Hi-Fi - Gömmeri En extra upplevelse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 13:41

MattiasKarlsson skrev:Hur vore det om du någonsin talade från egen erfarenhet? En lysdiod i ett mörkt rum stör ENORMT mycket.

Eh, man kan vända sig om _från_ anläggningen. Eller har du den som altare mellan högtalarna, mitt framför dig i sweetspot?`Då kan jag förstå att dioderna är jobbiga. :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 13:42

Eller så gömmer man det?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2009-05-29 14:23

Jag kanske skulle hålla med alla er som helst vill gömma era prylar om jag fick se hur det ser ut hemma hos er. Men det är väl inte enbart en fråga om estetik, det handlar ju också om att ge sin anläggning sjyssta arbetsförhållanden. Alla komponenter som alstrar värme vill väl ha en bra luftcirkulation som transporterar bort överskottsvärme. Instängda i ett skåp kan väl ur den synpunkten knappast vara det optimala, även om det är öppet baktill.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-05-29 14:30

daCapo skrev:Jag kanske skulle hålla med alla er som helst vill gömma era prylar om jag fick se hur det ser ut hemma hos er. Men det är väl inte enbart en fråga om estetik, det handlar ju också om att ge sin anläggning sjyssta arbetsförhållanden. Alla komponenter som alstrar värme vill väl ha en bra luftcirkulation som transporterar bort överskottsvärme. Instängda i ett skåp kan väl ur den synpunkten knappast vara det optimala, även om det är öppet baktill.

Hm..kanske lösningen på den kända Nad-207 slutstegs problemet som rasar i tid och otid?, hette den 207 förresten? :idea:
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-29 14:32

Man kan gömma elektroniken i ett annat rum.

Ja, visst hette steget 207, så var det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 16:14

PekkaJohansson skrev:Skriver under på det. Svart eltejp är, efter ett par stängda skåpdörrar, musikentusiastens bästa vän!

Err, jag är också musikentusiast och jag vill definitivt inte sätta svart eltejp vare sig på lysdioder, VU-mätare eller tunerskalor. Eller stänga skåpdörrar om anläggningen.

Själv tycker jag dioder och belysning hjälper till att skapa en mysig och för musiklyssning alldeles adekvat stämmning.

Hade varit mer korrekt att skriva "apparatneurotikerns bäste vän"... :twisted:

Edit: Folk får ju göra vad de vill, men jag retar mig på att det uppenbarligen finns en uppfattning som går ut på att gömmande etc ger "bättre musikupplevelse" än annat. Det beror enbart på vad man föredrar. Dioder och apparater kan också precis lika gärna ge en bättre upplevelse - om man föredrar det.

Sen beror det inte bara på lyssnarens preferenser, utan också på själva musiken. Viss musik passar bäst under vissa omständigheter, rent generelllt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-29 19:46

För mig handlar det frankt om att få loss lite golvyta till mina kommande frontsystem. Idag står det där ett "rack" med elektronik som tar ca 50x50 cm golvyta. Snart åker det in i rummet bredvid och lösgör på så sätt plats för åtminstone en av frontkanalerna. Lyckligtvis är den andra sidan inte upptagen av någon möbel :)

Jag har noga provat ut en fungerande IR-förlängare som gör att jag kan utföra all fjärrmanöver som krävs utan att stå på tröskeln till arbetsrummet och ratta.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 19:56

Bill50x skrev:
Hum skrev:Så om jag hade haft plats så kunde jag suttit och tittat på fem cd spelare och det hade jag gjort också om det rått platsöverflöd.

Och varför ska man sitta och titta på en CD-spelare?

/ B

Har man inte gjort det så vet man inte varför man skulle göra det resp. gör det. Nu var det inte en utan fem, så det kan kännas angeläget att se hur dom uppför sig förhållandevis, den ena kanske blinkar rött och den andra grönt osv. Jag har en med öppningbart lock så man kan använda den som drejskiva under tiden man spelar, en verkligt kul grej att studera.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-29 19:59

Hum skrev:
Bill50x skrev:
Hum skrev:Så om jag hade haft plats så kunde jag suttit och tittat på fem cd spelare och det hade jag gjort också om det rått platsöverflöd.

/ B

Har man inte gjort det så vet man inte varför man skulle göra det resp. gör det. Nu var det inte en utan fem, så det kan kännas angeläget att se hur dom uppför sig förhållandevis, den ena kanske blinkar rött och den andra grönt osv. Jag har en med öppningbart lock så man kan använda den som drejskiva under tiden man spelar, en verkligt kul grej att studera.

Jag har inte velat fråga detta tidigare Hum, men en monoslang upp i rektum borde väl ge lite bastryck? Rent fysisk basupplevelse. Har du testat detta? Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-29 20:14

Jag brukar blunda, det funkar också bra :)
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 22:14

Objektivisten skrev:
Hum skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag har inte velat fråga detta tidigare Hum, men en monoslang upp i rektum borde väl ge lite bastryck? Rent fysisk basupplevelse. Har du testat detta? Mvh

Med den anläggningen jag har är det helt onödigt men jag skulle gärna se att det görs hos andra eftersom dom nog fattas en del, hur är det själv?
Kunde kombinera med en genomsköljning bara det inte sprutar ut genom öronen och skvätter på rören eftersom det spänningsmässigt kan orsaka katastrof.
Det är säkert förlösande för värspännda med lite extra bas.

Får höja ett varnings finger dock inget som följer med slangen upp, då kan en fissur uppstå och det önskar vi inte, ja det var just det jag varnar för.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-01 12:45

Det här med gömmeri är fortfarande helt främmade för mig. Kan det vara så att man omedvetet inte trivs med apparaten då man gömmer den?.

Om jag köper en sportbil, varför ska jag gömma den?. Den ska ju bara trasportera en från A-B och eventuellt snabbare och skönare.
Är det helt otänkbart för er gömmare att en sådan bil borde vara fin/snygg också?.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-01 13:55

ThePreTor1aN skrev:Det här med gömmeri är fortfarande helt främmade för mig. Kan det vara så att man omedvetet inte trivs med apparaten då man gömmer den?.

Om jag köper en sportbil, varför ska jag gömma den?. Den ska ju bara trasportera en från A-B och eventuellt snabbare och skönare.
Är det helt otänkbart för er gömmare att en sådan bil borde vara fin/snygg också?.

Du förstår, det är så här:

Vissa ser anläggningen som ett nödvändigt ont för att kunna lyssna på musiken.
[s]Vi[/s]Andra ser musiken som ett nödvändigt ont för att kunna lyssna på anläggningen.
Sen finns det säkert ett gäng på en glidande skala däremellan.

Alla ska däremot samsas under samma tak. Eller hobby kanske. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2009-06-01 14:07

:D

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-04 16:26

Jag kan ge flera bra anledningar till att gömma anläggningen:
1: WAF
2: WAF
3: WAF
4: Det är barnsäkert. Jag var med om ett tillfället då grabben vridit upp volymkontrollen och frugan slog på stereon. Det small rejält kan jag säga...

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-05 09:29

Det finns små einsteins och andra små genier som kan få för sig det ena och det andra.
Elekronik är inte alltid annpassad för dessa små liv. Därför är det bra om man kan gömma elekroniken.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-05 23:44

Poppen skrev:Det finns små einsteins och andra små genier som kan få för sig det ena och det andra.
Elekronik är inte alltid annpassad för dessa små liv. Därför är det bra om man kan gömma elekroniken.

Japp, numer är det gömt och barnsäkrat!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-06 00:31

kodapa skrev:
Poppen skrev:Det finns små einsteins och andra små genier som kan få för sig det ena och det andra.

Japp, numer är det gömt och barnsäkrat!

en levandefälla för grävling borde funka oxå, bara at gillra med lite legobitar klart :wink:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-05-22 10:44

Hifi-gömmeriet verkar ha fått något nedtonad vikt på faktiskt.se?. Eller hur mycket lägger ni per månad på att gömma eran hi-fi och utrustning?.

Jag har aldrig tänkt i dessa termer själv då jag stör mig inte nämnvärt om förstärkaren eller högtalarna råkar synas från någon vinkel och gör därmed inga aktiva val för att gömma det heller.

Däremot förundras jag varför kablar och kabelhärvor måste synas i så gott som alla uppställningar och tvärs över rummet?. Är det för att skylta med teknik och kopplings prestigen eller av någon annan anledning?.
Inget som är särskilt populärt på andra forum i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-22 10:47

ThePreTor1aN skrev:av någon annan anledning?.

Att man inte bryr sig om att dölja dem för att man själv inte störs av dem?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-22 10:55

ThePreTor1aN skrev:Däremot förundras jag varför kablar och kabelhärvor måste synas i så gott som alla uppställningar och tvärs över rummet?. Är det för att skylta med teknik och kopplings prestigen eller av någon annan anledning?.
Inget som är särskilt populärt på andra forum i alla fall.

Nu skojar du väl med oss?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi