klockradio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

klockradio

Inläggav faema » 2012-04-26 19:00

Har letat ett par år efter en ny klockradio, den befintliga har ett ruggit plastigt, dåligt ljud och är ful. Vaknar alltid till Aurora, och när man hört något extra bra har jag gått upp och satt på rörisen. Tänkte att jag skulle slippa detta. Men har inte hittat nåt som jag varit nöjd med, förren nu. Kriterierna har varit: mycket bra ljud, snygg, lättarbetad och inte alltför stor.
Det blev en Genevalab model XS i svart. Är dessutom en reseväckarklocka, kan fällas ihop som ett gammaldags reseur. Som allt Schweiziskt är kvalitetskänslan mycket fin. Helt klart värt sina 1800 riksdaler. :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-26 20:12

Hur ser man vad klockan är då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-04-27 10:35

Hela fronten är ett stålhögtalargaller, som fint myggnät. Under det i överst högra hörnet finns en display som visar tiden, se bild i länk.
http://www.son-video.com/Rayons/Hifi/En ... va-XS.html
Salve

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-27 10:58

Min hustru har en välljudande men jäkligt svåranvänd apparat som klockradio: Audio Pro Radio One. Jag tänkte byta den åt henne och din radio låter som ett alternativ.

För att stämma i bäcken denna gång, kan du helt kort berätta hur man slår av och på den och hur man ändrar väckningstid? Dessa bägge funktioner retar gallfeber på hustrun med nuvarande apparat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-04-27 11:17

Den är ganska så lättanvänd. På ovansidan apparaten finns ett antal pek-kontroller.
Längs till höger en stor sådan, är av/på. Till vänster om den finns två markerade + och -, är volymkontrollen. Längre till vänster en där man ändrar mode, mellan bluetoth och några andra (inget jag använder). Längst till vänster finns en som är markerad en ringklocka, där sätter man väckningstiden med två pilar som finns till höger om den markerade ringklockan, pilarna används också till att ändra frekvens och att ställa klockan.
Att stänga av väckningen gör man att man pekar på vilken som hälst kontroll, då tystna den, mycket bra om man är sömndrucken, bara lägger labben på klockanradion. Man kan välja om radion går på eller en väckningssignal vid den aktuella väckningstiden. Väckningssignalen eller radion slår av autimatiskt efter 20 min om man inte gör det själv.

Och så har den en riktig teleskopsantenn allá transistorradio, inte bara en slapp sladd som många andra. Den har också ett eget batteri som laddar sig när man har el-sladden i, då går radion i femton timmar utan laddning. Finns i vitt, svart och rött. Pryder vilket natt-tygsbord som helst.
Salve

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-27 11:26

faema skrev:Den är ganska så lättanvänd. På ovansidan apparaten finns ett antal pek-kontroller.

Touch-kontroller, alltså. Då måste man titta på dem för att hitta rätt, gissar jag. Det är ett av problemen: på kvällen när man vill ställa väckningstid är det mörkt. Men det är kanske lätt på den här apparaten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-04-27 12:22

Själv köpte jag en Microlab på teknikmagasinet för en tusenlapp. Låter bra och så ställer man väckningen via telefonen, som laddas under natten. Helt perfekt! Nu gäller det bara att förmå frun att faktiskt STÄLLA klockan nån gång...

/en john

Bild

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-04-27 12:32

Ja, touck-kontroller. De lyser gult eller rött (jag är färgblind) mot en svart bakgrund, borde inte va svårt men vet inte, det är aldrig kolmörkt när jag lägger mig, har bara haft den några dagar. Hustrun, som är teknik-no-freak, kan hanskas med den. Jag kan kolla i kväll när det är mera mörkt att ställla den.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-04-27 14:02

Sen finns det ju denna klocka
http://esquire.ru/clock
fast kanske inte så mycket radio då............. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-27 15:40

det är rätt, man ska vakna upp med still och finess
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-28 21:20

faema skrev:Hela fronten är ett stålhögtalargaller, som fint myggnät. Under det i överst högra hörnet finns en display som visar tiden, se bild i länk.
http://www.son-video.com/Rayons/Hifi/En ... va-XS.html
Salve

Det där var inte så dumt. Såg ju helt OK ut.

Själv var jag ett tag inne på att skaffa en begagnad B&O-anläggning som väckarklocka. Jag tänkte köpa en billigt. Tyvärr har ägarna av dylika apparater en helt annan uppfattning om vad jag borde betala, så det har inte blivit något.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-05-02 09:40

Kolla i helgen när det var kolmörkt, inga problem att ställa klockan. Men är man avogt inställd till tuch-kontroller så är ju rattar bättre. Tycker själv att tuch-kontroller i fel applikation (spisar, fläktar och i bilar t ex) är mög.
Salve

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-05-02 10:18

jag är ju svag för tivoli audio, har inte just klockradion själv men dock den vanliga radion model one, och ljudet är bra men framförallt så är handhavandet så enkelt att det nästan är löjligt.
Bild

Återgå till Generellt om hifi