Bill50x skrev:hifikg skrev:Finns det ens en teoretisk förklaring till att rotationen skulle kunna orsaka olika ljudkvalitet?
Jadå, det finns det. Inte rotationen i sig, för då läser man bara av ettor och nollor. Men hur behandlas dessa senare? Klockas de på rätt sätt? Finns det analoga störningar som påverkar signalen?
Jag har tidigare haft en teori om att en statiskt uppladdad skiva kan påverka drivelektroniken genom sin pulserande magnetism. En CD som är statiskt uppladdad har inte samma spänning över hela ytan eftersom plasten är isolerande. Man kan alltså mycket väl ha potentialskillnader på tusentals volt med bara några centimeters avstånd. Elektrisk uppladdning skapar ett magnetiskt fält som varierar beroende på spänning. Tänk er ett sådant pulserande magnetiskt fält med frekvensen 300-600 Hz (cd´ns rotationshastighet), tror du/ni att ett sådant kan påverka närliggande elektronik? Jag säger inte att det är så, bara att det kan finnas en teoretisk möjlighet.
Nu är ju detta inte så viktigt, nu när man i allt högre grad spelar strömmande från en server. Vad man dock kan fundera på i sammanhanget är: varför låter en strömmande apparat ofta bättre än en långt dyrare cd-spelare?
/ B
Jag kan tänka mig att det finns störningar som transporteras vidare in i den analoga delen av CD´n (som säkert kan vara av varierande kvalitet också), men om du tar ut signalen digitalt så borde den vara bitkorrekt och mer kan inte rotationen göra, förutom att rotera tyst och hålla länge. Resten är upp till vald DAC.