Högtalarkablar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-13 22:59

hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?

Själva grejen med glappkontakt med efterföljande kontaktdistorsion är att grejorna måste sitta såpass lång tid att det hinner bli glapp. Då är det ingen mening med att förska blindtesta sådant under en kväll. Om inte annat kan man ju alltid dricka upp flaskan under en trevlig lyssningsafton medan man märker att uppmärksamheten tycks glida över i annat...!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-13 23:00

Nattlorden skrev:Berätta gärna sen om denna HP:n likt så många tidigare har en ton av Yes (diskmedlet, inte gruppen)

Det har ingen av de jag tidigare smakat haft, borde de det? Highland Park är min favoritwhisky och har varit det länge. Under en, ganska lång, period fick jag alltid migränartad hvudvärk vid minsta inmundigande av just HP, annan whisky gick under samma period utmärkt att dricka. Men jag gav inte upp och numera "tål" jag HP igen :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-13 23:02

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Vem som helst kan få ta med sig vilka högtalarkablar som helst och jämföra med mina, eller vilka andra (hela) kablar som helst, oavsett hur kontaktdonen är anslutna och om hen hör skillnad i en blindtest så bjussar jag på ett helrör Highland Park 18 år eller ett gott vin i motsvarande prisklass eller cash rakt av, fast det är inte lika kul *s*. Om hen misslyckas behöver hen bara skriva det här i forumet. Schyst deal? Någon som nappar?

Själva grejen med glappkontakt med efterföljande kontaktdistorsion är att grejorna måste sitta såpass lång tid att det hinner bli glapp. Då är det ingen mening med att förska blindtesta sådant under en kväll. Om inte annat kan man ju alltid dricka upp flaskan under en trevlig lyssningsafton medan man märker att uppmärksamheten tycks glida över i annat...!

Ah, du/ni, menar så. Men då kan ju inte skruvanslutningar vara fullständigt oanvändbara trots allt, bara man håller efter dem. Fast min utmaning gäller lika mycket kablar i sig självt. Det finns ju de som hävdar att de kan höra skillnad på sådana också.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-13 23:16

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ah, du/ni, menar så. Men då kan ju inte skruvanslutningar vara fullständigt oanvändbara trots allt, bara man håller efter dem. Fast min utmaning gäller lika mycket kablar i sig självt. Det finns ju de som hävdar att de kan höra skillnad på sådana också.

"Bara man håller efter dem." Och vem orkar i längden sitta och motionera alla skruvanslutningar då och då? Efter ett tag kommer du glömma bort det, med 99% säkerhet. :wink:

Kontaktdisten kommer smygande utan att man riktigt märker det. Det är helt värdelöst. Man kanske endast upptäcker det om man har "råkat" kopplat ur allt i anläggningen och kopplar ihop allt igen. Då är det ju mycket bättre med sådant som ger högt kontakttryck hela tiden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-13 23:20

+1

Mången är de som köpt en ny söt kabel och tycker att det blev halleluja och haksläpp - när de egentligen bara löst kontaktdist som de själva orsakat :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 23:24

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:Berätta gärna sen om denna HP:n likt så många tidigare har en ton av Yes (diskmedlet, inte gruppen)

Det har ingen av de jag tidigare smakat haft, borde de det?

Antingen har du missat det, eller så klassificerar din kombination smaklökar/hjärna just de aldehyderna som något annat än vad min gör. Jag har associerat något i nästan alla HP med just Yes. Typ 4 av 30 har jag inte hittat det i och då har det oftast varit i oberende buteljeringar, så det ärvisst något de vill ha...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-13 23:28

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

"Bara man håller efter dem." Och vem orkar i längden sitta och motionera alla skruvanslutningar då och då? Efter ett tag kommer du glömma bort det, med 99% säkerhet. :wink:

Kontaktdisten kommer smygande utan att man riktigt märker det. Det är helt värdelöst. Man kanske endast upptäcker det om man har "råkat" kopplat ur allt i anläggningen och kopplar ihop allt igen. Då är det ju mycket bättre med sådant som ger högt kontakttryck hela tiden.

Det är säkert sant i de allra flesta fall, men eftersom jag ganska ofta möblerar om mitt lyssningsrum och då kopplar i och ur högtalarna så kommer jag att ha anledning att klämma extra ofta på högtalaranslutningarna. Anslutningarna i slutsteget kollar jag däremot mindre ofta får jag lov att erkänna. Fast min tro om det hela är att det funkar så länge det finns kontakt. Blir det glappkontakt så hörs det tydligt. Det finns liksom inget mellanläge. Tror jag.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-07-13 23:29

MagnusÖstberg skrev:+1

Mången är de som köpt en ny söt kabel och tycker att det blev halleluja och haksläpp - när de egentligen bara löst kontaktdist som de själva orsakat :D

Kan man gilla kontaktdist? Som rördist t ex.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-13 23:31

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:

Det har ingen av de jag tidigare smakat haft, borde de det?

