Få tag på gamla Molt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 15:20

Alexi skrev:För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.

Anlita svart arbetskraft.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-06-19 15:23

Flint skrev:
Alexi skrev:För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.

Anlita svart arbetskraft.

Finns en massa Indiska företag som sysslar med sånt.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-19 15:34

Alexi skrev:
Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.

mvh/Harryup
Vad innebär "förbereder materialet"?

Hur hanterar man tidningssidor, det är ofta en typ A3 storlek med exempelvis sidan 12 och 33 på ena sidan arket och sidan 11 och 34 på andra sidan. Hur får man sidorna att komma i rätt följd enkelt?

För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.

Möjligen men det vet jag inte innan jag testat. Om det är görligt så kan man ju alltid börja med de nummer som är slut och man kan ju också ta äldre först. I OCR programmet går det att tala om hur den skall läsa sidan. Möjligen scannar man halva uppslaget först och sen kör om det. Får kolla med leverantören i så fall hur man gör enklast. Sen är det ju bara att man i Acrobat Professional sätter ihop sidorna i ordning. Lösa artiklar är ju jobbigare.
Men det känns väl inte så aktuellt att scanna det som redan finns på fil heller. Bara att göra PDF direkt av de senaste årens alster eftersom ju tryckeriet har fått ett original i nått format.

mvh/Bengt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-19 15:39

Alexi skrev:
Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.

mvh/Harryup

Hur hanterar man tidningssidor, det är ofta en typ A3 storlek med exempelvis sidan 12 och 33 på ena sidan arket och sidan 11 och 34 på andra sidan. Hur får man sidorna att komma i rätt följd enkelt?

För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.

Man skannar sida för sida så de kommer i rätt ordning i ett pdf-dokument. Tex. Det finns också mer sofistikerade program/versioner där man kan bläddra som i en tidning.

Är man flera som delar på bördan så kan det gå rätt snabbt.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 16:11

Problemet även där verkar vara att viljan från de LTS-inblandade helt saknas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-19 16:14

Flint skrev:Problemet även där verkar vara att viljan från de LTS-inblandade helt saknas.

Så kan det vara, men inte hos de som erbjuder sig att jobba...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-19 16:17

Vad det nu är värt så tycker jag det låter som en väldigt bra ide, och att
erbjudandena om att hjälpa till är väldigt generösa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-19 16:19

Alexi skrev:

mvh/Harryup

Många företag som skannar in material "offrar" tidningen ifråga genom att
skära bort ryggen och sen skanna alla lösblad.

Tror det finns mycket att vinna på en sådan metod om man har en lite mera
avancerad scanner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-19 16:28

IngOehman skrev:Många företag som skannar in material "offrar" tidningen ifråga genom att skära bort ryggen och sen skanna alla lösblad.

Tror det finns mycket att vinna på en sådan metod om man har en lite mera avancerad scanner.

Någon sådan skanner har inte jag, däremot har jag ett arbete där jag kan pyssla med sådant parallellt medan jag gör annat. Precis som när jag rippade alla mina CD till hårddisk :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-19 17:19

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Många företag som skannar in material "offrar" tidningen ifråga genom att skära bort ryggen och sen skanna alla lösblad.

Tror det finns mycket att vinna på en sådan metod om man har en lite mera avancerad scanner.

Någon sådan skanner har inte jag, däremot har jag ett arbete där jag kan pyssla med sådant parallellt medan jag gör annat. Precis som när jag rippade alla mina CD till hårddisk :-)

/ B

Men det har jag, om den nu funkar. Senast jag körde den var för kanske ett år sedan. SÅ den borde funka men är inte testad. Tar 80 sidor i minuten så det är mera efterarbetet som det skulle behövas hjälp med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-06-20 07:53

Tycker det vore fantastiskt om det skulle bli något av detta. Merparten av de äldre nummer som jag sökt är slut och man har då varit hänvisad till bibliotek, etc.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Keso77

Inläggav Keso77 » 2012-06-20 11:15

Som orginalskapare av tråden vill jag bara säga att jag både sparat pdf'en, tack för den, och fått hem MoLT från LTS efter min beställning.
Tack till alla inblandade, inklusive artikelförfattare, för all hjälp.

Som bonus var det en artikel om Bo Hansson i tidningen till min stora förtjusning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-20 12:45

Vilket nummer var det?

Användarvisningsbild
lennartj

Onumrerat "nummer"

Inläggav lennartj » 2012-06-20 14:49

RogerGustavsson skrev:Vilket nummer var det?

Från sid 1 i tråden:
lennartj skrev:Tack för klargörandet, Ingvar!

Finns MoLT-utgåvan benämnd Hösten 1989 Årgång 30 att beställa (den med Dual CS5000-modden)?

Det var något rackarspel 1988/89 då man tog bort numreringen, troligen för att mörka att man två år i rad inte klarade att producera 4 utgåvor per år, som bl.a. var postens minimikrav för att ge rabatt på portot för ideella föreningars medlemstidningar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-06-20 16:50

Den skulle jag uppskatta att få läsa.
'
Som bonus var det en artikel om Bo Hansson i tidningen till min stora förtjusning.

Utgår ifrån att det är IÖ:s och dom rättsliga publicitets reglerna är rättade.

Antingen skriver man exclusivt för Molt eller så skriver man en artikel som publiceraras via Molt

MVH
Lech :wink:

Friherre from 1/7-2012 utan skattsedel

Föregående

Återgå till Generellt om hifi