Kan mätningar avslöja allt om ljudåtergivningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Räcker det med mätningar för att bedöma en hifi-apparat?

Ja
11
28%
Ja, men bara för elektronik, inte för högtalare
7
18%
Nej inte nu, men troligen i framtiden, (vilken mätning saknas i så fall)
3
8%
Nej, aldrig
14
35%
Annat
5
13%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-16 16:34

Tror du dagens teknik klarar att mäta alla parametrar som behövs?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-16 16:38

ja i teorin, i praktiken tror jag att det är för dyrt, omständligt och krångligt.

Fast mätning meddels hörsel, t ex F/E är en enkel metod som nog ger rätt mycket med förhållandevis enkel insats även om upphovsmannen inte vill inse att det är en mätning som genomförs
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-16 16:41

Style skrev:ja i teorin, i praktiken tror jag att det är för dyrt, omständligt och krångligt.

Fast mätning meddels hörsel, t ex F/E är en enkel metod som nog ger rätt mycket med förhållandevis enkel insats även om upphovsmannen inte vill inse att det är en mätning som genomförs

Mäta med öronmåttet kanske man skulle kunna kalla det. 8)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-16 16:47

Jag svarade Aldrig därför att vissa parametrar kan man inte mäta. Utseende och image för att ta två exempel :-)

Mätningar av ljudkvalité? Ja, oavsett vad vissa här tror och som tycker jag borde häcka på något voodoo-ställe, så tror jag faktiskt att det allra mesta går att mäta redan idag. Men värderingen av enskilda parametrar kanske görs fel ibland. Det finns inga perfekta apparater, i så fall skulle all utveckling fortsättningsvis vara onödig. Alltså är de apparater som finns kompromisser på ett eller annat sätt. Vilka kompromisser man accepterar beror naturligtvis på preferenser, val av musik, hur krävande miljö (storlek på rum, dämpning etc) som spelandet ska ske i osv.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-16 16:52

Bill50x skrev:Jag svarade Aldrig därför att vissa parametrar kan man inte mäta. Utseende och image för att ta två exempel :-)

/ B

det kan man visst det

man kan låta olika grupper säga om de fördedrar X framför Y etc på ett sätt så att man med stor säkerhet kan säga hur stor andel som kommer att föredra vad. man kan också mäta marknadsandel och försäljning, återköpsfrekvens etc och på så sätt få fram massor med mått på märkesmagi, image, design etc
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-16 17:05

Jag röstade "Annat" för att frågan är fel ställd. 8O

Allt kan mätas på ett eller annat sätt, även utseende :D

Däremot vet vi inte alltid hur mätresultaten ska tolkas. Vi har inte en fullständig erfarenhetsbank där vi kan koppla mätresultat till viss påverkan på det vi hör.

Det är väl lite grann därför F/E-lyssning är just en lyssning, om en apparat inte klarar F/E kan man försöka mäta och se om man kan hitta en orsak.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-16 17:34

Nej inte nu men troligen i framtiden.

Så länge återgivningen inte är perfekt (vilket ytterst få komponenter är) så handlar det ju om att välja ut den minst dåliga. Att göra detta med endast mätningar torde vara omöjligt.

De som svarat ja - berätta hur man mäter sig till den bästa CD-spelaren i prisklass 900 kr?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-16 19:12

Margaux skrev:
De som svarat ja - berätta hur man mäter sig till den bästa CD-spelaren i prisklass 900 kr?
´

om man har två pinnar och vill mäta vilken som är längst är det enklaste sättet att lägga dem bredvid varandra och med blotta ögat se vilken det är. Detta är inte någon sofistikerad metod men synnerligen effektiv i sin enkelhet.

likadant kan man göra med godtyckligt antal CD-spelare i en viss prisklass. Man AB-testar dem (dubbelblint) i ett klassiskt truneringsupplägg tills man har en vinnare. Detta är en mätning hävdar jag bestämt. Jmfr med ett taylor-mätdon, det visar bara om en diameter är större eller mindre än donets mått, det är likaväl ett mätdon. Vill man sen kunna relatera till mätningen så sparar man vinnaren som en referens och då kan man alltid säga om en ny apparat är bättre eller sämre.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-16 19:36

Annat valde jag.

Jag tror man kan mäta allt man behöver kunna mäta idag.
Jag tror inte tekniken finns fullständigt tillgänglig.
Jag tror inte att det finns många om ens några som kan tolka all nödvändig data på rätt sätt.

Om jag får flumma lite:

När jag gick kursen i mätteknik på teknis så fick vi ett mantra till sist... "allt går att läta med laser"... så det är kanske det man skall göra? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-16 20:47

Style din definition på mätning - är det den som avses av paa som skriver
.

Min tolkning är att ett tekniskt mätinstrument som kvantitativt kan mäta ett antal parametrar på signalen avses.

Om inte så har du ju rätt även det är en primitiv form av mätning :wink:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 20:55

Inte en omröstning till med två olika frågor!

Räcker det med mätningar för att bedöma en hifi-apparat?

Jag kan inte rösta för frågorna är olika. Kan man inte tvinga topic och fråga till samma sak i forumet?

Jag tror att mätningar kan avslöja allt om en apparats egenskaper. Vad mätningar däremot inte kan göra är att väga olika brister mot varandra. Tex, vilket är värst, distorsion eller tonkurveavvikelser?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-16 21:53

Man måste ju ha en rubrik för tråden, en liten sammanfattning i inlägget och så själva frågan, annars funkar det inte. Det är då alltför lockande att försöka få en språklig variation, men det skall inte upprepas av mig i alla fall. Tre gånger exakt lika är det som gäller, det måste jag hålla med om.

Men, jag skrev inte och menade inte väga eller värdera, utan bedöma, just genom mätningen.
Får se om detta klarläggande kan göra att omröstningen kan rulla på.
Numera pensionär.

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2005-08-16 23:25

Man kan mäta skilnader som inte går att höra!
Om man kan höra skillnader som inte går att mäta? Finns inget som helst belägg för det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-17 08:26

Allbinn skrev:Man kan mäta skilnader som inte går att höra!
Om man kan höra skillnader som inte går att mäta? Finns inget som helst belägg för det.

Kan man bevisa att skillnaden går att höra, så har man därnmed mätt den!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-17 09:10

Vilken fråga ska man svara på?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-17 11:16

A) Kan mätningar avslöja allt om ljudåtergivningen?

B) Räcker det med mätningar för att bedöma en hifi-apparat?

C) Tror du dagens teknik klarar att mäta alla parametrar som behövs?

Bara att välja. 8) :wink:

Mvh E*

PS. Svarade nog ja i hastigheten. Tror dock som flera andra att
man i många fall med fördel använder sitt "öronmått", exempelvis
då man vill mäta hörbarheter samt då man saknar tid att mäta
"allt".
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-17 13:19

Margaux skrev:Style din definition på mätning - är det den som avses av paa som skriver
.

Min tolkning är att ett tekniskt mätinstrument som kvantitativt kan mäta ett antal parametrar på signalen avses.

det finns inget som säger att man måste ha en kvantitativ skala eller en komplicerad teknisk apparatur för att genomföra en mätning. En procedur som gör att man kan särskilja två objekt avseende den parameter som man är intresserad av, eller visa närvaron av någonting, räcker. Om parametern är vilken låter bäst är dubbelblint AB-test en väl fungerande mätning och är man intresserad av att försöka detektera färgning är F/E en utmärkt MÄTMETOD.

Svante, på detta sätt slipper man viktningsproblemet även om det krävs en större grupp för att ta reda på hur de flesta föredrar viktningen. Resultatet av en mätning kan beskrivas som en fördelningsfunktion likaväl som en enstaka siffra eller kvalitativt mått såsom bäst eller pass/no pass

/Style som jobbat med testmetodik i ett minst lika komplext område (användargränssnitt)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-17 14:07

Style skrev:
Margaux skrev:Style din definition på mätning - är det den som avses av paa som skriver
.

det finns inget som säger att man måste ha en kvantitativ skala eller en komplicerad teknisk apparatur för att genomföra en mätning. En procedur som gör att man kan särskilja två objekt avseende den parameter som man är intresserad av, eller visa närvaron av någonting, räcker. Om parametern är vilken låter bäst är dubbelblint AB-test en väl fungerande mätning och är man intresserad av att försöka detektera färgning är F/E en utmärkt MÄTMETOD.

Svante, på detta sätt slipper man viktningsproblemet även om det krävs en större grupp för att ta reda på hur de flesta föredrar viktningen. Resultatet av en mätning kan beskrivas som en fördelningsfunktion likaväl som en enstaka siffra eller kvalitativt mått såsom bäst eller pass/no pass

/Style som jobbat med testmetodik i ett minst lika komplext område (användargränssnitt)

Det är trevligt att läsa ditt klargörande, Style!

Många tror att instrument=objektivt och lyssna=subjektivt, men du har rätt i att det är metoden som avgör det objektiva/subjektiva och inte valet av testutrustning (instrument vs öron).

Som alltid är det ju inte det som passar de flesta som också är bäst för den enskilda individen, därför är det alltid bäst att presentera mätningar med all bakgrundsdata som är relevant så man själv kan bilda sig en uppfattning.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-17 20:20

Ja, efter styles inlägg är det ju fullständigt klart. Att lyssna är ju också att mäta och eftersom man kan höra allt som man hör så kan ju mätningar med öron blottlägga allt.

Solklart JA mao.

Att jag inte tänkte på det, jag som brular tjata om att man kan mäta med öronen (och syfta på blindtest)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi