Interaktiv musik.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill du mixa om dina plattor?

Ja
4
25%
Nej
12
75%

Antal röster : 16

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Interaktiv musik.

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-06 22:04

Gott folk! För en massa år sedan gav den svenska gruppen Adolfsson & Falk ut en platta i ett format avsett att spela upp på dator (Atari ST 1040 var det väl). Man fick alltås en trave disketter för sin daor, där samplade ljud och mididata fanns. Det blev vad jag vet inte någon hit...

Med dagens alla fiffga små manicker och mojänger, vore inte detta något att spinna vidare för branchen? Alltså musik allbum i multimedia-format, där man själv kan mixa om, lägga till, dra ifrån, göra helt nya slingor etc, kanske rent av radiostyrt när man sitter och dirigerar i soffan! (jrf theremin, en synth som kom redan på 20-talet och styr med händerna. Mycket svårspelad, jag har själv provat!).

Vad tror ni? Kan det vara nåt? Själv tycker jag det skulle vara kul!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-06 22:16

Jag är nöjdare med att sitta tillbaka och uppleva musikernas originalintentioner.. men om jag var inne på Italo så.. ;)

Det enda jag kan önska mig är en stor bildvisare (tyst projektor vore bekvämast) och att videospår eller videoskapare skulle finnas med på skivan. Givetvis med avstängningsknapp! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-06 22:25

Kan ju vara kul att leka lite ibland. Laddade hem spåren som delerium gav ut på en låt förut och mixade lite i cubase. William Orbit har också en "orbitmixer" på www.williamorbit.com
Kul också att kunna stjäla en del ljud eller röster om man pular själv i hemstudion.

...Men jag vet inte riktigt om jag skulle vilja sitta i soffan och mixa när jag lyssnar på musik, då får det nog gärna vara färdigt. :)

Återgå till Generellt om hifi