Transparent plus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Transparent plus

Inläggav JockScott » 2003-11-24 01:04

Vad säger ni om Transparent plus biwire högtalarkabel? Har ni erfarenhet av denna så skriv gärna omdömen.

Jag är sugen på ett 3,5m par (bra pris), behöver egentligen inte mer än 2-2,5m så har en meter extra någon inverkan om den ligger löst hoprullad?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Transparent plus

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 10:50

Alltid bra att ha lite extra. Vem vet, om ett tag kanske du flyttar eller möblerar om. Högtalarkablar kan man ha länge innan man byter, se på mig bara, hade Supra 4 mm^2 i 15 år och har nu "uppgraderat" 8O .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-24 11:30

Lägg hellre kabeln i en stor båge än hoprullad.

He he, håller med Johan, man vet aldrig hur länge man ska ha kvar kabeln :D

Vad har du uppdaterat till, att det inte är nått esoteriskt förstår jag... :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 13:11

Bytet av högtalarkablage skedde tämligen akut.

Jag har köpt ett rack där alla apparater ska samsas som ska stå bakom lyssningsplats. Förut hade jag slutstegen separat bredvid lyssningsplats. Detta gjorde att jag plötsligt behövde längre högtalarkablar på ca 10 m per styck. Förut var de på 6 - 7 m någonting.

Vad göra?

Jo jag hittade lite elkablar, dessvärre av olika sort. Till den ena högtalaren sitter det 4 x 1,5 mm^2, och till den andra så sitter det 5 x 2,5 mm^2 (fast det är bara 4 ledare som används). Fasiken, jag ska nog knipsa bort 2 av ledarna i den tjocka kabeln så blir det mer lika resistans. Men men, du ser, jag fäster inte så stor vikt vid högtalarkablaget! Bra blev det iallafall. :roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-24 13:27

Hmm, man tycker iallafall du kunde kosta på dig ny EKK, köp en rulle 4*2,5 :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-11-24 14:02

Är helt övertygad om att det går att få ljud ur vilken kabel som helst, även elkabel. Men nu är det så att jag VET att det är skillnad på kablar och de låter olika baserat på min hörsel. Just nu har jag på gång ett par Transparent plus till bra pris, ja nästan så bra att den är lika prisvärd som EKK så därav mina funderingar runt denna och om någon har erfarenheter av den??

Återgå till Generellt om hifi