Cd-spelare och CD-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-02 22:06

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Finns det ens en teoretisk förklaring till att rotationen skulle kunna orsaka olika ljudkvalitet?

Jadå, det finns det. Inte rotationen i sig, för då läser man bara av ettor och nollor. Men hur behandlas dessa senare? Klockas de på rätt sätt? Finns det analoga störningar som påverkar signalen?

Jag har tidigare haft en teori om att en statiskt uppladdad skiva kan påverka drivelektroniken genom sin pulserande magnetism. En CD som är statiskt uppladdad har inte samma spänning över hela ytan eftersom plasten är isolerande. Man kan alltså mycket väl ha potentialskillnader på tusentals volt med bara några centimeters avstånd. Elektrisk uppladdning skapar ett magnetiskt fält som varierar beroende på spänning. Tänk er ett sådant pulserande magnetiskt fält med frekvensen 300-600 Hz (cd´ns rotationshastighet), tror du/ni att ett sådant kan påverka närliggande elektronik? Jag säger inte att det är så, bara att det kan finnas en teoretisk möjlighet.

Nu är ju detta inte så viktigt, nu när man i allt högre grad spelar strömmande från en server. Vad man dock kan fundera på i sammanhanget är: varför låter en strömmande apparat ofta bättre än en långt dyrare cd-spelare?

/ B

Jag kan tänka mig att det finns störningar som transporteras vidare in i den analoga delen av CD´n (som säkert kan vara av varierande kvalitet också), men om du tar ut signalen digitalt så borde den vara bitkorrekt och mer kan inte rotationen göra, förutom att rotera tyst och hålla länge. Resten är upp till vald DAC.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-02 22:32

Lätt glömma bort att laserpulserna är analoga och AD-omvandlas, oavsett man kör med extern DA-omvandling. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-02 23:54

Jag och brorsan märkte en skillnad digitalt ut mellan en pioneer 515 och en 717 i dvdns barndom.

Jämför man sedan mellan två kompletta spelare så kan skillnaden vara ganska stora. Tex mellan min förra primare dvd30 och min nya oppo95. De låter väldigt olika på vissa parametrar. Här är skillnaderna betydligt större en mellan olika slutsteg. För att inte tala om kablar där skillnadernaq enligt mig är pyttesmå.

Richard
Inaktiverad

Re: Cd-spelare och CD-spelare

Inläggav Richard » 2012-08-03 08:40

Nefilim skrev:Jag är det någon större skillnad på sådana?
En CD-spelare för 30KKR och en för 5KKr? Oavsett brand?

Jag har numera en mycket billig Sony som kostade ny ca
5KKR för en 4-5 år sedan, men jag upplever att den levererar
mycket bra. Jag har ägt dyra spelare tidigare, men upplever denna
som mycket bra, och mitt ljudminne, som säkert är ganska kort,
men för mig presterar den bra. Visserligen en SACD-spelare.

Sony SCD-XE597

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/uan/141

Bild

Jag har själv en sony dvd som presterar väldigt bra för pengarna, kostade väl kring 1000:- för över tio år sedan. Det finns en tråd här på faktiskt där denna modell med ett behringer 500 spelar bättre än wadia och classeförstärkare.

Men, träden växer inte upp mot himlen. Förra veckan kopplade jag in den och jämförde med min SB duet och den är klart bättre på alla punkter. Ett
tydligare ljud med fler instrument. Framförallt låter inte ljudet tråkigt efter långlyssningar.

...så visst är det skillnader på olika cd- spelare :)

Största skillnaderna verkar vara i drivverken, eller signalbehandlingen innan analogdelen. Dessa skillnader upplever jag påverkar lyssningströtthet och tydligheten i ljudet. För mig är det viktiga parametrar.

Jag kan inte säga att med samma drivverk och provande med olika dacar att det blir någon speciell skillnad.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-03 10:35

Jag håller med Bill50x. Störande fel behöver inte vara dom största. Olika digitala signalkällor har låtit olika vid våra små tester av t.ex. nätversspelare där vi använt extern dac. Även olika nätdelar till nätverksspelarna har låtit olika. T.o.m olika programvaror har låtit olika. Vad som gör skillnader spelar för mig ingen roll då jag inte kan åtgärda de enskilda felen utan bara har möjlighet att byta mellan olika alternativ.

Mvh/ Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 11:38

Harryup skrev:Jag håller med Bill50x. Störande fel behöver inte vara dom största. Olika digitala signalkällor har låtit olika vid våra små tester av t.ex. nätversspelare där vi använt extern dac. Även olika nätdelar till nätverksspelarna har låtit olika. T.o.m olika programvaror har låtit olika. Vad som gör skillnader spelar för mig ingen roll då jag inte kan åtgärda de enskilda felen utan bara har möjlighet att byta mellan olika alternativ.

Mvh/ Harryup

+1.

Håller med helt. Det är en skröna ( driven bla. från faktiskt.se ) att olika digitalkällor låter likadant.

Det är felaktigt. Och skillnaderna som finns innan analogstegen är av sådan art att det endera är kul att lyssna till musiken, eller bara tråkigt och odefinierat.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-03 11:59

Richard skrev:Jag har själv en sony dvd som presterar väldigt bra för pengarna, kostade väl kring 1000:- för över tio år sedan. Det finns en tråd här på faktiskt där denna modell med ett behringer 500 spelar bättre än wadia och classeförstärkare.

Men, träden växer inte upp mot himlen. Förra veckan kopplade jag in den och jämförde med min SB duet och den är klart bättre på alla punkter. Ett
tydligare ljud med fler instrument. Framförallt låter inte ljudet tråkigt efter långlyssningar.

Vilken är klart bättre? Jag gissar på SB men kan tolka det precis tvärt om också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 12:00

2-ch skrev:
Richard skrev:Jag har själv en sony dvd som presterar väldigt bra för pengarna, kostade väl kring 1000:- för över tio år sedan. Det finns en tråd här på faktiskt där denna modell med ett behringer 500 spelar bättre än wadia och classeförstärkare.

Vilken är klart bättre? Jag gissar på SB men kan tolka det precis tvärt om också.

SB duet- analogt ut.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-04 11:40

nikeb skrev:Jag och brorsan märkte en skillnad digitalt ut mellan en pioneer 515 och en 717 i dvdns barndom.

Jämför man sedan mellan två kompletta spelare så kan skillnaden vara ganska stora. Tex mellan min förra primare dvd30 och min nya oppo95. De låter väldigt olika på vissa parametrar. Här är skillnaderna betydligt större en mellan olika slutsteg. För att inte tala om kablar där skillnadernaq enligt mig är pyttesmå.

Javisst är det ibland skillnad mellan olika cd- spelare drivverk, digitalt ut. Ofta större skillnader ( viktigare ) än mellan olika kablar och slutsteg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi