckla detta?

/ B

Problemet med din testuppställning är att kanske ingen av högtalarna står på sin bästa position
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 10:17

Almen skrev:
Bill50x skrev:

Kan du utveckla detta?

/ B

Problemet med din testuppställning är att kanske ingen av högtalarna står på sin bästa position

Som jag skrev tidigare så brukar jag prova olika placeringar osv,allt för att utesluta misstag

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-17 10:18

zapanasta skrev:Vad är att föredra egentligen? Ett par högtalare som sprider ljudet så det i bland låter som typ stereowide som fanns på gamla bergsprängare..

Vad tycker ni?

Har du testmusik där du säkert vet hur stor den inspelade ljudbilden är?

Jag menar, så du har något att referera till, och inte bara väljer en konstlad stor eller liten ljudbild som högtalarna skapar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-04-17 10:23

phon skrev:

Vad tycker ni?

Har du testmusik där du säkert vet hur stor den inspelade ljudbilden är?

Jag menar, så du har något att referera till, och inte bara väljer en konstlad stor eller liten ljudbild som högtalarna skapar.

Sånt har jag dålig koll på,spelar den musik jag brukar lyssna på+lite annat ochså förståss :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-17 21:29

jag tycker allt sånt här med ljudbilders storlek och så vidare hänger helt och fullt på inspelningarna

ibland målas ljudet upp långt bakom högtalarna, ibland är ljudet helt platt och kommer knappt ut ur högtalarna, ibland låter det som om ljudet kommer nere från fötterna, allt uppspelat med samma högtalare men med olika inspelningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-04-17 22:09

Nja det kan ligga på många plan även elektroniken. Tex så låter en ensam elgitarr dubbelt så stor ur en Primare dvd30 som ur en oppo 95. Där har du större skillnader än mellen några högtalare jag har provat, så d/a omvandlingen är det som gör störst skillnad enligt min erfarenhet. Med primaren kan två gitarrer nära varandra svälla ihop så att de lågter som bara en gitarr medans oppon tydligt presenterar två. Fast å andra sidan levererar primaren ett sånt pondus i soundet att oppon låter lite tråkig och förkrymt.

Vad som jag gillar mest...beror på dagsform och musik.

Återgå till Generellt om hifi