ROTEL slutsteg - dom mindre...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

ROTEL slutsteg - dom mindre...

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-09 10:54

Greetings!

Rotel 1090 verkar ju mkt bra.
Men är det ingen som märkt att den kostar typ 25 000 kr?
:wink:

Hur bra är Rotels mindre slutsteg (från 1080 och modellerna under)?
Någon som vet - eller ännu hellre - har orkat mäta dom?
Många är nog nyfikna på detta.

Jag menar asså vaffan ba hallå liksom dåra - jag spelar ju på en medioker integrerad förstärkare från Denon och Inos pi p och redan nu klagar grannarna på basmuller. :twisted:

Om jag skaffar pi 60 så känns det som att jag borde klara mig rätt bra med en mindre variant än 1090 (även om man helst vill ha den).

Vore tacksam för synpunkter.
Adios

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-09 11:08

Hejsan,

Jag är själv lite sugen på att testa 1050. Lämnar 180 watt bryggat och kostar inte hela världen.

Tyckare tycker att 1050'in låter lite ljus i sin klang. Vad det beror på kan självklart diskuteras...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: ROTEL slutsteg - dom mindre...

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-09 13:05

Jag skrev testen i MoLt där både RB-1080 och RB-1090 deltog. Där framkom det tydligt att dessa båda stärkare har samma ljudkaraktär, dvs. i stort sett utan att vi kunde hitta några anmärkningar, förutom den infinitesimalt hörbara DC-filtreringen i basregistret som bara var hörbar med myyyycket starka ljudnivåer, och extremt djuuuupbaskapabelt högtalarsystem, och programmaterial med mycket låååååågfrekvent bas. Då kunde det höras med statistisk konfidens (>99%), men bara av ett fåtal i lyssnarpanelen. Så som en "normal" hemlyssnare, behöver man överhuvudtaget inte oroa sig för detta. Stegen låter verkligen bra över hela registret. Hur slutsteg presterar som är mindre än 1080, vet jag ej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-09 15:11

Jag har en RB971 Mk2, som är specat 2 x 70 watt vid 8 ohm, 1 x 180 watt bryggat. Kostade strax under 4 kkr. Dock har jag inga mätningar på det.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 16:40

Engelholm: "Tyckare tycker att 1050'in låter lite ljus i sin klang. Vad det beror på kan självklart diskuteras..."

Hehe... tyckare ja... Jag tycker att alla stärkare jag har hört från Rotel låter lite ljust (men ganska bra också), vad det nu kan bero på...

:)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-11 19:53

Blue,

Ljust i förhållande till vad, om man får fråga? Genomsnittet av
alla andra slutsteg du hört eller? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-11 21:15

I F/E-lyssning har inga sådana ljusa karakärer avslöjats.

Så även jag är nyfiken på vad "tycker låter ljus" betyder?

Skillnaden i klang mellan olika (rimligt goda) slutsteg är ju ibland förvisso hörbar, men ändå försumbar jämfört med skillnaden mellan olika inspelningar - så hur kan man överhuvudtaget ha några uppfattningar om hur en apparat (i en kedja) klingar som enskildhet genom att spela en massa inspelningar, som man bara känner genom att ha lyssnat på dem genom andra apparater, vars klanglig färgningar man inte heller känner till? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 22:59

Surprise surprise! "Aja baja, inte ett negativt ord om produkterna vi rekommenderar, för då...", ni är lite förutsägbara boyz...

Men om vi för skojs skull antar att F/E-testningen hos LTS verkligen skulle kunna gälla som den universella sanningen så ville jag med mitt inlägg bara påvisa att jo, man kan ändå TYCKA att Rotels förstärkare låter ljust, även om det skulle vara så att dom egentligen är "ej hörbart färgande". Hur då? Jo, man kanske helt enkelt gillar/är van vid ett lite varmare ljud ("färgande") och då upplever man subjektivt Rotel som lite "ljust" i jämförelse.

Sedan när det gäller metoden att höra skillnader behöver man ju inte nödvändigtvis göra det konstigare än att lyssna på samma inspelningar, med samma system, i samma rum och endast byta ut den komponent som man man vill bedömma. Så enkelt kan det vara i subjektivisternas värld.

Sedan vet jag inte om trådskaparen vill att detta ska bli en 23-sidors tråd om F/E-testning och "korrekt återgivning" men nu har jag i alla fall kort försökt förklara vad jag menar med "tycka", och rätten att "tycka.

:)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-08-11 23:26

Blue skrev:Men om vi för skojs skull antar att F/E-testningen hos LTS verkligen skulle kunna gälla som den universella sanningen så ville jag med mitt inlägg bara påvisa att jo, man kan ändå TYCKA att Rotels förstärkare låter ljust, även om det skulle vara så att dom egentligen är "ej hörbart färgande". Hur då? Jo, man kanske helt enkelt gillar/är van vid ett lite varmare ljud ("färgande") och då upplever man subjektivt Rotel som lite "ljust" i jämförelse.

Tycka kan man ju alltid göra, men att säga att en apparat som är
"ej hörbart färgande" låter ljust går väl ändå inte riktigt ihop, eller?
Iallafall inte utan att ange vad man jämför med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 23:51

CJNE skrev:
Blue skrev:Men om vi för skojs skull antar att F/E-testningen hos LTS verkligen skulle kunna gälla som den universella sanningen så ville jag med mitt inlägg bara påvisa att jo, man kan ändå TYCKA att Rotels förstärkare låter ljust, även om det skulle vara så att dom egentligen är "ej hörbart färgande". Hur då? Jo, man kanske helt enkelt gillar/är van vid ett lite varmare ljud ("färgande") och då upplever man subjektivt Rotel som lite "ljust" i jämförelse.

Tycka kan man ju alltid göra, men att säga att en apparat som är
"ej hörbart färgande" låter ljust går väl ändå inte riktigt ihop, eller?
Iallafall inte utan att ange vad man jämför med.

En F/E-lyssning kan, som jag som jag tidigare hävdat och slutligen fått medhåll i, bara detektera om en apparat är lika bra som referensen eller sämre. Det är alltså kritiskt att man använder bästa möjliga referens. Har man tex -60 dB brus i en referensanläggning är det självklart svårt att veta om testobjektet ligger på -65 eller -80 dB.

Ytterligare problem ligger i att inkopplade apparater inte jobbar som avsett utan som ytterligare ett objekt i en kedja. OM man hävdar/tror sig höra att ett rörsteg, trots nominellt sämre mätdata, ändå lyckas släppa igenom något från inspelningen som inte ett transistorsteg klarar - då är det väl ganska meningslöst att koppla in detta rörsteg i en kedja beståenda av transistorförstärkare? I en sådan uppkoppling kommer man bara höra de försämringar som rörsteget tillför, inte höra det som steget klarar bättre än rörsteget.

Att en förstärkare klingar ljust normalt sett men inte kan detekteras (i det avseendet) i en F/E-koppling behöver inte bero på mer än att steget fått jobba i så olika miljöer. Kanske är konstlasten i F/E-testen för snäll i vissa avseenden?

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-12 00:32

Bill50x skrev:Att en förstärkare klingar ljust normalt sett men inte kan detekteras (i det avseendet) i en F/E-koppling behöver inte bero på mer än att steget fått jobba i så olika miljöer. Kanske är konstlasten i F/E-testen för snäll i vissa avseenden?

Du menar: jämfört med felkonstruerade högtalare?

(Intressant antagande i början av stycket förresten. Hur vet du att
den klangfärgar ljust?)

IngOehman skrev:I F/E-lyssning har inga sådana ljusa karaktärer avslöjats.

Menar du då på just 1080/1090, eller på "alla" Rotel-förstärkare?
(Ni kan ju ha lyssnat på många Rotel-apparater.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-12 00:51

E skrev:
Bill50x skrev:Att en förstärkare klingar ljust normalt sett men inte kan detekteras (i det avseendet) i en F/E-koppling behöver inte bero på mer än att steget fått jobba i så olika miljöer. Kanske är konstlasten i F/E-testen för snäll i vissa avseenden?

Du menar: jämfört med felkonstruerade högtalare?

(Intressant antagande i början av stycket förresten. Hur vet du att
den klangfärgar ljust?)

IngOehman skrev:I F/E-lyssning har inga sådana ljusa karaktärer avslöjats.

Menar du då på just 1080/1090, eller på "alla" Rotel-förstärkare?
(Ni kan ju ha lyssnat på många Rotel-apparater.)

Mvh E*

Varför skulle en högtalare som inte har samma karakteristik som konstlasten vara "felkonstruerad"? När konstlasten byggs behövs inga hänsyn tas till hur den låter, det gäller däremot för högtalare. I en högtalarkonstruktion kan det vara så att man offrar lättdrivenheten i jakten på det optimala ljudet.

