Sprängde min Denon i helgen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JConsul

Sprängde min Denon i helgen.

Inläggav JConsul » 2005-08-08 18:49

Vi hade en liten fest här i helgen och det hände en liten olycka, och en olycka kommer sällan ensam...

Anläggningen min är tämligen standard här och den består av ett par piP kopplade till en Denon AVR2105 och en ShengYa (Vincent) CD-S3.

Efter ett par-tre timmar med hårdrock så kastar tjejen i sin gamla E-Type skiva och vad händer?! Efter ett par låtar så kommer hon upp från källaren/musikrummet och säger att det luktar konstigt; typ varm elektronik. Efter en liten stund kommer det fram att det är från förstärkaren och att det kom en rökpuff från den också.
Förstärkaren är rätt så varm, så jag låter den svalna ett par minuter och kollar alla sladdar så de är rätt monterade innan jag trycker igång den igen. Det blixtrar till innuti chassit och stärkaren slår ifrån igen, blinkar rött gör den också. Har provat idag att starta den utan kablar i, men det poffade bara till och kom en liten röksignal från den.

Jaha, bara att skicka den två veckor gamla förstärkaren på service då tänker jag och plockar fram min gamla NAD.
Men till min fasa upptäcker jag att ena piP´en har försökt att spotta ur sig baselemetet!!!

Jag tror jag dööööör!!! 100mil tur-och-retur till Täby och ett par tusenlappar fattigare!

Bild
Bild
Bild

Vad göra?!? Garantin täcker inte sådana skador eller?
Eller kan elementet ha havererat och sedan bränt förstärkaren? Nä?!?!

M.v.h. Jimmy

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-08-08 18:53

Oj! Det där både låter och ser illa ut 8O

Hade själv ett par piP tidigare till min 2105:a och jag spelade bra högt utan någon särskild värmeutveckling.
Hur högt spelade tjejen din eg.?

Kanske var/är något fabrikationsfel på recievern?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-08 19:02

E-type? Då förstår jag 8)

Skämt åsido, har du hundra mil till din lokala handlare? Aha, du har köpt direkt från tillverkaren? Var glad att det inte var en kanadensare...

Kanske det finns en fördel med lokala återförsäljare i alla fall?

(sorry att jag utnyttjar din tråd för lite propaganda för återförsäljare :-))

/ B

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 19:22

Täby = InoAudio
Postorder = Denon
Rep. av Denon = här i stan

:(

/Jimmy

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-08 19:26

JConsul skrev:Täby = InoAudio
Postorder = Denon
Rep. av Denon = här i stan

:(

/Jimmy

Har totalt medlidande! Än tristare var att det sista piPen skulle uppleva var just E-type...

Hoppas det löser sig så oproblematiskt som möjligt!

Mvh Jocke
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-08 19:26

Du visste inte att Öhman har en generös policy om byte av skadade element, i princip oavsett orsak? Se prislistan...
Jag drog sönder diskanterna med skruvdragaren på mitt första par eftersom jag glömde tagga ner den...
...men jag fick byta dem mot nya och det blev faktiskt inte alls så dyrt.

Ring honom och förklara!
Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-08 19:27

Rep. av högtalaren behöver inte bli så svår. Ett nytt baselement som du löder in själv. Än fungerar posten.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-08 19:28

ps

jag ser att du har skruvat fast bas/mellanregistren med terminalskruvarna. ???
Inaktiv

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 19:56

Apropå skruvarna: högtalarna är begade, men rätt så nya iaf.
Som jag har fattat det så är det hämtning hos tillverkaren som gäller (IÖ). (Därför jag var tvungen att köpa dem begagnat)

Det är extra tråkigt att man just köpt ny förstärkare, renoverat källaren och satsat de sista pengarna på sitt musikrum och så händer detta. Två flugor i en smäll också!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-08 20:03

JConsul skrev:Som jag har fattat det så är det hämtning hos tillverkaren som gäller (IÖ).

Om inte IÖ vill skicka, be någon annan här på forumet hämta elementet och skicka det till dig. Eller säljer inte IÖ element för reparation?

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 20:21

Flint: Jodå, han subventionerar t.o.m. utbyteselement.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-08 20:31

:roll: Ser ut som någon spelat ultrakomprimerat programmaterial på tok för starkt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-08 20:40

Borde inte förstärkaren klara en kortis i högtalaren? Eller var det förstärkaren som orakade haveriet från början (bortsett från E-typ, då)?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-08 20:46

pingvinlakrits skrev:ps

jag ser att du har skruvat fast bas/mellanregistren med terminalskruvarna. ???

så gjorde jag på mina pi60 också. De såg bastantast ut till baselementet. 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-08 20:52

Ser konstigt ut. Om det är musik som spelats så måste det vara farligt stark volym som spelades på den där festen. Tippar på någon DC.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 22:07

Nog var det hög volym alltid, men inte så jäkla farligt. Det gick ju att prata där iaf, om än högt. Jag är väl ingen elektronikingenjör direkt, men jag gissar på att förstärkaren har "åkt" före högtalarna, för den verkar ju inte helt kry om man säger så.

Förstärkaren ska ju dessutom slå ifrån om den går varm eller om det är kortis i utgången (även ingången?)

