Läste i en annan tråd där det skrevs om hur den dynamiska effekten är den intressanta och att en kontinuerlig effektåtgång omkring 10–30 W är ungefär vad som behövs.
Då kom jag att tänka på, att så länge jag kan minnas stöter man på beskrivningar om hur Dynaudios stativare är riktigt tungdrivna och behöver rätt stora steg (gärna över 200 W per kanal) för att blomma ut.
Den enda Dynaudio jag lyssnat på är en Contour 1.3 (tror jag), som ny kostade kring 18000 kr vill jag minnas. Det är inte säkert det var den, så skitsamma egentligen. Jag tyckte om den i alla fall, även om den var lite väl rik på energi i värmespektrat.
Nå, går det att reda ut detta på något sätt tro? Vad ska man med superkraftiga slutsteg till om effekten inte används? Antar att det inte går att göra, men det vore kul med en apparat som enkelt visar på den effekt som dras från slutsteget under lyssning.
Här är ett test på 1992 års Countour 1.3:
http://www.hifi-corner.com/dynaudio_1.3_text.htm
Det känns lite luddigt skrivet det här och jag förstår att man inte kan generalisera för mycket. De flesta högtalare kan väl anses tungdrivna i jämförelse med en mer lättdriven dito. Ställer mig bara skeptisk till att en mycket större förstärkare egentligen gör någon skillnad, om man inte ligger och spelar på gränsen av vad ett mindre steg kan leverera. Ska det stämma känns det som om den kontinuerliga effektåtgången måste vara ohemult hög.