Nej, jag vet inte att förstärkaren klingar ljust. Jag har aldrig hört dessa Rotel-förstärkare. Jag bara utgick från det beroende på vad andra skrev i tidigare inlägg (och som IÖ hänvisar till). Mitt resonemang är enbart teoretiskt och bygger inte på några faktiska lyssningar.

/ B

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-12 10:21

Greetings och tackar för svar - fortsätt gärna.

Mr. Blue - givetvis får folk tycka som dom vill. Men man bör ju då ha ha gjort seriösa jämförelser om man ska göra ett relevant inlägg.
(Inte menat att ditt inlägg var irrelevant)
Om det nu är så att du har lyssnat på prylar som låter "mörkt" (för att använda din beskrivning av ljudkaraktären) och upplever Rotel som "ljusa" så är det ju inte inte Roteln som är problemet och ditt inlägg kan lätt bli missvisande även om det är väl menat. Jag läser gladeligen dina åsikter men det skulle hjälpa om jag visste hur du kommit fram till din bedömning och hur du gjort jämförelserna och med vilken utrustning.

Jag har många exempel på hur urusla mikrofoner rekommenderas i diverse studioforum. Anledningarna är många: inga andra referenser, dålig monitor lyssning, olämpliga lyssningsrum, dålig inspelningsutrustning (24 kanaler på entums analogband med skitiga och slitna tonhuvuden), ruttna rörmikrofonförstärkare från Kina som kostar 700 kr för 8 kanaler etc, etc, etc.

Jag tycker F/E test verkar vara MYCKET seriöst och genomtänkt. Jag förstår inte riktigt hur man inte kan gilla det.
Särskilt om det är utfört av LTS.
Det krävs ju mkt seriösa monitorer och ett lyssningsrum med mkt goda akustiska egenskaper för att göra ett sådant test och det är väl inte så många vanliga "tyckare" som har den förutsättningen eller energin att utföra detta. Det krävs riktiga audioter för detta.

Jag vill ha en förstärkare som färgar så lite som möjligt och som har tillräckligt med jäklaranamma (klart godkänd ljudbeskrivning) men som inte kostar alltför mycket.
Jag kan leva med att vissa transienter distar eller blir komprimerade dom MKT FÅ gånger jag verkligen lyssnar på extremt starka nivåer och istället ha en billigare men bra amp till den vanliga lyssningen på "lagom" nivå... - ja, ni förstår säkert hur jag menar även om jag skriver som om jag vore utvecklingsstörd.
8O

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-12 11:03

Bill50x skrev:En F/E-lyssning kan, som jag som jag tidigare hävdat och slutligen fått medhåll i, bara detektera om en apparat är lika bra som referensen eller sämre. Det är alltså kritiskt att man använder bästa möjliga referens. Har man tex -60 dB brus i en referensanläggning är det självklart svårt att veta om testobjektet ligger på -65 eller -80 dB.

"Referensen" är ju insignalen till testobjektet i detta fall när det handlar om förstärkare. Givetvis bör ju signalkällan som levererar insignalen inte vara alltför kass då man skulle kunna riskera att dölja felaktigheter i testobjektet. Man lyssnar ju ändå inte efter några absoluta kvaliteter utan endast skillnader då testobjektet kopplas in.

Bill50x skrev:Ytterligare problem ligger i att inkopplade apparater inte jobbar som avsett utan som ytterligare ett objekt i en kedja. OM man hävdar/tror sig höra att ett rörsteg, trots nominellt sämre mätdata, ändå lyckas släppa igenom något från inspelningen som inte ett transistorsteg klarar - då är det väl ganska meningslöst att koppla in detta rörsteg i en kedja beståenda av transistorförstärkare? I en sådan uppkoppling kommer man bara höra de försämringar som rörsteget tillför, inte höra det som steget klarar bättre än rörsteget.

Det löser man med en dubbelblind ABX-test efter F/E-lyssning av rörsteget. För att rörsteget ska släppa igenom något som transistor inte klarar så måste dessa detaljer finnas i insignalen till att börja med.

/ B

Det kan åter igen verifieras med efterföljande ABX-lyssning. Om två förstärkare skiljer sig åt just som att den ena låter ljusare så innebär det ju att den andra låter mörkare beroende på vem man frågar. Hörs detta i en ABX så kommer minst den ena av dem att falla i en F/E-lyssning. Om det nu var så att den som låter ljus klarar F/E så kommer således den andra att detekteras i en F/E som avrullad i diskant eller liknande. Den som då tycker att den mörkare förstärkaren låter rätt kommer ju då att anse att F/E inte är en korrekt metod.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi