Moderator: Redaktörer
Style skrev:ja i teorin, i praktiken tror jag att det är för dyrt, omständligt och krångligt.
Fast mätning meddels hörsel, t ex F/E är en enkel metod som nog ger rätt mycket med förhållandevis enkel insats även om upphovsmannen inte vill inse att det är en mätning som genomförs
Bill50x skrev:Jag svarade Aldrig därför att vissa parametrar kan man inte mäta. Utseende och image för att ta två exempel
/ B
´Margaux skrev:
De som svarat ja - berätta hur man mäter sig till den bästa CD-spelaren i prisklass 900 kr?
.Tror du dagens teknik klarar att mäta alla parametrar som behövs?
Allbinn skrev:Man kan mäta skilnader som inte går att höra!
Om man kan höra skillnader som inte går att mäta? Finns inget som helst belägg för det.
Margaux skrev:Style din definition på mätning - är det den som avses av paa som skriver.Tror du dagens teknik klarar att mäta alla parametrar som behövs?
Min tolkning är att ett tekniskt mätinstrument som kvantitativt kan mäta ett antal parametrar på signalen avses.
Om inte så har du ju rätt även det är en primitiv form av mätning
Style skrev:Margaux skrev:Style din definition på mätning - är det den som avses av paa som skriver.Tror du dagens teknik klarar att mäta alla parametrar som behövs?
Min tolkning är att ett tekniskt mätinstrument som kvantitativt kan mäta ett antal parametrar på signalen avses.
Om inte så har du ju rätt även det är en primitiv form av mätning
det finns inget som säger att man måste ha en kvantitativ skala eller en komplicerad teknisk apparatur för att genomföra en mätning. En procedur som gör att man kan särskilja två objekt avseende den parameter som man är intresserad av, eller visa närvaron av någonting, räcker. Om parametern är vilken låter bäst är dubbelblint AB-test en väl fungerande mätning och är man intresserad av att försöka detektera färgning är F/E en utmärkt MÄTMETOD.
Svante, på detta sätt slipper man viktningsproblemet även om det krävs en större grupp för att ta reda på hur de flesta föredrar viktningen. Resultatet av en mätning kan beskrivas som en fördelningsfunktion likaväl som en enstaka siffra eller kvalitativt mått såsom bäst eller pass/no pass
/Style som jobbat med testmetodik i ett minst lika komplext område (användargränssnitt)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster