Härom dagen var jag med om två märkliga ljudupplevelser när jag strosade omkring på sta´n. Frugan var och shoppade kläder, så jag hade ett par timmar att slå ihjäl.
Av en tillfällighet råkade jag gå förbi en butik som säljer exklusiva designade ljudanläggningar. Ända sedan min barndom har namnet haft en magisk klang för mig. Men eftersom jag aldrig någon gång lyssnat på dem (priset alltför långt ifrån vad som är intressant för mig) så passade jag på och slank in i butiken.
Jag fick lyssna på tre anläggninar. Den enkla (små vägghängda högtalare) kostade c:a 35 Tkr. Mellananläggningen (små golvstående hgt) ungefär det dubbla. Och den stora bortemot 200 Tkr.
Demomusiken var dessvärre inte akustisk, så det är litet vanskligt att dra slutsater, men som helhet lät det ungefär så här:
- Den lilla lät trevligt men med dålig basrespons.
- Den mellersta lät trevligt med något djupare bas. Men fortfarande långt ifrån vad jag finner acceptabelt.
- Den stora lät trevligt med djupbas och rejäla ljudtryckspotentialer.
Jag lämnade butiken något lång i ansiktet. Var det inte mer än så här?! Magin kring märket var plötsligt som bortblåst för mig.
Och så var man ytterligare en illusion fattigare...
En stund senare gick jag in i en musik- (instrument) affär för att kolla på syntar o keyboards. I butiken spelades barockmusik. Klangen var härligt levande men jag såg inte till några hifi-högtalare från väggen musiken kom ifrån.
Jag frågade vad de spelade på och de hänvisade till ett par monitorer med inbyggda slutsteg för c:a 5 Tkr/paret. De var av märket Alto och helt nyinkomna. Killarna i butiken var lika förbluffade som jag. Så här bra kan det inte låta om ett par monitorer för 5000 spänn!
Vi lyssnade på litet annan musik såväl akustisk som elektronisk och konstaterade att kompromissen var att djupbasen var obefintlig. Upplösning och perspektiv var inte heller av referensklass. Men det gick att spela ohyggligt högt med en riktigt fin frekvensgång!
Det lät så bra så att frågan är om inte dessa monitorer tillsammans med en DVD för 1000-lappen skulle vara ett mycket intressant alternativ till en komplett stereoanläggning för 6000 kr.
Och så var man ytterligare en fördom friare...
Hälsn. Michael