2 märkliga ljudupplevelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

2 märkliga ljudupplevelser

Inläggav MichaelG » 2005-08-05 09:46

Härom dagen var jag med om två märkliga ljudupplevelser när jag strosade omkring på sta´n. Frugan var och shoppade kläder, så jag hade ett par timmar att slå ihjäl.

Av en tillfällighet råkade jag gå förbi en butik som säljer exklusiva designade ljudanläggningar. Ända sedan min barndom har namnet haft en magisk klang för mig. Men eftersom jag aldrig någon gång lyssnat på dem (priset alltför långt ifrån vad som är intressant för mig) så passade jag på och slank in i butiken.

Jag fick lyssna på tre anläggninar. Den enkla (små vägghängda högtalare) kostade c:a 35 Tkr. Mellananläggningen (små golvstående hgt) ungefär det dubbla. Och den stora bortemot 200 Tkr.

Demomusiken var dessvärre inte akustisk, så det är litet vanskligt att dra slutsater, men som helhet lät det ungefär så här:

- Den lilla lät trevligt men med dålig basrespons.
- Den mellersta lät trevligt med något djupare bas. Men fortfarande långt ifrån vad jag finner acceptabelt.
- Den stora lät trevligt med djupbas och rejäla ljudtryckspotentialer.

Jag lämnade butiken något lång i ansiktet. Var det inte mer än så här?! Magin kring märket var plötsligt som bortblåst för mig.

Och så var man ytterligare en illusion fattigare...

En stund senare gick jag in i en musik- (instrument) affär för att kolla på syntar o keyboards. I butiken spelades barockmusik. Klangen var härligt levande men jag såg inte till några hifi-högtalare från väggen musiken kom ifrån.

Jag frågade vad de spelade på och de hänvisade till ett par monitorer med inbyggda slutsteg för c:a 5 Tkr/paret. De var av märket Alto och helt nyinkomna. Killarna i butiken var lika förbluffade som jag. Så här bra kan det inte låta om ett par monitorer för 5000 spänn!

Vi lyssnade på litet annan musik såväl akustisk som elektronisk och konstaterade att kompromissen var att djupbasen var obefintlig. Upplösning och perspektiv var inte heller av referensklass. Men det gick att spela ohyggligt högt med en riktigt fin frekvensgång!

Det lät så bra så att frågan är om inte dessa monitorer tillsammans med en DVD för 1000-lappen skulle vara ett mycket intressant alternativ till en komplett stereoanläggning för 6000 kr.

Och så var man ytterligare en fördom friare...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-05 10:19

Får man gissa att de första var BOSE?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-05 10:41

Henrik_Holst skrev:Får man gissa att de första var BOSE?

Nej, den första butiken var en "stereo"-butik tillägnat ett fabrikat. :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-05 10:44

MichaelG skrev:
Henrik_Holst skrev:Får man gissa att de första var BOSE?

Nej, den första butiken var en "stereo"-butik tillägnat ett fabrikat. :wink:

De två första bokstäverna var kanske rätt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-05 12:42

De två första bokstäverna var kanske rätt?

Säkert, för och efternamn :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-05 13:27

Ah :D 50% rätt då :lol:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-05 14:35

Nja, mer som B*** O****** :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-05 15:55

Menade att det ju var 2 bokstäver av totalt 4 :wink:

Och jo jag vet vilket bolag du menade :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-05 22:11

Ja, här kan man ju inte ha några hemligheter! :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-05 23:57

Kör själv på flera Tannoy Reveal (passiva) som skall vara "enkla studiomonitorer" och är väldigt nöjd. De skall dock bytas till piP snarast...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-06 01:26

JonasNilsson skrev:Nja, mer som B*** O****** :wink:
/Jonas

Då jag besökte deras affär i Ystad blev jag expiderad av en kaxig försäljare - som säkert förstod att jag inte var där för att handla -. Trots hans försök till överlägsenhet fick jag till slut lyssna på en anläggning med medhavd musik, det var förutom mig själv och säljaren två andra i butiken samtidigt.

(Manzarek matar systemet med Mark Knopflers Golden Heart, och rattar in titelspåret varpå det bara hinner gå sekunder innan försäljaren vänder sig mot mig, han flinar till lite)

- Du det är inte tillåtet att spela Tommy Nilsson i den här butiken! (fortsätter flina)

- Det är inte Tommy Nilsson. Det är Mark Knopfler. (visar konvulutet för honom)

(en av kunderna vänder sig mot oss)
- Hur kan du blanda ihop dom två? Tycker du dom påminner om varandra?

(försäljaren blir märkbart skamsen, och under resten av min utvärdering av systemet ändrar han om sin stil och är väldigt fjäskig)
....................................
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-06 13:19

Manzarek skrev:
JonasNilsson skrev:Nja, mer som B*** O****** :wink:
/Jonas

Då jag besökte deras affär i Ystad blev jag expiderad av en kaxig försäljare - som säkert förstod att jag inte var där för att handla -. Trots hans försök till överlägsenhet fick jag till slut lyssna på en anläggning med medhavd musik, det var förutom mig själv och säljaren två andra i butiken samtidigt.

(Manzarek matar systemet med Mark Knopflers Golden Heart, och rattar in titelspåret varpå det bara hinner gå sekunder innan försäljaren vänder sig mot mig, han flinar till lite)

- Du det är inte tillåtet att spela Tommy Nilsson i den här butiken! (fortsätter flina)

- Det är inte Tommy Nilsson. Det är Mark Knopfler. (visar konvulutet för honom)

(en av kunderna vänder sig mot oss)
- Hur kan du blanda ihop dom två? Tycker du dom påminner om varandra?

(försäljaren blir märkbart skamsen, och under resten av min utvärdering av systemet ändrar han om sin stil och är väldigt fjäskig)
....................................

Blandar man ihop Mark Knopfler och Tommy Nillson i en anläggning måste den vara katastrofusel 8)

/ B

Återgå till Generellt om hifi