Jag kan visserligen inte så mycket om inspelningsteknik, men när jag tänker på det så tycker jag inte att det är konstigt att man inte får samma upplevelse genom ett par högtalare.
Om man tänker på två sätt att spela in pianot:
1) Närmicat
Om man spelar in pianot med en mic som är väldigt nära, på samma sätt som jag tror att man spelar in många instrument, så förlorar man ju all rumsinformation från den ursprungliga ljudhändelsen, och när man spelar upp det med högtalaren som inte har alls samma utstrålningsmönster som pianot och där ljudet kommer huvudsakligen framifrån (öronen "filtrerar ju ljudet olika beroende på vilket håll det kommer ifrån) så blir det ju inte samma sak. Det ska ju låta som om man stod i rummet där pianot spelades på.
Kanske skulle uppspelningsrummet kunna ersätta det ursprungliga rummet om man hade högtalare med liknanade utstrålningsmönster (mer rundstrålande) men "bra" högtalare kompenserar ju ofta för klangliga effekter som rummet och olika reflexer från olika håll medför så med sånna hågtalare skulle det ju inte funka.
2) Inspelat från lyssningsposition
Här uppkommer problemet att en mikrofon inte lagrar alls samma information som ett öra i samma position gör, det är lätt att konstatera genom att spela in musik i sitt lyssninsrum och lyssna på detta genom hörlurar t.ex. Det låter väldigt underligt, ljudet blir "burkigt", fullt med eko från rummet och man hör verkligen att ljudet är inspelat från ett rum.
När man lyssnar med öronen i rummet skiljer öra och hjärna bort de effekterna. Ljud från olika riktningar låter olika, och sen finns det ju haas-effekten m.m. Kort sagt en mikrofon är primitiv jämfört med våra öron.
Men i slutändan så hade man upplevt exakt samma sak om man bara kunde reproducera exakt vid trumhinnan de tryckförändringar i luften som ägde rum vid den ursprungliga ljudhändelsen, vid trumhinnan.
Så kanske hade det funkat med en konsthuvudinspelning, om man sedan digitalt på nåt sätt kompenserade för att högtalarnas ljud kommer framifrån, från två håll, två högtalares ljud till varje öra, med inverterad överföringsfunktion för örat från dessa riktningar, och sedan hade ett bra väldämpat rum.
Jag känner mig ganska pessimistisk när det gället att få samma upplevelse som pianot live!
Har jag rätt eller fel? Kom med lite åsikter och förslag!