Antingen har du missat det, eller så klassificerar din kombination smaklökar/hjärna just de aldehyderna som något annat än vad min gör. Jag har associerat något i nästan alla HP med just Yes. Typ 4 av 30 har jag inte hittat det i och då har det oftast varit i oberende buteljeringar, så det ärvisst något de vill ha...

Får erkänna att jag inte har smakat på Yes, men om det smakar som HP så ska det bli min dryck framöver... om jag någon gång råkar testa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-13 23:32

Objektivisten skrev:

Varför inte? Det finns ju de som gillar allt möjligt konstigt, som rotmos och ärtsoppa.

Då vore det väl skitdumt att bli glad när man byter kabel? Då borde man ju... blir ledsen, för det tar ju ansenlig tid innan man får igen den igen :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-07-13 23:34

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:

Varför inte? Det finns ju de som gillar allt möjligt konstigt, som rotmos och ärtsoppa.

Då vore det väl skitdumt att bli glad när man byter kabel? Då borde man ju... blir ledsen, för det tar ju ansenlig tid innan man får igen den igen :?

Jo precis, men många ratar ju nya kablar, sen 'spelar man in dom'. Mina Naca5 t ex har rätt sunkiga banankontakter men nåt speciellt tycker jag, krispig diskant. Kontaktdist?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-13 23:37

hifikg skrev:Det är säkert sant i de allra flesta fall, men eftersom jag ganska ofta möblerar om mitt lyssningsrum och då kopplar i och ur högtalarna så kommer jag att ha anledning att klämma extra ofta på högtalaranslutningarna. Anslutningarna i slutsteget kollar jag däremot mindre ofta får jag lov att erkänna. Fast min tro om det hela är att det funkar så länge det finns kontakt. Blir det glappkontakt så hörs det tydligt. Det finns liksom inget mellanläge. Tror jag.

(Min fetning.)

Nej, så är det inte. Kontaktdisten kommer långsamt smygande utan att du märker något. Det enda du/man kanske noterar är att du/man tycker att det blir tråkigt att lyssna på musik eller liknande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-13 23:42

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Det är säkert sant i de allra flesta fall, men eftersom jag ganska ofta möblerar om mitt lyssningsrum och då kopplar i och ur högtalarna så kommer jag att ha anledning att klämma extra ofta på högtalaranslutningarna. Anslutningarna i slutsteget kollar jag däremot mindre ofta får jag lov att erkänna. Fast min tro om det hela är att det funkar så länge det finns kontakt. Blir det glappkontakt så hörs det tydligt. Det finns liksom inget mellanläge. Tror jag.

(Min fetning.)

Nej, så är det inte. Kontaktdisten kommer långsamt smygande utan att du märker något. Det enda du/man kanske noterar är att du/man tycker att det blir tråkigt att lyssna på musik eller liknande.

Tänk om det var orsaken till mina tio år som "nykter audiofil". Fast tråkigt var det ju inte då heller, bara det att jag nöjde mig med mp3 i hyfsade hörlurar och hifi-anläggningen låg i träda. Om jag börjar tycka att det är trist att höra på musik ska jag gå över kablarna. Promise! OA52 kommer med banankontakter som original och alla bananer jag sett hittills har varit skruvade och det måste Stig ha vetat om och han var inte dum!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-14 00:41

I dom OA-52 jag har sett så sitter det MultiContacts isolerade honor. Motsvarade isolerade hannar kanske finns med skruv också numera med då det begav sig så var det lödning som gällde.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-14 00:46

Det är lödanslutning på dem än idag. Det är den kontakten jag använder till allt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-14 00:53

Harryup skrev:I dom OA-52 jag har sett så sitter det MultiContacts isolerade honor. Motsvarade isolerade hannar kanske finns med skruv också numera med då det begav sig så var det lödning som gällde.

mvh/Harryup

Jag har alltid använt dubbla banankontakter till mina. Vill minnas att de följde med högtalarna, men det kanske var något som Kent på HiFi-Art bara skickade med ändå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-14 13:06

hifikg skrev:Får erkänna att jag inte har smakat på Yes, men om det smakar som HP så ska det bli min dryck framöver... om jag någon gång råkar testa.

Det behöver du inte göra, du vet väl precis hur lite som tungan registrerar, resten sker i näsan. Och lukta på Yes räcker väl med att du diskat med det en gång. Den klassiska gröna åsyftas.

Roligaste doftnoten jag hört talas om någon som satt på en whisky var "bränd saab-koppling".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-14 18:06

Yes luktar fräscht o gott o jag gissar att ingen tar utmaningen. Den lyssnare finns inte som kan detektera olika (felfria) signal- eller högtalarkablar med större säkerhet än Cosmopols roulette.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi