Spotify via Airplay på Marantz SR 5006?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Spotify via Airplay på Marantz SR 5006?

Inläggav Stranne » 2011-08-15 08:49

Hej.
Jag är lite nyfiken på detta med Apples Airplay funktion.
Jag har sneglat lite på Marantz nya recievrar SR 6006 och 5006. Bägge
har Airplay stöd och enligt beskrivningen på Lefflers hemsida innebär
det följande:

Lefflers HiFi & Hembio skrev:AIRPLAY
SR5006 är iTunes AirPlay certifierad vilket innebär att du kan streama musik från ditt iTunes bibliotek från datorn eller direkt från din iPhone/iPad/iPod Touch och spela upp på receivern med komplett artist/låtinformation i enhetens GUI. Detta styrs antingen via fjärrkontrollen, Wizz App eller Apple Remote installerad på din iPod/iPhone/iPad.

Det jag främst är intresserad av är att kunna köra Spotify på min iPhone
och streama detta genom recievern. Nån som vet ifall detta funkar?
I ovanstående citat står ju att man kan streama från iTunes, men gäller
det även Spotify?
Jag har googlat lite och kommit fram till att AirPlay ihop med en Airport
Express löser biffen, men gäller detta även med dessa recievrar?

Tacksam för svar/tankar!

MVH JS

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-08-15 09:51

apples prylar är bara anpassade för itunes. iaf när det gäller express så kan du köra airfoil för att streama andra program. kika även på remoteless för att köra spotify fjärrstyrt istället för att streama från iphone (lär dra lite batteri).
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2011-08-15 10:34

Jag kör spotify via bluetooth till marantzens mx-port. Funkar bra för mig men det får ju inte vara för långt avstånd.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-15 11:07

andyman_se skrev:Jag kör spotify via bluetooth till marantzens mx-port. Funkar bra för mig men det får ju inte vara för långt avstånd.

Hur långt ifrån kan man vara tro?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-08-15 19:16

Båda får inbyggt Spotify stöd i september :-)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-16 07:45

Alexi skrev:Båda får inbyggt Spotify stöd i september :-)

Ok? Vad är det som händer i september då? Uppgradering av
mjukvaran?

Det lär väl dock innebära att man måste ha igång teven för att kunna se
Spotify och det är nåt jag vill slippa.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2011-08-16 10:44

Stranne skrev:
andyman_se skrev:Jag kör spotify via bluetooth till marantzens mx-port. Funkar bra för mig men det får ju inte vara för långt avstånd.

Hur långt ifrån kan man vara tro?

10m vid bra sikt kanske. Jag har inte provat men det är mer känsligt än tex. handkontrollen till ps3 eller andra bluetooth grejer.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-08-16 13:04

Hm, jag vet att jag läste en massa om att de nya skulle stödja Spotify "out of the box", men nu verkar de ha tagit bort allt om något stöd för Spotify.

LYD

Inläggav LYD » 2011-08-16 15:09

Marantz-modellerna NR1602, SR5006, SR6006 samt SR7005 får inbyggt Spotify någon gång i september. För er som redan köpt maskinerna gäller mjukvaruppdatering. I samband med detta kommer även appar för både Apple och Android.
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-16 15:36

LYD skrev:Marantz-modellerna NR1602, SR5006, SR6006 samt SR7005 får inbyggt Spotify någon gång i september. För er som redan köpt maskinerna gäller mjukvaruppdatering. I samband med detta kommer även appar för både Apple och Android.

Intressant!
Har du lust att skriva några rader om dessa apparater? Är de enkla att
handha? Funkar allt bra? Ljudmässigt?

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-08-16 16:56

http://www.lyd.nu/sv/artiklar/tradlost- ... ne-w2.html

Kan det vara något?
Sedan undrar jag om audio-engines produkter,de är ju väldigt lika audio-pro, fast ca.femhundra kronor billigare på donglarna..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-08-16 17:46

Orka krångla med dongels!

En Sonos kostar inte mycket mer än en dongel.

Eller så köper man en reciever med inbyggt stöd.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-08-16 19:32

En sonos kostar något mer.
Jag är allt annat än kunnig inom det trådlösa och stalkar de flesta butikerna i gbg med mina funderingar eftersom jag själv är på med trådlöst.

Kanske att jag misuppfattat strannes fråga, men en reciver med airplay sköts med fjärrkontroll,tv`n och då oftast inte ifrån tvättstugan.

Var det inte möjlighet att styra grejerna via iphone/pad som var frågan,eller fungerar det ändå?

LYD

Inläggav LYD » 2011-08-16 20:47

Stranne skrev:
LYD skrev:Marantz-modellerna NR1602, SR5006, SR6006 samt SR7005 får inbyggt Spotify någon gång i september. För er som redan köpt maskinerna gäller mjukvaruppdatering. I samband med detta kommer även appar för både Apple och Android.

Intressant!
Har du lust att skriva några rader om dessa apparater? Är de enkla att
handha? Funkar allt bra? Ljudmässigt?

Vi har dessvärre inte fått in våra demomaskiner än, så jag vågar mig inte på en beskrivning. De skiljer sig dock inte speciellt mycket från förra serien och bör därför inte vara speciellt svårmanövrerade. Ljudmässigt är de riktigt trevliga. Kika gärna på LTS test av SR5005 för mer objektiv information.
www.hifi-lyd.se

LYD

Inläggav LYD » 2011-08-16 20:56

Drakir skrev:http://www.lyd.nu/sv/artiklar/tradlost-ljud/audio-engine-w2.html

Kan det vara något?
Sedan undrar jag om audio-engines produkter,de är ju väldigt lika audio-pro, fast ca.femhundra kronor billigare på donglarna..

Audio Engine-donglarna funkar finfint. Lättanvänt och bra kvalitet. Har provat att jämföra dessa med Audio Pro-alternativet och hör ingen betydande skillnad. Audio Pro har däremot fördelen med zonvalet som kan vara bra om man skulle vilja utöka sitt system med fler zoner.
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-08-16 21:03

Enligt det här blogginlägget från Reference Audio klarar marantz 7005 att via Airplay ta emot spotify direkt från en iPhone utan Airport Express och annat om jag fattar det hela rätt:

http://referenceaudio.wordpress.com/201 ... z-sr-7005/

LYD

Inläggav LYD » 2011-08-16 21:12

metalfan skrev:Enligt det här blogginlägget från Reference Audio klarar marantz 7005 att via Airplay ta emot spotify direkt från en iPhone utan Airport Express och annat om jag fattar det hela rätt:

Ja, med airplay kan du göra det utan kringutrustning till SR7005 och de nysläppta Marantz-burkarna. För att spela Spotify behöver du dock programvaran airfoil installerad på din i-enhet.
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-08-16 21:26

LYD skrev:
metalfan skrev:Enligt det här blogginlägget från Reference Audio klarar marantz 7005 att via Airplay ta emot spotify direkt från en iPhone utan Airport Express och annat om jag fattar det hela rätt:

Ja, med airplay kan du göra det utan kringutrustning till SR7005 och de nysläppta Marantz-burkarna. För att spela Spotify behöver du dock programvaran airfoil installerad på din i-enhet.

Okej, tack för den informationen!

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-08-16 21:55

Och upplägget kräver spotifys premiumabbonemang..tror jag helt säkert att jag vet.

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-08-16 22:36

Nu har jag googlat lite och det verkar som det kommer upp en Airplay-ikon i iOS-prylen (iPhone/iPod/iPad) om man har en Airplay-produkt ansluten i samma nätverk (iOS 4.2 och senare). Klickar man på Airplay-ikonen kan man välja var ljudet/bilden ska spelas upp, även i Spotify alltså.

Ja Spotify premium är väl ett krav för att använda Spotify i iOS-enheten hur som helst. Som redan påpekats så suger det nog en del batterier att strömma via Airplay så man lär väl få ha laddkabeln ansluten för jämnan.