Jag har kört hårdare med min Yamaha reciever (iofs strömsvagare) och med fem utgångar igång istället för bara två som i det här fallet. Dessutom så står Yamaha´n väldigt trångt också, c:a 5cm åt varje håll fritt, och Denonrecievern står helt fritt!

/Jimmy

Edit: Vad är DC?

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-08-08 22:37

Direct Current
= 0 Hz =
Lik-spänning!

Konen trycks då ut eller dras in och stannar där,
utan rörelse ingen (luft) kylning till spolen SMÄLT

/förmedlar gamla
förstärkare till s k
storkonsumenter :twisted:

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 22:46

Okej, det var så enkelt asså; likspänning.
Ingen elektronikingenjör som sagt! 8)
Inte ska väl förstärkaren kunna skicka ut det direkt till högtalaren oavsett vad som spelas?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-08 22:48

Om det är riktigt ultrakomprimerad musik tillsammans med klippning kanske. Då kanske signalen ser ut som DC under en tid i alla fall.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-08 22:55

Troligare är väl att förstärkaren lämnade DC ut p.g.a. att den gick sönder.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 23:01

Jag säger då det, håll er borta från E-Type!!! :D

Men om det vore så, borde inte "skyddskretsarna" slagit ifrån då? Eller var det det dom gjorde? Skulle det verkligen ryka om förstärkaren då? Är det inte för sent då med andra ord? Skulle förstärkaren ta skada om den har automatiskt skydd för kortslutna högtalare?
1000 frågor.

/Jimmy

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-08 23:02

Magnuz:
Troligare är väl att förstärkaren lämnade DC ut p.g.a. att den gick sönder.

Så tycker jag också känns rimligast.

/Jimmy

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-08 23:10

Kanske innebär det att du kan få ersättning för ditt pajade högtalarelement av förstärkaråterförsäljaren? Jag vet inte hur sådana där grejer brukar funka, men det känns väl rimligt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-09 00:33

Hmmm tycker det ser lite konstigt ut, ser nästan ut som om de skulle åkt i golvet så att magneten lossnat och tryckt talspolen/konen snett. Borde vara lite svårt att få en sån där deformation på konen genom att spela högt eller köra likspänning till högtalaren tycker jag... Har du haft loss elementet och sett efter hur det ser ut vid magneten?

(iof brukar man kanske veta om man slängt högtalaren o golvet, men jag vet ju inte hur vild festen var... :wink: )

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-09 01:01

Norman,

exakt min tanke också, ser ut som om talspolen fastnat på vänstra sidan i yttre läget, sedan har förstärkaren dragit in konen o därmed tiltat o bänt konen på vänster ytterkant,talspolen har med tiden skavt o kortslutit mot polerna.
Undrar om elementet har fallit i golvet, skruva ur elementet o berätta hur det ser ut med magneten, sitter den på plats eller mikst sin centrering med kanske någon mm eller mer?

mvh Michael

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-09 07:10

Den har aldrig åkt i golvet under tiden jag ägt dom. Och när jag köpte dem så var de mycket välförpackade under transporten.

Om jag öppnar upp den, ska jag kolla efter slitagespår på insidan då?
Eller ser man om magneten sitter snett måntro? Borde det inte gett ifrån sig missljud om det nötts? (nötts, heter det så?!?)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-09 08:40

JConsul:

Du borde nog ha märkt av om elementen satt avigt redan när du fick dem, iallafall om det var pga yttre våld. Felmonterat låter inte heller så troligt - då hade ju förra ägaren antagligen spelat sönder dem redan.

Tror förstärkaren legat till last. :?
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-09 08:42

Tja, om inte Posten dängt till dem så pass att elementet decentrerats - inte helt omöjligt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-08-09 09:48

Ja, jag har ju haft dem sen i fjol och de har spelat kanonfint tills nu.
Ah, ska lämna in stärkaren på rep. i eftermiddag iaf. undra om jag ska nämna högtalarna? :wink:
/Jimmy

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-09 10:47

Mera info går kanske att får fram om man disikerar elementet, men jag föreslår att du tar en diskution FÖRST med Ingvar i saken, och eventuellt låter han få undersöka elementet eftersom han med stor sannolikhet kan säkert tolka det som finns att tyda ur det förstörda elementet isf.!
Det kan också vara ytterst viktigt att just IÖ gör det, för tafsar man själv utan att veta så förstör man ju "bevismaterialet", det är även för IÖ viktig feedback att få ta del av detta vill jag starkt tro!

Det du kan göra allra högst är att skruva ur elementet och titta på baksidan om magneten är förskjuten, dock har jag svårt att tro det.

Sen finns det en annan tolkning när man tittar på dina bilder, eftersom elementet är tryckt utåt så kan det tänkas sig att när tjejerna spelade "ovarsamt" så har slutstegets övre transistorer gåt sönder och kortslutit sig till PLUS matnings spänningen o därmed tryckt ut elementet med våld, at konen har vikt sig mest i vänstra kanten kan också vara lite slumpartat.

Osymetrin (dvs elementets osymetriska böjning) kan ju bero på att polyester filmen från farbrikanten (ej högtalartillverkaren för dom tillverkar INTE sådant, bara formar till konen) har något starkare egenskaper i longituda riktningen än latituda riktningen, dock kan jag inte svara på vad IÖ har valt för polyester/komposit film för sina koner.

mvh Michael

Återgå till Generellt om hifi