lyssna är en färdighet
höra är en medfödd förmåga
bättre på att höra blir man nog inte alls utan att träna sig i att lyssna. det som det handlar om är uppmärksamhet, dvs man måste koncentrera sig på att "öppna upp alla ljudkanaler".
det jag gör är att jag så ofta jag kan försöker lyssna på svaga ljud, konstiga ljud osv som finns runt omkring sig i vardagen. Se till att fokusera på det där väldigt svaga brummet från kylskåpet, eller lyssna på akvariets dämpade pumpljud, sortera ut en speciell röst i ett folkvimmel, lyssna på vindens brus i träden bredvid motorvägen osv osv. Sortera ut, koncentrera dig och öva dig på att
uppfatta så mycket ljud som finns runt omkring.
När man lyssnar på musik så kan man försöka följa ett instrument genom hela låten, gärne det instrument som hörs minst (triangel tex) och som nämndes tidigare kanske inte på så hög nivå.
En liten varning dock! När man efter ett tag lärt sig uppfatta alla dessa ljud så kommer man bli störd mer. Nu kan jag inte låta bli att höra kylskåpet och andra störningar runtomkring
Men så är det väl med livet i stort ingen vinst utan förlust.
ps
detta är min erfarenhet och åsikt behöver inte vara rätt, dock är det så jag upplever det själv och det jag märker om hur andra, som har bättre hörsel än mig, inte hör lika mycket.
ds