LYD

Inläggav LYD » 2011-08-16 23:16

metalfan skrev:Nu har jag googlat lite och det verkar som det kommer upp en Airplay-ikon i iOS-prylen (iPhone/iPod/iPad) om man har en Airplay-produkt ansluten i samma nätverk (iOS 4.2 och senare). Klickar man på Airplay-ikonen kan man välja var ljudet/bilden ska spelas upp, även i Spotify alltså.

Ja Spotify premium är väl ett krav för att använda Spotify i iOS-enheten hur som helst. Som redan påpekats så suger det nog en del batterier att strömma via Airplay så man lär väl få ha laddkabeln ansluten för jämnan.

Det var nyheter för mig. Jag är inte Apple-användare själv och har inte haft möjlighet att prova. Jag hoppas att du har rätt.
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-08-16 23:41

Hittade bl.a denna forumtråd om det: http://www.99.se/iphone/282650-airplay- ... e-4-a.html

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-17 09:07

LYD skrev:

Det var detta jag var ute efter. Alltså att kunna köra Spotify på telefon
och strömma direkt till recievern. Utan att behöva ha igång tv osv. Det
verkar mycket bra!

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2012-05-12 16:54

Har inte läst igenom hela tråden, hittat den när jag googla i ämnet.

Detta hände mig i dag:

Har letat en apparat för att kunna streama Spotify till stereon på ett lätt sätt. Kom på att min Marantz SR5006 har airplay men aldrig fattat hur det funkar eller om det ens funkar med PC. Provade i alla fall för skoj skull installera iTunes på PCn, kopplade ihop Marantz med routern och vips så kunde jag lyssna på mp3or. Hmm, det finns ju något som heter Airfoil, undra om det oxå funkar? Laddade ner och installera programmet och vips så kan jag köra Spotify på stereon över mitt wlan. Fan vad jag är nöjd just nu, licensen för Airfoil kostar drygt 200kr :) Tekniken går framåt och jag hinner knappt med

MVH
Niklas

Edit 1205122 17:11
Upplever rätt mycket dist och knaster då jag kör Airfoil. Har sökt på nätet med hittar inget fix på detta =(.
Kör jag med iTunes så är ljudet klockrent.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-13 22:42

Problemet verkar vara att det körs för många processer samtidigt. Itunes via Airfoil till tredje part tex Marantz är begränsat till dom filer Apple-miljön klarar av.

Airfoil utanför Itunes öppnar upp datorn och tillåter allt tex Spotify från en molntjänst.
Jag får det att funka men jag har Squeezebox med Spotify app installerad och en Mac. Airfoil utanför Itunes i PC miljö verkar tyvärr inte fungera.

I mitt fall kommunicerar SB spelaren med en källa , i mitt fall mysqeezebox kontot på nätet där Spotify-appen är installerad sedan går den i sin Native form till spelaren.

Recievern borde göra exakt samma sak som SB, (hitta av den process på datorn som kör Spotify från någon remote server) fast processorn måste jobba hårdare med att konvertera "on the fly" till apple format.
Airfoil kör för fulla spjäll mot omvärlden och konverterar allt till ALAC. :?
Let forever be

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2012-05-17 10:36

Har fått problem med HDMI utgången på datorn, och jag tror det är Itunes som ligger bakom detta. Har avinstallerat Itunes nu men problemet kvarstår =(, HDMIn funkar skitdåligt. Och nu hackar ljudet som fan på Airfoil så det funkar inte att köra längre, har avinstallerat det nu också. Har hört att det funkar bättre om man kör Itunes, Airfoil och Airport men vet inte om jag ids. Måste få igång HDMI som prio ett, bara jag inte måste formatera datorn.

Ett (kanske mindre hifi) alternativ är att köpa en Marantz bluetooth RX101 om man vill köra trådlöst på kortare avstånd.

Återgå till Generellt om hifi